Główne tematy zorganizowanej podczas targów TT Warsaw konferencji to turystyczne walory Skanii, położonego najbliżej Polski regionu Szwecji. Omówiono też działania  rządowej organizacji ds. turystyki Visit Sweden, która w ubiegłym roku po kilkuletniej przerwie ponownie uruchomiła w Polsce swoją placówkę.

– Skania to świetne miejsce do uprawiania turystyki aktywnej, która w Polsce jest dziś na fali – mówił prowadzący konferencję Jarosław Kałucki, rzecznik prasowy Travelplanet.pl. Zlecone przez Visit Sweden i przeprowadzone w latach 2014-2015 przez instytut GfK badania wykazały, że nieskażona natura i swobodny dostęp do niej, a także możliwość uprawiania turystyki aktywnej, m.in. rowerowej i pieszej, to główne powody przyjazdu polskich turystów do Skanii. Poza tym Polaków fascynuje luźny, skandynawski styl życia, zabytki i historia oraz Wikingowie, po których zostało w Skanii sporo śladów, np. kamienie runiczne.

Do ogromnej popularności tego regionu wśród Polaków przyczyniła się również geograficzna bliskość i świetna komunikacja. Do Malmö można dolecieć tanimi liniami z Gdańska, Warszawy, Katowic, Poznania i Krakowa. Łatwo dostać się tu też z Kopenhagi. Wystarczy przekroczyć most Öresund, co zajmuje około kwadransa. TT-Line, Polferries, Unity Line i Stena Line obsługują zaś połączenia promowe z Gdańska i Świnoujścia do Trelleborga, Ystad i Karlskrony.

– Z turystycznego punktu widzenia ogromnym atutem Skanii jest jej dostępność. Skania jest tuż za rogiem. Łatwo dotrzeć do Skanii i podróżować po niej. Region jest płaski i ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć dróg i szlaków turystycznych, które można przemierzać pieszo lub na rowerze. Jak na szwedzkie standardy mieszka tam sporo ludzi, prawie 2 miliony, co oznacza, że zawsze będzie gdzie zjeść i przenocować. Wszędzie jest blisko, wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Wybierając się do Skanii, nie trzeba niczego planować, wystarczy po prostu pojechać i coś zaimprowizować – mówi Turystyce.rp.pl ambasador Królestwa Szwecji w Polsce Stefan Gullgren.

W 2016 roku Polacy wykupili w Szwecji ponad 300 tysięcy noclegów, co daje Polsce niezłe 8. miejsce w rankingu uwzględniającym przyjazdy z krajów europejskich (lub miejsce 10., jeśli dodamy do zestawienia Stany Zjednoczone i Chiny). W samej Skanii byliśmy 7. najliczniejszą nacją, z 35 tysiącami wykupionych noclegów (wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem 2015). Tym samym Skania to trzeci, po Sztokholmie i Västra Götaland, najczęściej odwiedzany przez Polaków region Szwecji.

– Ponad 55 procent polskich turystów nocuje w hotelach, co – zważywszy na stereotyp drogiej Skandynawii – jest doskonałym wynikiem. Pozostałe 45 procent wybiera apartamenty i domy wakacyjne, które lepiej pasują do aktywnej formuły wakacji – mówi Jarosław Kałucki. W Skanii turyści najchętniej odwiedzają jej stolicę, Malmö. Kolejne miejsca w rankingu popularności zajmują Lund, Ystad, Trelleborg, Österlen i Kristianstad oraz Helsinborg.

W 2016 roku zagraniczni turyści wykupili w wykupili w Malmö ponad 1,8 miliona noclegów, co dało 15-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Polacy z 10,6 tysiąca noclegów zaliczyli taki sam skok i pod względem przyrostu liczby przyjeżdżających są obecnie czwartą nacją po Chińczykach (wzrost o 78,3 procent), Brytyjczykach (35,6 procent) i Holendrach (19,3 procent).

– Malmö to perła w koronie Szwecji, symbol niezwykłej transformacji zaniedbanego, borykającego się z bezrobociem i kojarzonego z upadkiem przemysłu stoczniowego miasta w nowoczesne centrum edukacyjne, kulturalne i turystyczne – mówi Jarosław Kałucki. – Malmö zamieszkuje 140 narodowości, które mówią tylomaż językami, co stwarza fantastyczną sieć powiązań i kontaktów z całym światem i otwiera wiele możliwości – dodaje Stefan Gullgren. Malmö znane jest z innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań, np. 98 procent odpadków restauracyjnych przerabia się tu na paliwo do miejskich autobusów.

Długofalowy projekt promocji Skanii realizuje od roku polska placówka Visit Sweden we współpracy z regionem Skania i miastem Malmö. – Był to dla nas rok wytężonej pracy. Mamy świeżo otwarte przedstawicielstwo i musimy się trochę natrudzić, by ruszyć ten statek z miejsca – mówi Agnieszka Blandzi, szefowa warszawskiego biura Visit Sweden.

W tym roku Skania prezentowała się już na targach Tour Salon w Poznaniu i World Travel Show w Nadarzynie, a także na Festiwalu Wolnego Czasu w Gdańsku i Dniu Skandynawskim w Warszawie. Na zaproszenie Visit Sweden do Skanii pojechali dziennikarze, blogerzy i organizatorzy turystyki.

– Skania to kierunek bardzo łatwy pod względem organizacyjnym. Touroperatorzy, którzy uczestniczyli w podróży studyjnej do Skanii w lutym tego roku, zdołali przygotować ofertę już na kwiecień i maj. Efektem naszych działań było również pojawienie się w ofercie przewoźników promowych krótkich wycieczek z noclegami w Skanii, a nie na promie, co uważam za nasz wielki sukces – mówi Agnieszka Blandzi.

Jak opisuje, dużym zainteresowaniem turystów indywidualnych cieszy się akcja prowadzona wspólnie z portalem Tripadvisor, na którym ukazały się przetłumaczone na polski opowieści turystów o podróżach do Skanii, dostępne dotąd tylko po szwedzku i angielsku. W listopadzie tego roku ruszyła zaś strona Visitsweden.pl oraz serwis informacyjny na platformie Tumblr. Spore wzięcie miała również polska edycja broszury „Skania”, której 20-tysięczny nakład rozszedł się już w połowie tego roku.