Opóźniony lot? Jeśli klient się nie odprawi, odszkodowanie mu nie przysługuje

Nawet jeśli pasażer wiedział z wyprzedzeniem, że jego lot będzie opóźniony i w związku z tym nie pojawił się na lotnisku, by się na niego odprawić, odszkodowanie mu nie przysługuje, zdecydował Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Publikacja: 30.01.2024 08:31

Opóźniony lot? Jeśli klient się nie odprawi, odszkodowanie mu nie przysługuje

Foto: AFP, Tomas Cuesta

Europejski Trybunał Sprawiedliwości zadecydował, że pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, jeśli się na niego nie odprawił, podaje niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Chodzi o sytuację, w której pasażer został poinformowany o opóźnieniu wcześniej i w związku z tym nie pojawił się na lotnisku. W tym wypadku mowa o locie z Düsseldorfu na Majorkę. Ponieważ odległość wynosi 1340 km, oznacza to, że pasażerowi przysługiwałoby odszkodowanie w wysokości 250 euro.

Sędzia argumentował, że aby mogło być należne, pasażer faktycznie musi ucierpieć z powodu opóźnienia, czyli stracić czas na oczekiwanie trwające trzy godziny lub dłużej. W tym wypadku nie może być o tym mowy.

Czytaj więcej

UOKiK: Bilety po 35 złotych w promocji? Wizz Air nie może zasłaniać się błędem

W związku z tym wypłata zadośćuczynienia nie jest należna na podstawie dyrektywy unijnej, ale klient może występować o odszkodowanie na podstawie prawa krajowego w związku z tym, że z powodu opóźnienia nie zdążył na spotkanie służbowe, na które leciał.

ETS zdecydował też, że pasażerom nie przysługuje odszkodowanie, jeśli z powodu wiadomego opóźnienia wykupili bilet na inny lot, którym przybyli na miejsce z opóźnieniem krótszym niż trzy godziny wobec pierwotnego planu podróży. W tym wypadku również klient nie czekał na lot, nie ma więc podstaw żądania finansowego zadośćuczynienia.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości zadecydował, że pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, jeśli się na niego nie odprawił, podaje niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Chodzi o sytuację, w której pasażer został poinformowany o opóźnieniu wcześniej i w związku z tym nie pojawił się na lotnisku. W tym wypadku mowa o locie z Düsseldorfu na Majorkę. Ponieważ odległość wynosi 1340 km, oznacza to, że pasażerowi przysługiwałoby odszkodowanie w wysokości 250 euro.

Linie Lotnicze
Pasażerowie Wizz Aira mogą rezerwować bilety do atrakcji turystycznych i muzeów
Linie Lotnicze
Enter Air zwiększa flotę na sezon turystyczny. "Zapowiada się kolejny dobry rok"
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje