USA bez organizacji turystycznej?

Brand USA, amerykańska narodowa organizacja turystyczna, może zostać zlikwidowana. Prezydent Trump chce przeznaczyć zaoszczędzone w ten sposób pieniądze na ochronę granic kraju

Publikacja: 30.05.2017 07:43

USA bez organizacji turystycznej?

Foto: AFP

Organizacja Brand USA, powołana przez amerykański Kongres w 2010 roku, działa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jej zadaniem jest promowanie Stanów Zjednoczonych jako atrakcyjnego kierunku turystycznego. Losy organizacji są jednak niepewne – do Kongresu wpłynął właśnie projekt jej likwidacji. Według informacji opublikowanych przez USA Today, zaoszczędzone w ten sposób pieniądze miałyby zostać przeznaczone na ochronę granic kraju.

Amerykańska branża turystyczna ostro skrytykowała propozycję. Roger Dow, prezes Amerykańskiego Stowarzyszenia Turystycznego (U.S. Travel Association – US TA), cytowany przez portal Travel Weekly, zastanawia się, jak decyzja ta ma się do priorytetowych zadań ustalonych przez administrację rządową.

– W obliczu tego, co się obecnie dzieje na świecie, jednostronna decyzja o zaprzestaniu działań marketingowych promujących Stany Zjednoczone jako kierunek turystyczny byłoby oddaniem udziałów w rynku w najgorszym możliwie czasie – uważa Dow.

Podkreśla, powołując się na raport gospodarczy opracowany przez Oxford Economics, że dzięki Brand USA do gospodarki kraju wpłynęło w 2016 roku 8,9 miliarda dolarów, co daje zwrot z inwestycji w proporcji 28 do 1. Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich czterech lat do Stanów Zjednoczonych przyjechało o 4,3 miliona turystów więcej niż w poprzednim analizowanym okresie. Goście ci wydali dodatkowe 13,6 miliarda dolarów, które z kolei wygenerowały 4 miliardy przychodów w postaci różnych podatków federalnych, stanowych i lokalnych.

Organizacja fundusze pozyskuje od ponad 700 organizacji, a także z opłat ponoszonych przez turystów, którzy podróżują do kraju w ramach programu bezwizowego (Visa Waiver Program). – Brand USA nie jest finansowana z pieniędzy podatników, pomogła obniżyć deficyt o 50 milionów dolarów, a zgodnie z wyliczeniami Biura do Spraw Zarządzania i Budżetu, jej likwidacja przyniesie budżetowi straty – dodaje Dow i jednocześnie podkreśla, że instytucja powstała w wyniku wspólnych działań obu partii. Prezes US TA zaznacza też, że branża turystyczna daje w Stanach Zjednoczonych zatrudnienie 15 milionom Amerykanów.

Dezaprobatę dla pomysłu wyrazili też przedstawiciele innych organizacji, w tym Amerykańskiego Stowarzyszenia Hoteli i Obiektów Zakwaterowania oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Turystyki Przyjazdowej.

Organizacja Brand USA, powołana przez amerykański Kongres w 2010 roku, działa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jej zadaniem jest promowanie Stanów Zjednoczonych jako atrakcyjnego kierunku turystycznego. Losy organizacji są jednak niepewne – do Kongresu wpłynął właśnie projekt jej likwidacji. Według informacji opublikowanych przez USA Today, zaoszczędzone w ten sposób pieniądze miałyby zostać przeznaczone na ochronę granic kraju.

Amerykańska branża turystyczna ostro skrytykowała propozycję. Roger Dow, prezes Amerykańskiego Stowarzyszenia Turystycznego (U.S. Travel Association – US TA), cytowany przez portal Travel Weekly, zastanawia się, jak decyzja ta ma się do priorytetowych zadań ustalonych przez administrację rządową.

Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Tendencje
Minister: Grecka turystyka musi poprawić cztery elementy, żeby się rozwijać