Najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki ze sprzedaży imprez turystycznych w biurach podróży otwiera niewesoła informacja – w minionym tygodniu touroperatorów odwiedziło o 11 procent mniej klientów niż przed rokiem. Nie musi oznaczać to jednak spadku liczby sprzedanych wyjazdów, bo rok wcześniej sprzedaż rosła w zawrotnym tempie i w 46 tygodniu nadwyżka nad tym samym okresem 2016 roku wynosiła 33,4 procent.
Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku
Spadek z ostatniego tygodnia objął wszystkie trzy formy wyjazdów. Najmocniej ucierpiała sprzedaż „z dojazdem własnym” – o 20 procent. Na drugim miejscu znalazły się imprezy autokarowe – spadek wyniósł 16,8 procent. O 9,6 procent z kolei mniej klienci biur kupili wyjazdów lotniczych. Te ostatnie stanowiły w ogólnej puli 84,6 procent sprzedanych imprez turystyki zorganizowanej.
Ciekawa sytuacja miała miejsce, jeśli chodzi o najczęściej wybierane kraje wypoczynku. Pierwszy raz odkąd w biurach pojawiły się wyjazdy na 2019 rok to Grecja otwiera tę listę. Wyprzedziła nawet Turcję, która do tej pory okupowała to miejsce. Następne tygodnie pokażą, czy popyt na Grecję przewyższy popyt na Turcję.