Polak na wakacjach - kontroluje wydatki, ale nie rezygnuje z wygody i dobrego jedzenia

Dwóch na pięciu Polaków przyznaje, że choć ceni okazje cenowe, na wakacjach nie pójdzie na kompromis w kwestii komfortu, bezpieczeństwa czy jedzenia - wynika z najnowszego badania Visy, organizacji płatniczej. Polacy świetnie radzą sobie z zarządzaniem finansami podczas wyjazdów.

Publikacja: 03.06.2025 15:46

Polak na wakacjach - kontroluje wydatki, ale nie rezygnuje z wygody i dobrego jedzenia

Foto: Adobe Stock

Visa wzięła pod lupę wakacyjne plany mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. Z badania wynika, że dwie piąte Polaków uważa się za poszukiwaczy doświadczeń, priorytetowo traktując odkrywanie świata i „wychodzenie ze strefy komfortu”.

Jednocześnie jedna czwarta badanych czerpie równie dużą satysfakcję z samego planowania i organizowania wyjazdu, dbając, by wszystko przebiegło bez zakłóceń.

Foto: Visa

Co piąty turysta to łowca okazji, który nieustannie szuka dobrych ofert i sposobów, by nie przepłacać. Ponad dwóch na pięciu Polaków przyznaje jednak, że choć ceni dobre okazje, nie pójdzie na kompromis w kwestii komfortu, bezpieczeństwa czy jedzenia.

Polscy turyści przodują w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem budżetu wakacyjnego - na zagraniczny wyjazd wydadzą średnio około 4300 złotych na osobę. Najwięcej pieniędzy na miejscu przeznaczą na jedzenie, wycieczki i pamiątki.

17 procent przyznaje, że dostosowuje wydatki do towarzyszy podróży, nawet kosztem przekroczenia założonego budżetu. Niemal połowa dokładnie planuje jeszcze przed wyjazdem, ile wyda.

Dyscyplina ta utrzymuje się również za granicą. Niemal co drugi turysta z Polski śledzi wydatki za pomocą bankowości cyfrowej. 85 procent ankietowanych, którzy wcześniej zaplanowali wakacyjny budżet, deklaruje, że udało im się połączyć przyjemność z odpowiedzialnością finansową, a ich rzeczywiste wydatki na miejscu były zgodne z wcześniejszymi założeniami.

Foto: Visa

Badanie Visy pokazuje również, że polscy konsumenci oczekują od banków usług, które poprawią komfort ich podróży, i są gotowi za nie płacić. Obecnie najczęściej korzystają z kont walutowych (39 procent), usług wymiany walut (38 procent) i ubezpieczenia podróżnego powiązanego z kartą płatniczą (19 procent). Jednocześnie chcieliby, aby banki oferowały między innymi większe zniżki na bilety lotnicze i hotele oraz programy lojalnościowe związane z podróżami.

Foto: Visa

- Jesteśmy obecnie świadkami niezwykle ciekawej transformacji, napędzanej przez dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się preferencje konsumentów. Z naszego badania wynika, że Polacy chętnie korzystają z dodatkowych usług bankowych związanych z podróżami i są gotowi płacić za nie średnio 8,8 złotych miesięcznie. 10 procent osób wskazuje natomiast na więcej niż 20 złotych - mówi p.o. dyrektora generalnego Visy w Polsce i dyrektor inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Mateusz Oleksy, cytowany w komunikacie.

Cyfrowy polski turysta

Badanie Visy pokazuje, że płatności cyfrowe stają się dla Polaków codziennością zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych podróży. Ponad czterech na pięciu polskich turystów deklaruje, że na wakacjach w innym kraju będzie płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem (wzrost o 4 procent w porównaniu z poprzednim badaniem z 2024 roku). Szczególnie dynamicznie rośnie popularność portfeli mobilnych - aż o 60 procent w ujęciu rocznym. Dla jednej trzeciej Polaków to dziś preferowana metoda płatności podczas zagranicznych wyjazdów.

Jako główne zalety płacenia kartą za granicą respondenci wskazują wygodę (64 procent), szybkość (61 procent) i bezpieczeństwo (55 procent).

Foto: Visa

Choć Polacy już teraz dobrze radzą sobie z zarządzaniem wakacyjnym budżetem, dostrzegają rozwiązania, które mogłyby jeszcze ułatwić ten proces. Oprócz konta lub karty wielowalutowej z dostępem do aktualnych kursów walut najczęściej wskazują na aplikację bankową z podglądem wydatków w czasie rzeczywistym i ich automatyczną kategoryzacją oraz na specjalną kartę podróżną.

W porównaniu z ubiegłym rokiem 10 procent badanych więcej zamierza spędzić wakacje poza krajem, najczęściej wybierając Włochy, Hiszpanię i Grecję.

Większość zorganizuje wyjazd samodzielnie, choć dwóch na pięciu turystów zdecyduje się na wakacje z biurem podróży. W obu wypadkach najczęściej kupią wycieczkę online i zapłacą cyfrowo. W samodzielnym planowaniu i rezerwowaniu wyjazdów przodują Węgrzy i Bułgarzy.

Foto: Visa

Polacy będą wypoczywać za granicą średnio ponad osiem dni.

Visa zapytała również turystów z Europy Środkowo-Wschodniej o najbardziej frustrujące aspekty podróży. W czołówce znalazły się nieoczekiwane zakłócenia podróży (opóźnienia i odwołania lotów), zagubiony bagaż i tłumy w popularnych miejscach turystycznych.

I choć to wyzwanie nie znalazło się w regionalnej pierwszej trójce, co szósty polski turysta przyznaje, że zaskoczył go za granicą brak dostępu do preferowanych metod płatności, które po prostu nie były dostępne lub nie działały tak, jak w kraju.

Dane pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025, które objęło Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację. Przeprowadziła je firma badawcza GfK w marcu 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.

Visa wzięła pod lupę wakacyjne plany mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. Z badania wynika, że dwie piąte Polaków uważa się za poszukiwaczy doświadczeń, priorytetowo traktując odkrywanie świata i „wychodzenie ze strefy komfortu”.

Jednocześnie jedna czwarta badanych czerpie równie dużą satysfakcję z samego planowania i organizowania wyjazdu, dbając, by wszystko przebiegło bez zakłóceń.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Kontrolerzy ruszają na plaże i do wakacyjnych mieszkań. „Największa akcja w historii”
Popularne Trendy
25 lat Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej. "We współpracy nasza siła"
Popularne Trendy
Polacy coraz chętniej jeżdżą nad Balaton. Są tam liderem wzrostu
Popularne Trendy
Grecka turystyka stoi przed ważną decyzją – jak działać, żeby utrzymać sukces?
Popularne Trendy
Znani sportowcy promowali polską turystykę. "Setki milionów wyświetleń"
Popularne Trendy
Polska Organizacja Turystyczna promowała polską turystykę w Ameryce