UOKiK: Bilety po 35 złotych w promocji? Wizz Air nie może zasłaniać się błędem

Wizz Air anulował większość biletów, jakie sprzedał po 35 złotych podczas promocji z okazji swoich urodzin. To narusza zbiorowe interesy konsumentów – uważa prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. A to nie jedyne jego zastrzeżenia do przewoźnika.

Publikacja: 22.01.2024 11:28

Gdańsk (na zdjęciu lotnisko w Gdańsku) zyska połączenie z Weroną i Malagą

Gdańsk (na zdjęciu lotnisko w Gdańsku) zyska połączenie z Weroną i Malagą

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak wyjaśnia w dzisiejszym komunikacie biuro prasowe UOKiK-u, Wizz Air, jeden z liderów na polskim rynku wśród przewoźników niskokosztowych, przyzwyczaił swoich klientów do częstych promocji, podczas których można kupić bilety lotnicze w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Także z okazji dziewiętnastych urodzin linii przygotował ofertę obejmującą różne zniżki - 18 maja zeszłego roku oferował loty do dowolnego miejsca po 35 złotych.

Tak tani bilety można było zarezerwować w aplikacji Wizz Air oraz na stronie internetowej spółki. Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca.

Czytaj więcej

Wizz Air musiał zapłacić 1,24 miliona funtów za lekceważenie praw pasażerów

Wizz Air przeprasza za pomyłkę i zwraca pieniądze

Okazało się jednak, że większość klientów linii lotniczej, którzy kupili bilety po 35 złotych, nie mogło z nich skorzystać, bo spółka anulowała je następnego dnia. Powołała się na błąd techniczny. Zadeklarowała, że odda pieniądze natychmiast. Uznała jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji.

Do UOKiK wpłynęły liczne skargi, klienci zwracali uwagę, że „linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień by skorzystać z ich promocji”.

Okazuje się, że przewoźnik informację o promocji urodzinowej zamieszczał w wielu miejscach – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter po Instagram. A ponieważ cena biletów w wysokości 35 złotych była zbliżona do kwot za jakie można rezerwować loty organizowane przez Wizz Aira w ramach innych promocji (od 39 zł za podróż w obie strony), nic nie wskazywało, że jest to informacja niewiarygodna.

W związku z działaniami Wizz Air Hungary prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. - Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd – mówi cytowany w komunikacie. - W wypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów.

UOKiK widzi widzi więcej uchybień Wizz Aira

Biuro prasowe UOKiK wyjaśnia, że w sprawie Wizz Air toczy się również postępowanie dotyczące uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone. Chodzi o usługę „elastyczny towarzysz podróży”. Polega ona na umożliwieniu tworzenia rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online. Konsumenci w sygnałach kierowanych do UOKiK wskazywali, że przewoźnik nie zwraca za nią opłaty (58 zł od osoby) w sytuacji, gdy lot zostanie przez spółkę odwołany. 

Kiedy UOKiK zwrócił na to uwagę linii lotniczej, Wizz Air zastąpił kwestionowany wzorzec umowy nowym, który „jednak nadal zawiera postanowienia wzbudzające wątpliwości”. Spółka dopuszcza teraz możliwość zwrócenia pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia to od złożenia przez podróżujących wniosku.

- Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności – podkreśla Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, jak i za stosowanie niedozwolonej klauzuli, spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10 procent rocznego obrotu – przypomina UOKiK.

Jak wyjaśnia w dzisiejszym komunikacie biuro prasowe UOKiK-u, Wizz Air, jeden z liderów na polskim rynku wśród przewoźników niskokosztowych, przyzwyczaił swoich klientów do częstych promocji, podczas których można kupić bilety lotnicze w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Także z okazji dziewiętnastych urodzin linii przygotował ofertę obejmującą różne zniżki - 18 maja zeszłego roku oferował loty do dowolnego miejsca po 35 złotych.

Tak tani bilety można było zarezerwować w aplikacji Wizz Air oraz na stronie internetowej spółki. Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca.

Pozostało 83% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej