Za najlepszą i najpunktualniejszą linię lotniczą na świecie Cirium uznało amerykańskie Delta Airlines. W rankingu najpunktualniejszych portów lotniczych na świecie wygrała tokijska Haneda, gdzie w 2022 roku ponad 90 procent operacji odbyło się zgodnie z rozkładem (dopuszczalne było plus minus 15 minut w stosunku do terminu określonego w rozkładzie lotów).

Czytaj więcej

Rafał Milczarski odwołany ze stanowiska prezesa LOT-u

W pierwszej dziesiątce nie ma ani jednego portu europejskiego, za to jest aż sześć amerykańskich: Salt Lake City International Airport, Detroit Metropolitan Wayne County Airport, Philadelphia International Airport, Minneapolis-St. Paul International Airport, „lotnisko Boeinga” Seattle-Tacoma International Airport i Charlotte Douglas International Airport. Jest to efekt szybkiej odbudowy ruchu krajowego w USA już w czasie pandemii covidu. Europa takiego komfortu nie miała. Zwłaszcza, jeśli chodzi o powrót pracowników, którzy odeszli podczas pandemii. W USA kryzys na rynku pracy był płytszy i trwał krócej, niż w Europie.

Liderzy zawiedli

W pierwszej dziesiątce najpunktualniejszych europejskich przewoźników, znalazł się LOT, wprawdzie na ostatnim miejscu, ale za to pierwszy raz od kilkunastu lat. Co ciekawe, nie ma w czołówce liderów rynku, jak Lufthansa, British Airways czy Air France KLM. To linie, które najczęściej zawodziły swoich pasażerów.

Najbardziej punktualni na kontynencie okazali się przewoźnicy hiszpańscy – w pierwszej czwórce, oprócz Iberii, znalazły się Iberia Express, Air Europa i Vueling. Choć dobrze to świadczy o hiszpańskich lotniskach, żadne z nich nie znalazło się w czołówce rankingu najpunktualniejszych portów lotniczych w Europie.

Za Hiszpanami uplasowały się przed LOT-em także Austrian Airlines, Norwegian Air Shuttle, ITA Airways, Norwegian Air International i Finnair. W wypadku tego ostatniego liczba operacji wykonanych o czasie wyniosła 75,16 procent. LOT miał ten wynik o 0,08 punktu procentowego gorszy. Warto tutaj jednak dodać, że w 2022 roku Finnair wykonał 45 727 tys. operacji, podczas gdy LOT 85 902 tysiące.

Powodem tak dobrego wyniku linii, które znalazły się w czołówce na naszym kontynencie może być to, że żadna z nich nie miała jako głównego portu któregoś z wielkich europejskich lotnisk — jak Frankfurt, amsterdamskie Schiphol, londyńskie Heathrow czy paryskie Charles de Gaulle, gdzie podczas zeszłorocznego sezonu letniego dochodziło do największych zakłóceń w dotrzymywaniu rozkładów lotów.

Globalnie za najwiarygodniejszego przewoźnika lotniczego Cirium uznał amerykańskie Delta Airlines. Analitycy wzięli pod uwagę nie tylko punktualność, ale złożoność operacji i zdolność do ograniczenia niekorzystnych skutków zakłóceń na rynku, aby pasażerowie odczuli to w jak najmniejszym stopniu.

Jako najpunktualniejszą linię na świecie (i w Ameryce Południowej) Cirium wskazało Azul Brazilian Airlines. W Ameryce Północnej była to Delta, Thai Air Asia w regionie Azji i Pacyfiku, Oman Air na Bliskim Wschodzie i Afryce.

To był trudny rok

Dyrektor generalny Cirium, Jeremy Bowen, jest pełen uznania dla liderów rankingu, jak podkreśla w komentarzu, bardzo dobre wyniki osiągnęli w trudnych warunkach postcovidowej odbudowy rynku lotniczego.

2022 rok był wyjątkowo trudny dla branży, a linie lotnicze miały trudności z przewidywaniem nagłego ożywienia popytu. Pomimo wielu nieudanych startów, kiedy w końcu nadeszło ożywienie, branża – w tym linie lotnicze, porty lotnicze, dostawcy żeglugi powietrznej i inni interesariusze – borykała się z brakiem ludzi do pracy i niewystarczającą przepustowością.

W przygotowywaniu rankingu Cirium korzysta z danych z wielu źródeł, w tym pochodzących od linii lotniczych, lotnisk, globalnych systemów dystrybucji, danych pozycyjnych, dostarczonych przez władze lotnictwa cywilnego, dostawców usług żeglugi powietrznej, partnerstwa w zakresie danych zastrzeżonych i internetu.