Novaturas – więcej klientów, większe przychody, ale rok zamknięty stratą

Grupa Novaturas, największe biuro podróży w krajach nadbałtyckich, zanotowała w 2022 roku wzrost liczby klientów o połowę, a przychodów o 80 procent. Jednak wynik finansowy był negatywny - 0,2 mln euro straty netto wobec 0,9 mln euro zysku rok wcześniej.

Publikacja: 28.02.2023 10:10

Novaturas – więcej klientów, większe przychody, ale rok zamknięty stratą

Foto: Novaturas

Jak podała spółka w komunikacie, w zeszłym roku obsłużyła 267 tys. pasażerów, „znacząco zmniejszając dystans do lat 2018 i 2019, kiedy to liczba pasażerów była najwyższa w historii”. Liczba klientów wzrosła o ponad 55 procent w porównaniu z 2021 rokiem.

Zdecydowana większość klientów (141,1 tys.) pochodziła z Litwy. Drugą co do wielkości grupę stanowili Estończycy (70,3 tys.), a trzecią – klienci z Łotwy (55,6 tys.).

Klienci najchętniej wyjeżdżali z Novaturasem do Bułgarii (40,8 proc. imprez turystycznych), Egiptu (16,3 proc.) i Grecji (13,6 proc.).

Obroty Novaturasa wyniosły 197 mln euro, czyli były o 80,7 procent większe niż rok wcześniej. Jednocześnie spółka odnotowała bardzo wysoki wzrost kosztów operacyjnych. Wyniosły one 19 mln euro i były o 72,3 procent wyższe, przez co zysk brutto wyniósł 19,3 mln euro (plus 43,4 proc), a zysk netto wyniósł minus 220 tysięcy euro.

Spółka tłumaczy, że w osiągnięciu lepszych wyników przeszkodził wybuch wojny na Ukrainie. Z jednej strony przyczynił się do spadku popytu na wycieczki, a z drugiej – do drastycznego wzrostu cen paliwa lotniczego.

„Po pierwszym półroczu odnotowaliśmy ujemną EBITDA (-0,8 mln euro) i stratę netto (-1,7 mln euro). Już latem wróciliśmy jednak do rentowności, a od września notujemy znaczący miesięczny wzrost przychodów. Każdy miesiąc od początku jesieni do grudnia był bardziej udany niż poprzedni. Dzięki temu zakończyliśmy rok z rekordowym przychodem” – tłumaczy w komunikacie prezes Vitalij Rakovski.

W październiku 2022 roku firma uruchomiła sprzedaż sezonu lato 2023. Wczesne rezerwacje przekroczyły ubiegłoroczne wartości dla wszystkich destynacji. Firma skupiła się na kierunkach cieszących się największą popularnością wśród podróżnych jak Turcja i Grecja. „Do tego widać bardzo silny wzrost w relatywnie nowych destynacji wybieranych przez coraz większą liczbę podróżnych – np. sprzedaż do Czarnogóry i Tunezji trzykrotnie przekroczyła zeszłoroczną przedsprzedaż”.

Zimą touroperator sprzedawał więcej wyjazdów egzotycznych, najczęściej do Tajlandii, Indonezji, na Malediwy, do Sri Lanki, na Mauritius, Seszele, Kubę, do Meksyku, na Zanzibar i do Dominikany.

Grupa Novaturas ma strukturę holdingową, w której spółką dominującą jest AB Novaturas. Spółka ta prowadzi działalność operacyjną – bezpośrednio oraz poprzez spółki zależne na poszczególnych rynkach – na Litwie, Łotwie i w Estonii. Od marca 2018 r. akcje Novaturasa są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie oraz na Nasdaq w Wilnie.

Jak podała spółka w komunikacie, w zeszłym roku obsłużyła 267 tys. pasażerów, „znacząco zmniejszając dystans do lat 2018 i 2019, kiedy to liczba pasażerów była najwyższa w historii”. Liczba klientów wzrosła o ponad 55 procent w porównaniu z 2021 rokiem.

Zdecydowana większość klientów (141,1 tys.) pochodziła z Litwy. Drugą co do wielkości grupę stanowili Estończycy (70,3 tys.), a trzecią – klienci z Łotwy (55,6 tys.).

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej