Traveldata: Ceny wakacji znają tylko jeden kierunek - w górę

Bułgaria, Grecja i Wyspy Kanaryjskie to trzy główne kierunki, które podrożały w zeszłym tygodniu więcej niż średnia. Nie było kierunku, którego ceny by spadły – pokazuje w podsumowaniu Traveldata.

Publikacja: 17.10.2022 00:41

Traveldata: Ceny wakacji znają tylko jeden kierunek - w górę

Foto: Aleksander Kramarz

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczki z biurem podróży z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023 roku wzrosła o 43 złote – informuje w najnowszym raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Najbardziej podrożały wyjazdy na wybrzeże Costa de la Luz – o 210 złotych. Nieco mniej na Sycylię i na Kos – o 174 i o 165 złotych.

Były też obniżki cen. Majorka (w poprzednim notowaniu najmocniej jej cena wzrosła) była tańsza w zeszłym tygodniu o 162 złote niż tydzień wcześniej, Rodos o 73 złote, a Turecka Riwiera – o 35 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu pokazuje mapka.

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

W minionym tygodniu ceny wycieczek do wszystkich pięciu najważniejszych, z punktu widzenia wyjazdów wypoczynkowych Polaków, krajów podrożały. Najwyraźniej zwyżkowały ceny Bułgarii, Grecji i Wysp Kanaryjskich – kolejno o 66, 59 i 56 złotych. Egipt kosztował o 31 złotych więcej, a Turcja o 12 złotych.

Koszty w górę, ceny w górę

Porównanie średniej ceny imprez turystycznych z wylotem w pierwszym tygodniu sierpnia 2023 roku ze średnią z 2022 roku pokazało, że ta pierwsza była wyższa o 1050 złotych (tydzień wcześniej różnica wyniosła 1022 złote). Przy czym najmocniej skoczyła średnia cena wakacji w Szarm el-Szejk – o 1747 złotych. Dużo też podrożały, licząc rok do roku, hiszpańskie wybrzeże Costa de la Luz i Gran Canaria – o 1440 i 1402 złotych.

Traveldata nie znalazła ofert na przyszłe lato tańszych niż w tym sezonie.

Eksperci Traveldaty porównali też ceny paliwa i kursy walut, by oszacować, jak przez rok wzrosły koszty organizatorów wyjazdów. Cena paliwa lotniczego wynosiła w zeszłym tygodniu 5,05 zł/litr. Rok wcześniej było to 3,12 zł/litr, co oznacza, że cena wzrosła o 61,9 procent (tydzień wcześniej cena była wyższa o 59,2 procent, a przed dwoma tygodniami o 64,8 procent). Z kolei złoty stracił na sile w uśrednionych rozliczeniach turystycznych w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Różnica wyniosła 7,7 procent (przed tygodniem był słabszy o 10,9 procent, a przed dwoma o 9,6 procent).

Wspólny wpływ tych czynników na średnią zmianę kosztów wycieczek zawierał się więc w przedziale 480-490 złotych (przed tygodniem 545-555, a przed dwoma tygodniami tak samo 480-490 złotych).

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Z pięciu najważniejszych kierunków zdecydowanie najwięcej, licząc rok do roku, zyskały ceny wakacji w Egipcie – 1384 złote. W mniejszym stopniu podniosły się ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie, o 1105 złotych, i do Bułgarii, o 1029 złotych, a w najmniejszym do Turcji i Grecji – o 935 i 932 złote.

W wypadku mniej uczęszczanych kierunków najwięcej w ujęciu rocznym podrożała Portugalia, o 1365 złotych, Włochy, o1256 złotych, Cypr, o 1227 złotych, Hiszpania kontynentalna, o 1154 złote, i Maroko – o 1113 złotych. Mniej znaczący były wzrost średnich cen wypoczynku na Malcie – o 1027 złotych, a najmniej na Majorce, w Tunezji i Albanii – odpowiednio o 834, 753 i 682 złote.

ETI trzyma się najbliżej cen sprzed roku

Porównanie średnich cen wycieczek nie przyniosło informacji, żeby którekolwiek z monitorowanych przez Traveldatę biur podróży miało je niższe niż przed rokiem. Można mówić więc tylko o mniejszym lub większym wzroście. Najmniej zdrożały wyjazdy z ETI, Eximem Tours i Itaką - o 160, 805 i 815 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach były wyższe niż przed rokiem w od 860 (TUI Poland) do prawie 1280 złotych.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego 2023 w trzech kategoriach hoteli, na pierwszym miejscu znalazł się TUI Poland z liczbą 52 ofert. Organizator ten wyprzedził Itakę z liczbą 36 ofert i Rainbowa z liczbą 29 ofert – podają autorzy raportu.

Najwięcej najtańszych wyjazdów wakacyjnych do Egiptu oferowały TUI Poland (7) i Rainbow (5), do Grecji TUI Poland (12), Rainbow i Itaka (po 8), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (9) i Itaka (7), do Turcji Itaka (5), Rainbow i TUI Poland (po 4), do Tunezji TUI Poland (5) i Exim Tours (3 ), a do Bułgarii TUI Poland (3) i Best Reisen (2 oferty). W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland poprawił swoją pozycję w Egipcie, Grecji i Turcji, Itaka wzmocniła ją w Egipcie, Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji, a Rainbow w Egipcie – wylicza Traveldata.

Raport zamyka tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu oferowały imprezy turystyczne po przekrojowo najniższych cenach. TUI Poland wyprzedził Best Reisen (awans z pozycji szóstej) i ETI (awans z miejsca siódmego). Miejscami zamieniły się Itaka (czwarte) i Exim Tours (piąte).

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

*Zestawienie obejmuje drugie w tym roku porównanie cen wycieczek z wylotem w szczycie sezonu letniego, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, od 31 lipca do 6 sierpnia 2023 roku. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 13 października 2022 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 6 października, a w porównaniach rok do roku z cenami zebranymi 14 października 2021 roku.

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczki z biurem podróży z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023 roku wzrosła o 43 złote – informuje w najnowszym raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Najbardziej podrożały wyjazdy na wybrzeże Costa de la Luz – o 210 złotych. Nieco mniej na Sycylię i na Kos – o 174 i o 165 złotych.

Pozostało 93% artykułu
Biura Podróży
Agent turystyczny chce zatrudnić 200 osób. Poprosił o pomoc sztuczną inteligencję
Biura Podróży
Traveldata ujawnia najnowsze dane o zmianach cen wakacji - pierwszy raz 33 kierunki
Biura Podróży
TUI wykorzysta sztuczną inteligencję. Załoga się zgadza, bo nie będzie zwolnień
Biura Podróży
Coral Travel wskazuje kierunek ekspansji – chce wysyłać więcej klientów na Kanary
Biura Podróży
Młodsi klienci biur podróży wolą kupować wakacje u agentów turystycznych