– Niezmiernie istotna jest odpowiedź na pytanie, czy w Polsce będzie budowany Centralny Port Lotniczy (CPL). Coraz więcej wypowiedzi jest na ten temat. I z tego co wiem, z dyskusji wewnątrz rządu, ten problem będzie niedługo rozstrzygnięty. Od tego zależy tworzenie strategii nie tylko ogólnopolskiej, ale także strategii poszczególnych portów – powiedział w czwartek wiceminister Szmit, który uczestniczył w debacie „Gazety Polskiej” pt. „Wzrost znaczenia portów lotniczych w kontekście rozwoju regionów”.
W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 milionów pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2030 r. będzie to już 60 milionów ludzi.
– Bez względu na to, jaka będzie decyzja odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, musimy zrobić wszystko, żeby cały system lotnisk lokalnych się rozwijał – powiedział Szmit. Zaznaczył, że decyzja o ewentualnej budowie CPL musi być wypracowana przez cały rząd. – Jest przedsięwzięcie tej skali, tak ważne dla Polski, że musi być to decyzja rządu – powiedział.
Wiceminister powiedział, że w środę odbyło się spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju z udziałem m.in. wiceminister rozwoju Jadwigi Emilewicz i przedstawicieli organizacji lotniczych. – Była to bardzo konkretna rozmowa w kompetentnym gronie. Dyskutowaliśmy na temat decyzji odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, ale też działań, które muszą być podejmowane na lotnisku w Modlinie i na Lotnisku Chopina, żeby zapewnić przepustowość zanim ewentualnie powstanie lotnisko centralne. A nim ono powstanie to minie kilkanaście lat – jedni mówią 10 lat, inni mówią, że 15 lat. W tym czasie wyczerpią się możliwości przede wszystkim Lotniska Chopina w Warszawie – powiedział wiceminister w rozmowie z PAP.
Największy port lotniczy w Polsce, czyli Lotnisko Chopina, w ubiegłym roku obsłużyło rekordową liczbę 12,8 mln pasażerów; port w Modlinie także bił rekordy – skorzystało z niego 2,8 mln podróżnych.