– Carsharing uwalnia miasta w znacznym stopniu od zbędnych samochodów – zapewnia dyrektor stowarzyszenia Willi Loose. W centrach miast samochód z wypożyczalni zastępuje 20 samochodów prywatnych – dodaje.

Największy przyrost klientów odnotowały firmy oferujące pojazdy, których nie trzeba odstawiać do wypożyczalni, lecz można zostawić w dowolnym miejscu. Liczba osób korzystających z tej formy usług (free floating) wzrosła w ciągu roku o połowę, do 1,3 miliona.

Z usług wypożyczalni korzystają najchętniej mieszkańcy Karlsruhe, gdzie – jak to ujęto w raporcie – na 1000 osób przypada 2,15 pojazdu w systemie carsharing. W Stuttgarcie ten stosunek wynosi 1,44 a we Frankfurcie nad Menem 1,21.

Usługi carsharing oferuje w 600 lokalizacjach ponad 150 firm, w tym znani producenci samochodów (BMW, Daimler, Citroen). Najwięcej klientów – 650 tysięcy ma spółka Daimlera car2go, dysponująca prawie 4 tysiącami samochodów.

Niemieccy parlamentarzyści pracują nad ustawą, która pozwoli władzom lokalnym na uprzywilejowane traktowanie w ruchu ulicznym samochodów wykorzystywanych w systemie carsharing. Samorządy będą mogły wprowadzać ulgowe opłaty za parkowanie lub całkowicie rezygnować z ich pobierania.