Eksperyment w powietrzu – jak przetrwać 20 godzin lotu?

Australijska linia lotnicza Qantas pobiła rekord długości lotu – w 19 godzin i 16 minut pokonała 16,2 tysiąca kilometrów. Wcześniej, żeby badać kondycję i zachowanie pasażerów i załogi, zamieniła swojego dreamlinera w laboratorium.

Publikacja: 20.10.2019 10:47

Eksperyment w powietrzu – jak przetrwać 20 godzin lotu?

Foto: AFP

Australijczycy planują wprowadzenie rejsów z nowego Nowy Jorku do Sydney i z Sydney do Londynu od 2022 roku. Na razie nie ma samolotów, które mogłyby przewieźć na taką odległość bez lądowania komplet pasażerów z ich bagażami. Do samolotu odbywającego lot testowy zaproszono 40 osób, w większości pracowników przewoźnika, ale także kilku pasażerów o szczególnym statucie w programie lojalnościowym przewoźnika i dziennikarza agencji Bloomberg.

CZYTAJ TEŻ: LOT: Sprzedajemy bilety nawet tam, dokąd nie latamy

Jakie były pierwsze wrażenia tego ostatniego po wylądowaniu w Sydney? — Nie wiedziałem jaki jest dzień — odpowiada.

Natychmiast po starcie o północy czasu nowojorskiego poproszono wszystkich o przestawienie zegarków na czas w Sydney i nieucinanie drzemki przez 6 godzin, czyli do czasu, kiedy w Australii nastanie wieczór. To okazało się dość trudne, pomógł jednak odpowiednio przygotowany posiłek. Pierwsze potrawy były ostre, mocno przyprawione.

AFP

– Obudziłem się natychmiast – relacjonuje dziennikarz. Niektórzy z pasażerów musieli jednak wstać i chodzić po samolocie, żeby tylko nie zasnąć. – Wszyscy mieliśmy miejsca w klasie biznes. Po tym doświadczeniu nie bardzo wyobrażam sobie, że można przetrwać taki rejs siedząc w fotelu klasy ekonomicznej – dodaje dziennikarz.

Każdy pasażer dostał urządzenia do badania ciśnienia krwi i tętna. Badania powtarzano co 3 godziny. Początkowo wykazały one nieznaczne podwyższenie ciśnienia i przyspieszone bicie serca. Lekarze obecni na pokładzie opracowali także specjalne ćwiczenia dla pasażerów, w tym pompki, które można było wykonać na pustych fotelach w klasie eko. Po ćwiczeniach przyszedł czas na taniec.

Po 7 godzinach lotu podano drugi posiłek. Tym razem potrawy zawierały węglowodany, które ułatwiają zasypianie: zupę ze słodkich ziemniaków ze śmietaną i gorące kanapki z serem. Jak powiedział obecny na pokładzie kucharz, przygotowanie potraw na ten rejs zajęło mu trzy dni. Dobrze się wywiązał ze swojego zadania, bo w chwilę po tym, jak światła w kabinie zgaszono, pasażerowie zasnęli na 6 godzin, po których obudzili się wypoczęci, w dobrej kondycji i z normalnym ciśnieniem krwi. Na śniadanie dostali owsiankę, awokado i sałatkę z ciepłym serem halumi.

AFP

Mija siedemnasta godzina lotu a pasażerowie przyznają, że są wypoczęci i czują się lepiej, niż po locie na tej samej trasie, tyle że z jednym lądowaniem w Los Angeles. Niektórzy z nich uważają, że prosto z samolotu nawet mogliby pójść do pracy.

Kapitan tego rejsu załadował maksymalną ilość paliwa – 101 ton, które miały wystarczyć nie tylko na sam lot, ale i 90 minutową rezerwę. Maszyna była odciążona, ograniczono nawet catering. Teraz Qantas, tak samo zresztą, jak i inni przewoźnicy, oczekuje od Airbusa i Boeinga, że wyprodukują samoloty, które będąmogły przelecieć ponad 16 tys. kilometrów z pełnym obciążeniem. A Qantas planuje długie rejsy nie tylko do Europy i Nowego Jorku, ale także do Ameryki Południowej i Afryki.

W przyszłym miesiącu Qantas planuje przetestować lot bez lądowania po drodze z Londynu do Sydney. Ta sama linia oferuje już bezpośrednie połączenie z Perth do Londynu. Trasa pokonywana jest w 17 godzin i 20 minut. Ale najdłuższe połączenie lotnicze trwa ponad 18 godzin – samolot linii Singapore Airlines pokonuje ponad 15 tysięcy kilometrów na trasie Singapur – Nowy Jork.

CZYTAJ: Singapur kusi Polaków

Pozostało 100% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej