Jarosław Kaczyński: Będziemy mieli lotnisko, z którego można polecieć na cały świat

Prezes Prawa i Sprawiedliwości i wicepremier Jarosław Kaczyński nawiązał do wielkiego projektu infrastrukturalnego realizowanego przez rząd i uzasadnił, dlaczego powinno powstać lotnisko w Baranowie pod Warszawą.

Publikacja: 09.07.2023 01:27

Prezes PiS Jarosław Kaczyński obiecał budowę lotniska na miarę pozycji Polski w Europie

Prezes PiS Jarosław Kaczyński obiecał budowę lotniska na miarę pozycji Polski w Europie

Foto: PAP, Paweł Supernak

Prezes Prawa i Sprawiedliwości i wicepremier Jarosław Kaczyński wystąpił w sobotę na spotkaniu z wyborcami w Pułtusku. Wśród wielu spraw, które poruszył, była też kwestia prowadzonej przez rząd budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie pod Warszawą. Zaczął myśl od sugestii, że obecny obóz władzy uratował przed bankructwem fabrykę autobusów Autosan. Dzięki temu autobusy z tej fabryki jeżdżą dzisiaj po ulicach polskich miast, "także tych [miast], gdzie rządzą ludzie nam niechętni, a bardzo lubiący Niemcy".

Będzie lotnisko na miarę wielkości Polski

Ciągnąc temat, nawiązał do politycznego adwersarza, przewodniczącego Platformy Obywatelskiej Donalda Tuska. - Tu niedaleko mamy takiego, który chce mieć lotnisko w Berlinie. Myli mu się, gdzie jest stolica Polski - mówił. Po czym rozwinął wątek lotniska, wskazując, że Polska, jako duży europejski kraj, musi mieć wielkie lotnisko. - Takie, z którego można dolecieć nie tylko tutaj do różnych miast Europy, czy nawet po części, Azji, ale także do Ameryki Łacińskiej, w różne miejsca Stanów Zjednoczonych, do Australii, na cały świat – wymieniał.

Jak dodał, nawet z lotniska w Wiedniu, lotniska stosunkowo niewielkiego kraju, można tam dolecieć, a z Polski - nie. - Jak się siedzi na lotnisku wiedeńskim, to to wszystko widać na tablicy odlotów, a u nas na razie nie widać. Ale będzie widać! Będziemy go mieli" - podkreślił.

Budowa CPK ruszy pod koniec wakacji

W minionym tygodniu spółka CPK ujawniła, jak nowe lotnisko będzie wyglądało. Projekt architektoniczny przewiduje terminal pasażerski, połączoną z nim stację kolejową i dworzec autobusowy.

W środku multimodalnego węzła znajdzie się zadaszone atrium, które ma być według projektantów „przedpokojem portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów, niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.

Jak przyznał wiceminister funduszy i polityki regionalnej i pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, budowa lotniska szacowana jest dzisiaj na 36 miliardów złotych, czyli o miliard więcej niż przed pandemią zakładano wydać na cały węzeł komunikacyjny.

Część kosztów ma ponieść zagraniczny inwestor, który w zamian dostanie 49 procent udziałów w przedsięwzięciu. Pozostałe 51 procent zachowa Skarb Państwa.

Czytaj więcej

Polskie Porty Lotnicze: Lotnisko w Radomiu zaczyna żyć. Sześć kierunków, 30 lotów

Horała wskazał też nowy termin oddania lotniska do użytku - prace budowlane mają się rozpocząć na przełomie sierpnia i września, a port ma być uruchomiony w roku 2028.

Tymczasem eksperci mają wątpliwości, co do tego terminu. Jak mówi prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, to termin nie liczący się z koniecznością dotrzymania wielu formalności, łącznie z przeprowadzeniem wykupu ziemi pod inwestycję. - Niemcy zakładali, że wybudują lotnisko w Berlinie w sześć lat, a budowali je 14 lat - przypomniał w wypowiedzi dla stacji telewizyjnej TVN.

Lotniska
Kraków zyska więcej lotów do Stambułu
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Lotniska
Na lotnisku w Poznaniu stanął paczkomat. „Dbamy o przedmioty nieloty”
Lotniska
Letnie połączenia lotnicze z Gdańska – 70 kierunków w 23 krajach
Lotniska
Lato na lotnisku we Wrocławiu – nowe trasy prowadzą na północ i południe
Lotniska
Pięć nowości w letnim rozkładzie lotów z Katowic. W sumie 106 kierunków