Eden stawia na dziedzictwo

Turystyka kulturowa jest tematem tegorocznego, startującego właśnie konkursu na najlepsze turystyczne miejsca w Europie, Edenu

Publikacja: 16.05.2017 18:50

Eden stawia na dziedzictwo

Foto: Anna Kłossowska

Głównym organizatorem konkursu jest Komisja Europejska. Edycję nad Wisłą prowadzi Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. – Dzięki takim konkursom możemy upowszechnić najciekawsze produkty turystyczne, co sprzyja rozwojowi turystyki postrzeganemu jako ważna gałąź naszej gospodarki – powiedział na konferencji prasowej inaugurującej konkurs prezes POT Marek Olszewski. – Tematem tegorocznej edycji jest dziedzictwo kulturowe, co doskonale wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę.

Celem konkursu jest wyłanianie w krajach Unii Europejskiej miejsc, wyróżniających się nie tylko ciekawą i różnorodną ofertą dla turystów, ale również zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, ochronę przyrody i wartości kulturalnych.

Tegoroczny konkurs rusza oficjalnie 16 maja. Kandydatury mogą zgłaszać regionalne i lokalne organizacje turystyczne, samorządy terytorialne, instytucje i twórcy produktów turystycznych, stowarzyszenia, fundacje, przedsiębiorstwa prywatne i inne zainteresowane podmioty. – Projekt Eden odkrywa miejsca jeszcze niezbyt popularne, ale mające w sobie duży potencjał – mówił dyrektor Jacek Janowski z POT. Termin przesyłania zgłoszeń w formie specjalnego formularza (na stronie internetowej konkursu) upływa 11 czerwca 2017 roku, a rozstrzygnięcie i rozdanie nagród nastąpi 28 czerwca 2017 roku.

Laureaci, którzy uzyskują prawo posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji Eden”, zostają włączeni do europejskiej sieci, a POT wspiera ich promocję. Anna Książek z POT przedstawiła na konferencji prasowej główne cele tych działań: – Tworzenie  atrakcyjnego wizerunku laureatów konkursu, świadomości marki Eden w Polsce, jako sieci miejsc inspirujących, unikalnych i gościnnych, zaspokajających potrzebę odkrywania, w których można przeżyć przygodę.

Dwa razy do roku odbywają się spotkania ze wszystkimi członkami sieci Eden w Polsce, podczas których mają miejsce również szkolenia. Powstał też e-book obejmujący wszystkich laureatów z lat 2009-2015. Przez pół roku trwała kampania promocyjna marki Eden na Facebooku, której głównym zamierzeniem było zainspirowanie użytkowników mediów społecznościowych do odkrywania Polski tropami „edenów”. Ta akcja zyskała prawie 8 tysięcy fanów. Zorganizowano też quizy i konkursy.

Budżet na tegoroczny konkurs Eden wynosi 199 tysięcy złotych, z czego wkład POT to 99,4 tysiąca złotych. Dla porównania, poprzedni Eden mógł liczyć na 301 tysięcy złotych, w tym 130 tysięcy z POT. – Wcześniej do dyspozycji mieliśmy bardzo duże środki unijne, teraz musimy ograniczyć się do budżetowych – tłumaczył w rozmowie z Turystyką.rp.pl Olszewski. – Co do środków z POT, więcej otrzymujemy od naszych partnerów samorządowych, bo oni widzą w tym interes i łatwiej się współpracuje. Poza tym mam możliwość modyfikowania wydatków w ramach planu, więc w razie potrzeby ten budżet będzie mógł być zwiększony – dodał prezes POT.

Konkurs Eden został zainicjowany przez Komisję Europejską w 2007 roku. Polska uczestniczy w nim od 2009 roku. Każda edycja ma osobny temat. Do tej pory były to: miejsca chronione, turystyka wodna, rewitalizacja, turystyka dostępna i lokalna gastronomia. Najlepsze miejsca w Polsce wyłonione do tej pory w konkursie to: Rzeczpospolita Ptasia w ujściu Warty, dolina i bagna Biebrzy, Żyrardów, Twierdza Przemyśl i szlak kulinarny Śląskie Smaki. Listę uzupełnia 20 wyróżnionych kierunków.

Ambasadorem Edenu jest znana podróżniczka Anna Olej-Kobus. – Kiedy poznałam ideę konkursu, to się nią zachwyciłam, bo uważam, że Polska ma masę nieodkrytych miejsc, a ten certyfikat może wskazywać rodakom, które z nich szczególnie warto poznać.

Na zakończenie konferencji prezes POT zaapelował do wszystkich dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych, aby wyjeżdżali na wycieczki z młodzieżą po Polsce, bo „te wyjazdy odkrywają i przybliżają nasze dziedzictwo”. – Pomóżmy młodzieży poznać własną ojczyznę. Walczmy z wycieczkami za granicę, gdzie drobna część uczniów jedzie, bo ma pieniądze, a pozostali za karę pozostają w szkole i mają zajęcia – apelował Marek Olszewski.

Głównym organizatorem konkursu jest Komisja Europejska. Edycję nad Wisłą prowadzi Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. – Dzięki takim konkursom możemy upowszechnić najciekawsze produkty turystyczne, co sprzyja rozwojowi turystyki postrzeganemu jako ważna gałąź naszej gospodarki – powiedział na konferencji prasowej inaugurującej konkurs prezes POT Marek Olszewski. – Tematem tegorocznej edycji jest dziedzictwo kulturowe, co doskonale wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę.

Celem konkursu jest wyłanianie w krajach Unii Europejskiej miejsc, wyróżniających się nie tylko ciekawą i różnorodną ofertą dla turystów, ale również zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, ochronę przyrody i wartości kulturalnych.

Pozostało 83% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał