Urzędnicy marszałka tłumaczą, że skorzystali z pośrednictwa firmy reklamowej, która zleca usługi reklamowe w postaci lokowania województwa podlaskiego na kanałach prowadzonych przez youtuberów. A teraz w urzędzie analizowana jest „możliwość podjęcia dalszych kroków prawnych w tej sprawie”.
– Skala wykorzystania mediów społecznościowych wymusza konieczność profesjonalnego zarządzania marketingiem w internecie. Nie można działań w sieci prowadzić po amatorsku: to się bardzo szybko zemści – uważa prof. Grzegorz Mazurek, z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.
Wulgarna promocja
Autorzy promocyjnego klipu najwyraźniej chcieli zacząć z przytupem. – Siema, jestem Marek, to będzie dosyć szybki odcinek… – w kadrze widać youtubera, Lorda Kruszwila. Zaraz potem na ekranie pojawia się jego tułów i zbliżenie na spodnie. – Co Ty, gej jesteś? – pyta Kamerzystę Kruszwil. – Nie, po prostu chciałem pokazać, jakiego masz małego – pada odpowiedź. To właśnie początek spotu, mającego promować turystyczne walory Podlasia, sfinansowanego przez urząd marszałkowski Podlasia.
Sformułowanie „Ja p..dolę!” kończy wymianę zdań z kamerzystą, bohater filmu zapowiada „za…bisty odcineczek”, w którym widzowie „pooglądają memy o Podlasiu”. Potem Kruszwil mówi m.in., że Podlasie to tzw. trzeci świat oraz „ubóstwo i smród”. Kiedy autorzy filmu docierają na Podlasie, zatrzymują się m.in. przed cerkwią Michała Archanioła w Trześciance.
– O co chodzi w ogóle z tym krzyżem, że jest taki przekreślony? – zastanawia się kamerzysta wskazując na bramę prawosławnej cerkwi. – No nie wiem, kurde, taki design – ripostuje Kruszwil. Poza tym youtuber „włamuje się” jeszcze do jednego z domów, zwiedza damską toaletę w hotelu w Białymstoku oraz sprawdza, czy Pałac Branickich nie jest meliną. Całość tonie w wulgaryzmach. Kruszwil i jego kamerzysta zwracają się do siebie słowami „idioto”, „debilu”, „frajerze”.