Instytut badawczy GfK twierdzi, że konsumenci zaczynają już ograniczać wydatki. Między styczniem i majem zakupy mięsa i wędlin spadły o 8,2 procent, świeżych owoców i warzyw o 8,5 procent, a pieczywa o 7 procent, pisze niemiecki portal branży turystycznej Reisevor-9.

Co więcej, Niemcy nie tylko kupują mniej, ale też częściej korzystają z promocji albo przerzucają się na towary własnych marek sieci handlowych. W pierwszym kwartale udział takich produktów w sprzedaży ogółem wzrósł o 35 procent.

Czytaj więcej

Brytyjczycy oszczędzają na działalności charytatywnej, żeby jechać na wakacje

Dla ponad jednej trzeciej osób cena jest obecnie najważniejszym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

Z drugiej strony wydatki na podróże nie spadają. Po ponad dwóch latach pandemii konsumenci chcą nadrobić stracony czas. Dane dotyczące rezerwacji wyjazdów wakacyjnych w bieżącym sezonie letnim są porównywalne z ostatnim rokiem przed pandemią, w niektórych wypadkach nawet go przekroczyły.