Latanie nigdy nie było bezpieczniejsze

Mimo że na świecie lata samolotami coraz więcej ludzi, lata 2017 i 2018 należały do najbezpieczniejszych w tym środku transportu.

Publikacja: 08.11.2019 00:28

Latanie nigdy nie było bezpieczniejsze

Foto: Fot. materiały prasowe

Według najnowszego raportu Allianz i Uniwersytetu Lotnictwa Embry-Riddle, uniwersytetu specjalizującego się w lotnictwie, „Ryzyka lotnicze 2020” trzy z ostatnich czterech lat były najbezpieczniejsze w historii lotnictwa – podaje w komunikacie rzeczniczka Allianz w Polsce Marta Nowicka.

Według raportu rocznie z transportu lotniczego korzysta cztery miliardy ludzi. W 2017 r. pierwszy raz od co najmniej 60 lat nie było ofiar śmiertelnych podczas lotów odrzutowców pasażerskich. To sprawiło, że był to najbezpieczniejszy rok w historii. Z kolei rok 2018, w którym odnotowano łącznie 15 wypadków lotniczych z udziałem 556 ofiar, okazał się trzecim najbezpieczniejszym w historii – według statystyk z Aviation Safety Network. Na trzecim miejscu w tej kategorii uplasował się rok 2015.

CZYTAJ: „Fakt”: Dreamliner o krok od katastrofy. LOT: To zwykła awaria

Jak więc zauważono w raporcie, śmierć w wypadku lotniczym podczas rejsu komercyjnego jest bardzo mało prawdopodobna, w porównaniu z transportem innymi pojazdami, jak np. samochód lub rower. Co więcej, jest większe prawdopodobieństwo śmierci w wyniku takich nieoczekiwanych zdarzeń jak przypadkowy wystrzał z broni palnej niż w wyniku katastrofy lotniczej.

Poprawę bezpieczeństwa lotniczego można przypisać kilku czynnikom: ulepszeniom w samych samolotach, nowym technologiom, lepszym wyszkoleniom pilotów, poprawie procesów produkcyjnych, operacji lotniczych i regulacji – wylicza Nowicka w komunikacie. Ulepszenia aerodynamiczne, samoloty typu „fly-by-wire” i skuteczniejsze kontrole miały znaczący wpływ na bezpieczeństwo w ostatnich dziesięcioleciach. „Dodatkowo, producenci silników prawie wyeliminowali ryzyko ich awarii. Co więcej, radio i awionika są dziś niezwykle precyzyjne, a ulepszona technologia kontroli ruchu lotniczego i lepsze systemy [zapobiegające] kolizji także przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa”.

– Piloci mają teraz znacznie więcej informacji podawanych na bieżąco, a systemy nawigacyjne podają pozycję statku powietrznego z dokładnością do jednej tysięcznej mili – wyjaśnia cytowany w komunikacie adiunkt w dziedzinie lotnictwa i bezpieczeństwa pracy Uniwersytetu Lotnictwa Embry-Riddle E. David Williams. Dzięki nauce branża lotnicza lepiej poznała wpływ latania na zachowania ludzi pracujących w powietrzu.

Raport wskazuje jednak, że trzeba się liczyć z większą liczbą turbulencji. Spowodują je zmiany klimatu – w szczególności będzie to odczuwalne na trasach między Europą i Ameryką Północną. W lipcu tego roku prawie 40 osób zostało rannych podczas lotu maszyny Air Canada z Vancouver do Sydney, który wpadł w turbulencje. To tylko jeden z wielu incydentów, które zdarzają się podczas lotów każdego dnia na świecie.

Według najnowszego raportu Allianz i Uniwersytetu Lotnictwa Embry-Riddle, uniwersytetu specjalizującego się w lotnictwie, „Ryzyka lotnicze 2020” trzy z ostatnich czterech lat były najbezpieczniejsze w historii lotnictwa – podaje w komunikacie rzeczniczka Allianz w Polsce Marta Nowicka.

Według raportu rocznie z transportu lotniczego korzysta cztery miliardy ludzi. W 2017 r. pierwszy raz od co najmniej 60 lat nie było ofiar śmiertelnych podczas lotów odrzutowców pasażerskich. To sprawiło, że był to najbezpieczniejszy rok w historii. Z kolei rok 2018, w którym odnotowano łącznie 15 wypadków lotniczych z udziałem 556 ofiar, okazał się trzecim najbezpieczniejszym w historii – według statystyk z Aviation Safety Network. Na trzecim miejscu w tej kategorii uplasował się rok 2015.

Linie Lotnicze
Ryanair bezprawnie kazał płacić za bagaż podręczny. "To może go kosztować 10 mld euro"
Linie Lotnicze
Szwecja znosi podatek lotniczy. Rząd: Szkodzi naszemu lotnictwu
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira zmienia zdanie w sprawie pakietów wakacyjnych. „Nie wykluczam”
Linie Lotnicze
Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać
Linie Lotnicze
Roczne karnety Wizz Aira wyprzedały się na pniu. Przewoźnik chce dorzucić więcej
Linie Lotnicze
Ryanair grozi niemieckiemu rządowi. „Znieście podatek albo się wyprowadzimy”