W Wietnamie powstaje lotnisko na 100 milionów pasażerów. Ma kształt kwiatu lotosu

Lotnisko Long Thanh, które buduje się 40 kilometrów na wschód od Ho Chi Minh, największego miasta Wietnamu, media okrzyknęły największym projektem infrastrukturalnym w historii kraju. Po ukończeniu wszystkich etapów budowy będzie obsługiwać 100 milionów pasażerów rocznie.

Publikacja: 11.02.2025 15:34

W konkursie na projekt lotniska Long Thanh zwyciężyła firma z Korei Południowej

W konkursie na projekt lotniska Long Thanh zwyciężyła firma z Korei Południowej

Foto: Airports Corporation of Vietnam

Podzielona na etapy budowa lotniska Long Thanh ruszyła cztery lata temu i ma się zakończyć w roku 2035. Jak podaje portal thesaigontimes.vn, pierwszy etap zostanie sfinalizowany pod koniec tego roku.

Zajmujący 5 tysięcy hektarów port będzie miał cztery terminale i cztery pasy startowe. Będzie mógł obsłużyć 100 milionów pasażerów rocznie, co uplasuje go w grupie największych lotnisk świata.

Lotnisko będzie miało kształt lotosu, narodowego kwiatu Wietnamu. Autorem projektu jest firma architektoniczna z Korei Południowej Heerim Architects & Planners, która zwyciężyła w konkursie.

Firma projektująca lotnisko Long Thanh wykorzystała motyw kwiatu lotosu

Firma projektująca lotnisko Long Thanh wykorzystała motyw kwiatu lotosu

Foto: Airports Corporation of Vietnam

Czytaj więcej

Rząd zaktualizował program CPK. Potwierdził termin uruchomienia lotniska

Ho Chi Minh będzie miał dwa lotniska

Obecnie Ho Chi Minh obsługuje lotnisko Tan Son Nhat, zbudowane przez francuski rząd kolonialny w latach 30. XX wieku, a następnie rozbudowane przez Amerykanów w czasie wojny wietnamskiej. Jest ono największym lotniskiem w Wietnamie, mogącym obsłużyć 30 milionów pasażerów rocznie. Leży zaledwie 7 kilometrów od miasta.

Po ukończeniu nowego lotniska stare nie zostanie zamknięte. Ho Chi Minh będzie miał dwa porty, jak Bangkok czy Szanghaj.

Stare lotnisko jest obecnie rozbudowywane - końca dobiega budowa Terminala 3. Według doniesień portalu vnexpress.net po roku budowy jest on ukończony w 83 procentach. Otwarcie planowane jest na kwiecień 2025 roku, dwa miesiące przed planowanym terminem.

Terminal będzie miał 90 tradycyjnych stanowisk odprawy bagażu i 20 stanowisk samodzielnej odprawy bagażu, 42 stanowiska do samodzielnej odprawy biletowej, 27 bramek, 10 taśm bagażowych i 25 stanowisk kontroli bezpieczeństwa.

Będzie mógł obsłużyć 20 milionów pasażerów rocznie, co zwiększy przepustowość całego lotniska do 50 milionów pasażerów.

Czytaj więcej

Lizbona: Nowe lotnisko zamiast poligonu. Stare pójdzie pod kilof

Koszt tej inwestycji to 432 miliony dolarów, wyłożone przez państwową spółkę Airports Corporation of Vietnam, która zarządza cywilnymi portami lotniczymi w Wietnamie.

Jak podaje portal thesaigontimes.vn, w 2024 roku wietnamskie lotniska obsłużyły 109 milionów pasażerów - 41 milionów w ruchu międzynarodowym (wzrost o 26 procent, licząc rok do roku) i 68 milionów w ruchu krajowym (spadek o 15 procent).

Według prognoz w 2025 roku liczba pasażerów wzrośnie o 7,4 procent do 118,9 miliona, z czego 44 miliony to pasażerowie międzynarodowi (wzrost o 7,2 procent względem 2024 roku), a 72,9 miliona - pasażerowie krajowi (wzrost o 7,4 procent).

Niedawno Wietnam zatwierdził inną wielką inwestycję - projekt budowy kolei dużych prędkości Północ-Południe, która połączy Ho Chi Minh z Hanoi. Jej budowa ma ruszyć za dwa lata.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Lotnisko w Katowicach – spada ruch regularny, ale potężnie rośnie czarterowy
Lotniska
Rekordowy styczeń na krakowskim lotnisku. Przybyło wiele zagranicznych delegacji
Lotniska
Lizbona: Nowe lotnisko zamiast poligonu. Stare pójdzie pod kilof
Lotniska
Lotnisko w Gdańsku: Za nami najlepszy rok w historii. Czartery motorem wzrostu