Ryanair gotów płacić odszkodowania

AFP

Kłopoty irlandzkiej linii odczuje 1,5 tysiąca polskich pasażerów, którzy kupili bilety na loty do końca października

Z powodu problemów z dostępnością pilotów w ciągu najbliższych sześciu tygodni zostanie odwołanych prawie 70 lotów do i z Polski – wynika z informacji na stronie internetowej przewoźnika. W całej Europie ucierpi, jak informował Ryanair, przynajmniej 315 tys. pasażerów, a odwołanych ma być 40–50 lotów dziennie. W ostatnią niedzielę linia nie wykonała ponad 70 rejsów.

– Narobiliśmy strasznego bałaganu i musimy się z tym uporać – przyznał Michael O’Leary, szef irlandzkich linii, który bardzo nie lubi przyznawać się do błędów.

Ucierpiał Modlin

Najwięcej lotów zostało odwołanych z Barcelony, Brukseli-Charlerois, Dublina, Lizbony, Londynu-Stansted, Madrytu, Bergamo, Porto i Rzymu. W Polsce najbardziej ucierpi port w Modlinie, gdzie Ryanair jest jedynym regularnym przewoźnikiem.

Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wysłał 20 września do Ryanaira pismo w sprawie odwołań lotów z Polski. „Zwróciliśmy się do przewoźnika z prośbą o poinformowanie pasażerów o zakłóconych lotach z odpowiednim wyprzedzeniem w celu zminimalizowania wszelkich niedogodności w podróży – informuje Urząd w piśmie przesłanym do „Rzeczpospolitej”. – Prezes ULC wyraził nadzieję, że prawa polskich pasażerów, których loty zostały odwołane, będą przez przewoźnika respektowane”.

Ryanair, który jest dzisiaj w Polsce największym przewoźnikiem lotniczym (kontroluje ok. 30 procent rynku), starając się uporać z kłopotami, wyraźnie oszczędzał nasz rynek. Znacznie większe ograniczenia lotów są np. we Włoszech (aż 720 zostało odwołanych), gdzie do irlandzkiej firmy należy jedna czwarta rynku.

– Sprawa jest bardzo poważna – uważa włoski minister transportu Graziano Delrio. Tym bardziej że Ryanair złożył ofertę na przejęcie Alitalii, tamtejszej linii lotniczej.

Loty w innym terminie

Irlandczycy poinformowali jednocześnie, że od środy 20 września rozpoczęli rezerwacje na loty zastępcze we własnych samolotach dla 175 tys. pasażerów, którzy zdecydują się polecieć w innym terminie. Wieczorem tego samego dnia miała się rozpocząć wypłata pierwszych 63 tys. odszkodowań. Przeważnie wyniesie 250 euro na pasażera – to stawka za loty do 1500 km, a takich Ryanair obsługuje najwięcej. Przy dystansie 1,5–3 tys. km odszkodowanie rośnie do 400 euro. Wszystkie informacje linia ma przekazywać na adres poczty elektronicznej, z którego dokonano rezerwacji biletu.

Nie od razu jednak Ryanair działał tak otwarcie. Wcześniej mętnie tłumaczył, że odwołuje niektóre loty po to, by inne wykonać punktualnie. Na rynku zostało to uznane za kuriozum. Z kolei latem skarżył się na zbyt czasochłonne upychanie bagażu podręcznego przez pasażerów, więc ograniczył liczbę toreb, które mogą znaleźć się na pokładzie.

W punktualności lotów przeszkadzały strajki francuskich kontrolerów ruchu, a na lotnisku Chopina w Warszawie – to, że na dwa dni Szczytu Trójmorza samoloty parkowały z dala od terminala. Z tego powodu Ryanair zapowiedział skargę do Komisji Europejskiej i rezygnację z rejsów z Okęcia do Wrocławia i Gdańska.

Opinia:

Alex Macheras, analityk lotniczy BBC

Ryanair zachowuje się w tym kryzysie w swoim stylu: zdecydowanie i odważnie. Wyraźnie jednak godzi się na to, że jego opinia ucierpi. Czy jednak kryzys Ryanaira oznacza koniec modelu linii niskokosztowych takiego, jaki znamy? Tego modelu już nie ma od jakiegoś czasu. Przewoźnicy dostosowują się do tego, czego oczekują od nich pasażerowie korzystający z takiego właśnie modelu transportu. To, co od samego początku wyróżniało linie niskokosztowe, czyli bardzo tani bilet, jednak nadal istnieje, ale pasażerowie płacą za wybrany fotel w samolocie, posiłki, bagaż. W efekcie, choć bilet rzeczywiście był niedrogi, cała podróż nagle okazuje się wcale nietania.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Radom ma podbić świat, topiąc po drodze Modlin

W najbliższą środę Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze ma podpisać list intencyjny z władzami Radomia ...

OSAT: Neckermann poprawi warunki współpracy z agentami

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wynegocjowało z Neckermannem poprawę warunków współpracy touroperatora z agentami. Znikną ...

Touroperatorzy mogą zatrzymać overtourism

– Nigdy nie chcę usłyszeć od nikogo z branży, że overtourism to nie jego ...

Grecka gościnność lepsza od plaż

Gościnność, dobra jakość zakwaterowania i poczucie bezpieczeństwa to najważniejsze walory kojarzone z marką turystyczną ...

Wakacje.pl: Klienci upadłego Millennium Travel pojadą na wakacje

Turyści, którzy kupili wyjazdy z Millennium Travel w sieci Wakacje.pl nie muszą martwić się ...

Meksyk ureguluje prawo najmu dla turystów?

W Meksyku kilku turystów zmarło w obiektach wynajmowanych przez platformy typu Airbnb, bo lokale ...