Niemieccy turyści wrócili do biur podróży. Jeździli do Hiszpanii, Turcji i Grecji

Mijający rok był pierwszym „normalnym” w turystyce po pandemii. Klienci chcą podróżować, korzystają na tym biura podróży – ocenia niemiecka organizacja zrzeszająca touroperatorów i agentów turystycznych DRV.

Publikacja: 16.10.2023 09:22

Niemieccy turyści wrócili do biur podróży. Jeździli do Hiszpanii, Turcji i Grecji

Foto: Aleksander Kramarz

– To pierwszy rok od wybuchu pandemii koronawirusa, który zakończy się na plusie – mówi prezes DRV (Deutscher ReiseVerband) Norbert Fiebig, który przedstawił podsumowanie sezonu letniego na kongresie tej organizacji. Analizą objęto wyjazdy od 1 maja do 31 października 2023 roku, zarezerwowane do końca sierpnia.

Tego lata Niemcy szczególnie chętnie wyjeżdżali do krajów basenu Morza Śródziemnego i do słonecznych kierunków średniego i dalekiego zasięgu lotu samolotem. Pierwszą trójkę najpopularniejszych kierunków tworzyły Hiszpania, Turcja i Grecja. Poza podium znalazły się Egipt (pozycja czwarta) i Włochy (miejsce piąte). Przy tym touroperatorzy zanotowali skok sprzedaży wyjazdów do Turcji o 60 procent wobec 2019 roku, a do Tunezji o 55 procent.

Tegoroczny sezon letni będzie na pewno lepszy od tego sprzed czterech lat. Choć zebrane dane dotyczą sprzedaży do końca sierpnia, już teraz są pod względem wielkości obrotu wyższe o 11 procent.

Na razie liczba turystów – z zastrzeżeniem, że mowa o wynikach obejmujących pierwszych osiem miesięcy tego roku, jest niższa niż przed rokiem.

Lato jeszcze trwa, a zarówno we wrześniu, jak i w październiku, wpadają rezerwacje last minute, choć gros sprzedaży dotyczy już sezonu zima 2023/24 i lato 2024.

– Widać, że chęć wyjeżdżania jest znów tak duża, jak przed pandemią – mówi Fiebig.

Najczęściej klienci wybierali kierunki we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego – tu sprzedaż była o 36 procent większa niż przed pandemią. Przede wszystkim chętnie wyjeżdżały tam rodziny z dziećmi, które korzystały na dobrym stosunku ceny do jakości w ofertach all inclusive, na przykład w Turcji, ale też w Egipcie i Tunezji.

W wypadku krajów zachodniej części wybrzeża Morza Śródziemnego plus wobec 2019 roku wyniósł 6 procent.

Widać też powrót zainteresowania dalekimi krajami, szczególnie Tajlandią, Indonezją i Australią. Ten segment przekroczył zeszłoroczne wyniki o 17 procent, ale nadal nie udało się powrócić do danych sprzed pandemii. Tu powodem może być mniejsza zdolność do sfinansowania takich podróży, a to za sprawą wysokiej inflacji i dodatkowych kosztów życia.

Kończący się 31 października rok fiskalny 2022/2023 według stanu na koniec sierpnia jest pod względem obrotów lepszy o 7 procent wobec 2018/2019, co oznacza, że można go uznać za rekordowy. Taki wynik udało się osiągnąć mimo że z powodu pandemii ostatnia zima była jeszcze o 4 procent słabsza. Widać jednak, że w tym roku w podróż wybrało się mniej osób – konkretnie z biurami wyjechało o 16 procent mniej niż przed pandemią.

– To pierwszy rok od wybuchu pandemii koronawirusa, który zakończy się na plusie – mówi prezes DRV (Deutscher ReiseVerband) Norbert Fiebig, który przedstawił podsumowanie sezonu letniego na kongresie tej organizacji. Analizą objęto wyjazdy od 1 maja do 31 października 2023 roku, zarezerwowane do końca sierpnia.

Tego lata Niemcy szczególnie chętnie wyjeżdżali do krajów basenu Morza Śródziemnego i do słonecznych kierunków średniego i dalekiego zasięgu lotu samolotem. Pierwszą trójkę najpopularniejszych kierunków tworzyły Hiszpania, Turcja i Grecja. Poza podium znalazły się Egipt (pozycja czwarta) i Włochy (miejsce piąte). Przy tym touroperatorzy zanotowali skok sprzedaży wyjazdów do Turcji o 60 procent wobec 2019 roku, a do Tunezji o 55 procent.

Biura Podróży
Czerwińska: Turystyka dziecięca, czyli bicie głową w mur obojętności urzędniczej
Biura Podróży
Dertour Group przejmuje firmę Anixe. „Strategiczna inwestycja w technologie”
Biura Podróży
Raport Polskiej Izby Turystyki z wakacji: Będzie kolejny rekord w biurach podróży
Biura Podróży
Polska platforma turystyczna eSky.pl kupiła znaną brytyjską markę Thomas Cook
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biura Podróży
Exim Tours rozpoczął sprzedaż przyszłorocznych wakacji. Liczy na 320 tysięcy klientów
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki