Szmit: Lotniska regionalne powinny się rozwijać

Bez względu na decyzję rządu w sprawie ewentualnej budowy Centralnego Portu Lotniczego, należy robić wszystko, aby zapewnić rozwój lotniskom lokalnym – uważa wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit

Publikacja: 23.02.2017 18:06

Szmit: Lotniska regionalne powinny się rozwijać

Foto: Bloomberg

PAP

– Niezmiernie istotna jest odpowiedź na pytanie, czy w Polsce będzie budowany Centralny Port Lotniczy (CPL). Coraz więcej wypowiedzi jest na ten temat. I z tego co wiem, z dyskusji wewnątrz rządu, ten problem będzie niedługo rozstrzygnięty. Od tego zależy  tworzenie strategii nie tylko ogólnopolskiej, ale także strategii poszczególnych portów – powiedział w czwartek wiceminister Szmit, który uczestniczył w debacie „Gazety Polskiej” pt. „Wzrost znaczenia portów lotniczych w kontekście rozwoju regionów”.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 milionów pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2030 r. będzie to już 60 milionów ludzi.

– Bez względu na to, jaka będzie decyzja odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, musimy zrobić wszystko, żeby cały system lotnisk lokalnych się rozwijał – powiedział Szmit. Zaznaczył, że decyzja o ewentualnej budowie CPL musi być wypracowana przez cały rząd. – Jest przedsięwzięcie tej skali, tak ważne dla Polski, że musi być to decyzja rządu – powiedział.

Wiceminister powiedział, że w środę odbyło się spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju z udziałem m.in. wiceminister rozwoju Jadwigi Emilewicz i przedstawicieli organizacji lotniczych. – Była to bardzo konkretna rozmowa w kompetentnym gronie. Dyskutowaliśmy na temat decyzji odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, ale też działań, które muszą być podejmowane na lotnisku w Modlinie i na Lotnisku Chopina, żeby zapewnić przepustowość zanim ewentualnie powstanie lotnisko centralne. A nim ono powstanie to minie kilkanaście lat – jedni mówią 10 lat, inni mówią, że 15 lat. W tym czasie wyczerpią się możliwości przede wszystkim Lotniska Chopina w Warszawie – powiedział wiceminister w rozmowie z PAP.

Największy port lotniczy w Polsce, czyli Lotnisko Chopina, w ubiegłym roku obsłużyło rekordową liczbę 12,8 mln pasażerów; port w Modlinie także bił rekordy – skorzystało z niego 2,8 mln podróżnych.

– Musimy się zastanowić, co zrobić, żebyśmy nie mieli sytuacji, w której w Warszawie rozwój połączeń lotniczych będzie zahamowany. Port w Modlinie i port Chopina muszą bliżej współpracować – wyjaśnił wiceminister.

W trakcie debaty Szmit podkreślał, że lotniska lokalne muszą też być powiązane z drogami i koleją. – Bez współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, koleją, potencjał lotnisk regionalnych nie będzie wykorzystany – powiedział.

Wyraził nadzieję, że LOT powróci do portów regionalnych, zwiększając liczbę połączeń krajowych. – Mam nadzieję, że ten aspekt rozwoju LOT zostanie uwzględniony i za dwa, trzy lata połączeń wewnątrzkrajowych realizowanych przez LOT będziemy mieli znacznie więcej – dodał.

Uczestniczący w debacie prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela ocenił, że w ostatnich latach nastąpił znaczący rozwój lotnisk. – Mamy kilka nowych lotnisk, są dobrze wyposażone, wciąż inwestujemy np. w Katowicach, niedługo będziemy wbijać łopatę pod budowę nowej wieży kontroli lotów, tak żeby zapewnić temu lotnisku – które jest jednym z najbardziej perspektywicznych lotnisk w Polsce – prawidłową obsługę. W innych portach lotniczych zastanawiamy się m.in. nad wyborami technologii potrzebnej do naszej pracy – mówił Niedziela.

W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju opublikowanej w środę na stronie Ministerstwa Rozwoju zapisano, że w działaniach do 2020 r. przewidziano „prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych”.

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano „podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi”.

– Niezmiernie istotna jest odpowiedź na pytanie, czy w Polsce będzie budowany Centralny Port Lotniczy (CPL). Coraz więcej wypowiedzi jest na ten temat. I z tego co wiem, z dyskusji wewnątrz rządu, ten problem będzie niedługo rozstrzygnięty. Od tego zależy  tworzenie strategii nie tylko ogólnopolskiej, ale także strategii poszczególnych portów – powiedział w czwartek wiceminister Szmit, który uczestniczył w debacie „Gazety Polskiej” pt. „Wzrost znaczenia portów lotniczych w kontekście rozwoju regionów”.

Pozostało 86% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku