Nieuczciwe pokazy produktów to zmora rynku i konsumentów. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Federacja Konsumentów apelują do hotelarzy i restauratorów, aby nie wynajmowali przestrzeni ich organizatorom.
Mimo działań edukacyjnych i prawnych nieuczciwe firmy wciąż organizują pokazy, podczas których konsumenci są namawiani do zakupu drogich garnków, kołder czy urządzeń medycznych. Ofiarą takich trików manipulacyjnych najczęściej padają osoby starsze. Spotkania odbywają się w hotelach, restauracjach, a nawet szkołach i szpitalach.
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Federacją Konsumentów chcą uświadomić właścicielom obiektów, że udostępniając przestrzeń na takie wydarzenia, biorą udział w oszustwie.
– W Polsce obserwujemy wysyp pokazów i spotkań, podczas których uczestnicy są poddawani manipulacjom. Najczęściej są na nie zapraszane osoby starsze, na przykład pod pretekstem bezpłatnych badań. W efekcie wychodzą z niebotycznie drogimi zestawami garnków, kołder leczniczych czy pseudopakietami medycznymi. Nierzetelne firmy, które organizują takie spotkania, często ukrywają ich rzeczywisty cel komercyjny, wprowadzają uczestników w błąd co do właściwości produktów, które są na nich prezentowane, a czasem wręcz straszą konsekwencjami zdrowotnymi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes przewodniczący zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej Konrad Szałkiewicz.
W ubiegłym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził ponad 40 postępowań wobec nieuczciwych przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na takich pokazach. UOKiK zebrał już dane o około 500 takich incydentach w samym tylko województwie łódzkim i ponad 300 w dolnośląskim. Ale to tylko niewielki procent tych, które odbywają się w całej Polsce.