Al-Baker tworzy we Włoszech nowego narodowego przewoźnika

We Włoszech powstaje z połączenia Meridiany i Air Italy nowa linia lotnicza. Stoi za nią Qatar Airways i strategia jednego z najwybitniejszych menedżerów na rynku – prezesa katarskiego przewoźnika Ahmeda al-Bakera

Publikacja: 21.02.2018 14:25

Al-Baker tworzy we Włoszech nowego narodowego przewoźnika

Foto: Bloomberg

Nowa linia ma się nazywać Air Italy. 51 procent udziałów w niej należy do poprzedniego właściciela Meridiany, sardyńskiej firmy Alisarda. Pozostałych 49 procent ma Qatar Airways.

Nowy przewoźnik będzie miał początkowo dwie bazy – na lotniskach w Olbii na Sardynii i na mediolańskiej Malpensie. Potem dojdzie kolejna – w Rzymie. Ma on rywalizować o rynek jako narodowy przewoźnik Włoch z Alitalią, której jak pisze włoska agencja prasowa Ansa wystarczy pieniędzy na przetrwanie do października.

— Zamierzamy zbudować efektywnego przewoźnika wysokiej klasy, który będzie alternatywą dla samych Włochów i dla turystów odwiedzających ten kraj – mówi al-Baker, cytowany przez dziennik „The Local”. Nie jest wykluczone, że wcześniej Alitalia zostanie przejęta przez któregoś z europejskich przewoźników. W tym kontekście wymieniane są między innymi easyJet i Air France. Do planów kupienia Alitalii przyznają się również Wizz Air i Lufthansa. Tyle że prezesa węgierskiej linii interesują jedynie niektóre segmenty działalności włoskiej linii, a prezes Lufthansy, Carsten Spohr, oświadczył że zawiesza jakiekolwiek rozmowy do czasu kiedy Alitalia się zrestrukturyzuje. W każdym razie wiadomo, że nikt nie będzie się wyrywał z jakimikolwiek wiążącymi deklaracjami do 4 marca, czyli do dnia wyborów parlamentarnych we Włoszech.

To zamieszanie daje siłę włoskiemu projektowi al-Bakera. Zgodnie z planem do roku 2022 flota Air Itały ma powiększyć się czterokrotnie – z obecnych 22 maszyn. Ma wówczas przewozić po 10 milionów pasażerów rocznie. W ciągu najbliższych czterech lat do Air Italy przyleci 20 nowych boeingów 737-MAX .Pierwszy z nich ma się pojawić już w marcu. Kolejny etap rozwoju to włączenie do floty dreamlinerów 787-8. Qatar Airways przekaże też wtedy włoskiej linii airbusy 330-200.

Właściciele nowej linii zamierzają teraz przeprowadzić jej restrukturyzację i otworzyć nowe połączenia. W maju ruszą rejsy z Mediolanu do Rzymu, Neapolu, Palermo, Katanii i Lamezii Terme. W czerwcu będą uruchomione dalekie loty z Mediolanu do Miami i Nowego Jorku, a od sierpnia także do Bangkoku. W przyszłym roku Air Italy ma zacząć latać na trasach długodystansowych także z Rzymu.

Kiedyś takie połączenia planowały i Qatar Airways, i dubajskie Emirates, które zamierzały lądować na włoskich lotniskach i lecieć dalej do USA. Plany zostały jednak zarzucone po zmianie przepisów przez administrację Donalda Trumpa.

Nowa linia ma się nazywać Air Italy. 51 procent udziałów w niej należy do poprzedniego właściciela Meridiany, sardyńskiej firmy Alisarda. Pozostałych 49 procent ma Qatar Airways.

Nowy przewoźnik będzie miał początkowo dwie bazy – na lotniskach w Olbii na Sardynii i na mediolańskiej Malpensie. Potem dojdzie kolejna – w Rzymie. Ma on rywalizować o rynek jako narodowy przewoźnik Włoch z Alitalią, której jak pisze włoska agencja prasowa Ansa wystarczy pieniędzy na przetrwanie do października.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku