Reklama

Portugalska turystyka bije rekordy. Daje pracę i utrzymanie

Z najnowszych danych Światowej Rady ds. Podróży i Turystyki (WTTC) wynika, że portugalska turystyczna w 2025 roku będzie dynamicznie się rozwijać. Trend jest kontynuacją tego obserwowanego w zeszłym roku – był on wyjątkowy pod względem przychodów budżetu, zatrudnienia i wydatków turystów.

Publikacja: 12.07.2025 12:47

Portugalska turystyka bije rekordy. Daje pracę i utrzymanie

Foto: imac / Alamy Stock Photo

Z opublikowanego przez WTTC raportu „Economic Impact Research”, przygotowanego we współpracy z Oxford Economics, wynika, że w 2025 roku turystyka i podróże przyniosą portugalskiej gospodarce 62,7 miliarda euro, co będzie stanowić 21,5 procent produktu krajowego brutto. To o 38 procent więcej niż w rekordowym 2019 roku, czyli przed pandemią.

Czytaj więcej

Portugalia liczy na więcej turystów, a inwestorzy już stawiają nowe hotele

Sektor ten da zatrudnienie 1,2 miliona ludzi, co oznacza, że niemal co czwarty mieszkaniec Portugalii znajdzie pracę w branży turystycznej. To z kolei o 200 tysięcy więcej niż w dotychczasowym najlepszym okresie.

2025 rok przyniesie nowy rekord portugalskiej turystyce

WTTC prognozuje, że wydatki zagranicznych turystów w 2025 roku osiągną 33,1 miliarda euro, a krajowych – 22,9 miliarda euro. Oznacza to wzrost o odpowiednio 24,2 procent i 59,5 procent w porównaniu z 2019 rokiem. Eksperci podkreślają, że siła popytu zarówno z zagranicy, jak i wewnątrz kraju, pozostaje niezwykle duża.

Doskonałe prognozy na 2025 rok opierają się na imponujących wynikach osiągniętych już w 2024 roku. Portugalska turystyka zarobiła wówczas 60,6 miliarda euro (21,3 procent PKB), a pracowało w niej 1,2 miliona ludzi, co stanowiło 23 procent całkowitego zatrudnienia. Zagraniczni turyści wydali w 2024 roku 31,8 miliarda euro, a Portugalczycy – 22,2 miliarda euro. Obie wartości stanowią historyczne rekordy.

Reklama
Reklama

Perspektywa długoterminowa rysuje się jeszcze bardziej obiecująco. Do 2035 roku sektor turystyki i podróży w Portugalii ma generować ponad 74,6 miliarda euro, czyli 22,6 procent PKB. Liczba miejsc pracy ma wzrosnąć do 1,4 miliona.

Czytaj więcej

Portugalia: Nie bądź turystą, bądź futurystą

Wydatki zagranicznych turystów mają wtedy wynieść 40,6 miliarda euro, a krajowych – 25,8 miliarda euro. WTTC podkreśla, że branża ta pozostaje jednym z kluczowych filarów długofalowej strategii rozwoju gospodarczego Portugalii.

Co dziesiąte euro Unia Europejska zarabia na turystyce 

W 2024 roku sektor turystyki i podróży w Unii Europejskiej przyniósł prawie 1,8 biliona euro, co stanowiło ponad 10 procent PKB całej wspólnoty – o 6 procent więcej niż w 2019 roku. Zatrudnienie w branży wzrosło o 4,7 procent, porównując rok do roku, osiągając 24,6 miliona osób, czyli poziom jednego miejsca pracy na dziewięć.

W tym roku, według prognozy WTTC, unijna turystyka ma osiągnąć wartość 1,9 biliona euro (10,5 procent PKB UE). Zatrudnienie wzrośnie zarazem do 25,7 miliona, co będzie oznaczać 12 procent.

Z opublikowanego przez WTTC raportu „Economic Impact Research”, przygotowanego we współpracy z Oxford Economics, wynika, że w 2025 roku turystyka i podróże przyniosą portugalskiej gospodarce 62,7 miliarda euro, co będzie stanowić 21,5 procent produktu krajowego brutto. To o 38 procent więcej niż w rekordowym 2019 roku, czyli przed pandemią.

Sektor ten da zatrudnienie 1,2 miliona ludzi, co oznacza, że niemal co czwarty mieszkaniec Portugalii znajdzie pracę w branży turystycznej. To z kolei o 200 tysięcy więcej niż w dotychczasowym najlepszym okresie.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Dobry rok w turystyce Dominikany. „Absolutny rekord”
Popularne Trendy
„Pogoria” wróciła do Gdyni. Na co dzień promuje Polskę na Morzu Śródziemnym
Popularne Trendy
Tajlandia liczy turystów – nowy rekord dzięki gościom z Azji
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Popularne Trendy
Turcja: Hotelowe bufety to marnotrawstwo jedzenia. Czas z tym skończyć
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama