Wirtualna Polska buduje europejską potęgę w usługach turystycznych. Wakacje.pl łączą się z Travelplanet.pl

Podpisaliśmy ramową umowę nabycia spółki Invia Group, działającej głównie w Niemczech, ale mającej też serwisy w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i w Polsce - ogłosiła polska spółka giełdowa Wirtualna Polska Holding.

Publikacja: 23.12.2024 15:54

Od lewej: Jarosław Czernek (Rockaway Capital) i Adam Rogalinski (Wirtualna Polska)

Od lewej: Jarosław Czernek (Rockaway Capital) i Adam Rogalinski (Wirtualna Polska)

Foto: WP Holding

Invia Group prowadzi w Polsce drugą pod względem wielkości sieć agencyjną sprzedającą wycieczki - Travelplanet.pl. Wirtualna Polska jest z kolei właścicielem największej takiej sieci - Wakacje.pl.

"Po połączeniu ze spółkami wchodzącymi w skład WP Holding, powstanie jedna z największych grup turystycznych w Europie. Wartość transakcji to ponad 1 mld złotych" - czytamy w komunikacie Wirtualnej Polski.

Czytaj więcej

Wakacje.pl nagrodziły najlepszych pracowników na gali w Turcji

Jak wyjaśnia dalej spółka, Invia Group operuje w krajach niemieckojęzycznych, gdzie uzyskuje większość przychodów, a także w Czechach, Słowacji, Węgrzech i Polsce. Obejmuje takie marki jak: Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de, Invia.cz, Invia.sk, Invia.hu czy Travelplanet.pl. W ostatnim roku sprzedała wycieczki ponad 2 milionom klientów, miała 183 miliony euro przychodów ze sprzedaży i 37 milionów euro skorygowanego zysku EBITDA.

"W wyniku transakcji powstanie struktura, która obejmie główne marki turystyczne w Niemczech, Szwajcarii i Austrii (Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de), Polsce (Wakacje.pl, Travelplanet.pl, Nocowanie.pl), w Czechach i na Słowacji (Invia.cz, Hotele.cz, Spa.cz), na Węgrzech (Szallas.hu, Invia.hu), Rumunii (Travelminit.ro, Litoralulromanesc.ro). Te marki zapewniają dostęp do kompleksowej oferty turystycznej, obejmującej zarówno podróże krajowe, jak i zagraniczne.

Sprzedają one usługi turystyczne o łącznej wartości ponad 2,5 miliarda euro. W sumie segment turystyczny WP Holding będzie obecny na 9 europejskich rynkach, na każdym z nich będzie posiadał wiodące marki turystyczne".

Wirtualna Polska inwestuje w usługi turystyczne w Europie

Na transakcję musi jeszcze wyrazić zgodę instytucja czuwająca nad zachowaniem w Polsce zasad konkurencji, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Kiedy to nastąpi, będzie to największa inwestycja polskiej, niepaństwowej spółki w Niemczech i piąta największa zagraniczna transakcja M&A takiej spółki w historii – mówi cytowany w komunikacie prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski. - Dzięki skali rynków zachodnioeuropejskich i potencjału wzrostu regionu Europy Wschodniej powstanie jedna z największych grup turystycznych w Europie. To ważny moment w rozwoju WP, bo pierwszy raz w naszej historii większość przychodów i zysków będzie generowana przez działalność turystyczną – wyjaśnia.

Wirtualna Polska zajęła się pośredniczeniem w sprzedaży usług turystycznych w 2015 roku poprzez przejęcie serwisu Wakacje.pl. - Dzisiaj spółka jest jedenaście razy większa niż w momencie zakupu. Za sukcesem Wakacje.pl stoi świetny zespół, ale także wsparcie holdingu i zaawansowane kompetencje marketingowe WP - zapewnia wiceprezes Wirtualnej Polski odpowiedzialny za zakup Invii Adam Rogaliński. - Po połączeniu z Invią chcemy wykorzystać te umiejętności i zbudować regionalnego lidera, który kompleksowo odpowiada na potrzeby klientów i konkuruje z globalnymi platformami technologicznymi – dodaje Adam Rogaliński.

Według szacunków Euromonitora rynek turystyczny w Europie jest wart około 600 miliardów euro i stale rośnie. Niemcy stanowią największą część tego rynku – wydają na turystykę 19 procent tej sumy, sześciokrotnie więcej niż Polacy. Europa Środkowo-Wschodnia to region o stosunkowo małym udziale w wartości rynku, ale o największym potencjale wzrostu – przekonuje WP Holding w komunikacie.

Transakcja pozwoli spółce "być beneficjentem wzrostu wydatków na turystykę" w Europie Centralnej i Wschodniej, a dzięki rozpoczęciu działalności w regionie obejmującym Niemcy, Austrię i Szwajcarię "istotnie zwiększyć adresowalny rynek i zbudować odpowiednią skalę niezbędną do rozwoju działalności międzynarodowej w sektorze travel".

Travelplanet.pl w jednej grupie z Wakacje.pl

– Połączenie sił z WP Holding stanowi wyjątkową okazję dla Grupy Invia do kontynuowania rozwoju i realizacji ambitnych celów na europejskim rynku turystyki. Jesteśmy dumni, że zespół Invia Group, dzięki swojemu doświadczeniu i zaangażowaniu, stanie się częścią organizacji zdolnej kształtować przyszłość branży w Europie. Ta transakcja otwiera zupełnie nowe możliwości zwiększania naszej działalności i wzmacniania pozycji na rynkach kluczowych regionów. Chciałbym również podziękować naszym dotychczasowym właścicielom, CITIC Group i Rockaway Capital, za ośmioletnią owocną współpracę – mówi cytowany w komunikacie prezes Invii Boris Raoul.

WP kupi akcje od dotychczasowych akcjonariuszy, czyli od CITIC Europe Holding i Rockaway Capital – europejskiej grupy inwestycyjnej, zarządzającej portfelem o wartości 2,3 miliarda euro, "obejmującym private equity, venture capital, blockchain i aktywa cyfrowe oraz nieruchomości".

– Grupa Invia była kluczowym aktywem w naszym portfelu i dowodem naszych możliwości w budowaniu i przekształcaniu firm w liderów ich sektorów. Dzięki naszemu wsparciu Invia z powodzeniem przeszła przez pandemię, wzmacniając swoją pozycję. WP Holding jako strategiczna firma w sektorze turystycznym jest świetnie przygotowany, aby przejąć Invię, jako stabilną i dobrze pozycjonowaną firmę, oraz kontynuować jej rozwój – przekonuje Jarosław Czernek, investment partner w funduszu Rockaway Capital.

Czytaj więcej

Travelplanet.pl zapowiada ekspansję. Ma 100 salonów i zamierza otwierać nowe

W ramach transakcji WP przejmie 100 procent akcji Invia Group za ponad miliard złotych. "Cena może zostać powiększona o przyrost gotówki netto do dnia zamknięcia transakcji. Transakcja dojdzie do skutku po spełnieniu się warunków zawieszających, czyli uzyskaniu zgody prezesa polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz zgody regulatora chińskiego (Invia jest częściowo w rękach kapitału chińskiego - red.)" - czytamy w komunikacie.

WP Holding to holding technologiczny prowadzący działalność internetową w mediach, turystyce i finansach konsumenckich. W listopadzie 2024 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało 20 milionów Polaków. Od 2015 roku WP Holding S.A. jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W ostatnich 12 miesiącach, zakończonych we wrześniu 2024 roku, przychody spółki wyniosły ponad 1,5 miliarda złotych, a skorygowana EBITDA to blisko 450 milionów złotych.

Wakacje.pl to największa sieć agencyjna w turystyce w Polsce. Oprócz strony internetowej dysponuje ponad 330 punktami sprzedaży tradycyjnej. W tym roku firma pierwszy raz obsłużyła ponad milion klientów. Niedawno było głośno o jej konflikcie z największym polskim biurem podróży, Itaką. Zaraz po sezonie letnim strony ogłosiły jednak, że osiągnęły porozumienie i będą dalej współpracowały.

Travelplanet jest drugą pod względem wielkości obrotów i liczby klientów siecią agencyjną. Dysponuje stroną internetową i 120 salonami z wycieczkami. Ma prawo sprzedawać między innymi wyjazdy największego biura podróży w Polsce, TUI Poland, czego nie mają Wakacje.pl.

Invia Group prowadzi w Polsce drugą pod względem wielkości sieć agencyjną sprzedającą wycieczki - Travelplanet.pl. Wirtualna Polska jest z kolei właścicielem największej takiej sieci - Wakacje.pl.

"Po połączeniu ze spółkami wchodzącymi w skład WP Holding, powstanie jedna z największych grup turystycznych w Europie. Wartość transakcji to ponad 1 mld złotych" - czytamy w komunikacie Wirtualnej Polski.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Korekta cen wakacji 2025 w biurach podróży. Bułgaria liderem podwyżek
Biura Podróży
Agent turystyczny kontra influencer - 1:0
Biura Podróży
Rego-Bis podnosi gwarancję. "Odpowiedź na dynamiczny rozwój"
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Biura Podróży
Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku