Komisja Europejska i unijne organy ochrony konsumentów domagają się od platformy pośredniczącej w usługach noclegowych, Airbnb, dostosowania warunków do unijnych przepisów konsumenckich i przejrzystości w prezentacji cen.
Bruksela ocenia, że sposób prezentowania cen przez Airbnb oraz szereg ich warunków są niezgodne z dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych, dyrektywą w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich, a także rozporządzeniem w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń. Z tego względu, europejskie organy ochrony konsumentów i Komisja zażądały od Airbnb zmian. Przedsiębiorstwo ma czas do końca sierpnia, aby zaproponować swoje rozwiązania. Następnie Komisja i europejskie organy ochrony konsumentów rozpatrzą proponowane zmiany. Jeżeli nie będą one satysfakcjonujące, Airbnb może podlegać działaniom w zakresie egzekwowania przepisów.
– Popularność nie może być wymówką dla nieprzestrzegania unijnych przepisów konsumenckich – mówi cytowana w komunikacie Komisji Europejskiej komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci V?ra Jourová. – Konsumenci muszą z łatwością rozumieć za co i w jaki sposób płacą za usługi, a także uzyskać jasne wytyczne, dotyczące np. anulowania rezerwacji przez gospodarza. Oczekuję, że Airbnb szybko podejmie odpowiednie działania.
Przejrzystość cen i nieuczciwe praktyki
Prezentacja cen i rozróżnienie między prywatnymi a profesjonalnymi gospodarzami nie są zgodne z wymogami prawa UE, w szczególności z dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych – czytamy w komunikacie Komisji Europejskiej.