Wnioski z raportu „Barometr lotniczy, czyli podróże w obliczu koronawirusa”, przygotowanego na zlecenie Portu Lotniczego Lublin, są pesymistyczne. Polską i światową branżę lotniczą czeka wstrząs – konstatują autorzy.
– Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA szacuje, że w 2020 roku lotniczy ruch pasażerki odnotuje spadek w porównaniu z rokiem poprzednim aż o połowę, zaś przychody linii lotniczych będą mniejsze o 55 procent. Dla światowej branży lotniczej oznaczać to będzie ponad 300 miliardów dolarów strat – mówi prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Wójtowicz, cytowany w raporcie.
Nieco ponad jedna trzecia (34 procent) Polaków, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy latali samolotem, ocenia, że rynek lotniczy przez wiele lat nie wróci do stanu sprzed pandemii. Opinia ta przeważa wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat (39 procent), z wykształceniem podstawowym (51 procent) oraz mieszkańców małych miast (42 procent). Niewiele mniej, bo 31 procent Polaków, nie uważa jednak, że powrót będzie trwał latami. Opinia ta jest szczególnie popularna wśród seniorów w wieku 70 plus (44 procent) i mieszkańców największych miast (45 procent). Największa grupa (35 procent) nie ma w tej sprawie zdania.
Częstsze niż dotychczas podróże lotnicze planuje zaledwie 2 procent badanych. Tak często, jak dotąd latać będzie 63 procent podróżnych, najczęściej mężczyzn z grupy wiekowej 18-29 lat. Co trzeci ankietowany deklaruje, że samolotem będzie latał rzadziej, są to głównie seniorzy w wieku 70 plus i mieszkańcy wsi. Podróże lotnicze częstsze niż dotychczas deklaruje zaledwie 2 procent Polaków.
Polacy odwołują loty
45 procent badanych z powodu pandemii musiało odwołać lub przełożyć swój lot. 10 procent chce zrezygnować z zaplanowanego lotu, a 15 procent nie zamierza tego robić. 27 procent nie planowało podróży lotniczej w tym roku. Prawie co piąty ankietowany zamierza w ogóle zrezygnować z latania. Siedmiu na dziesięciu respondentów nie zamierza tego robić. Największe przywiązanie do podróży lotniczych wykazują osoby w wieku 30-39 lat (78 procent) i mieszkańcy dużych miast (93 procent).