Rok 2019 potwierdził bezpieczeństwo latania

Fot. Bloomberg

Coraz lepsze samoloty, surowsze przepisy, skrupulatne kontrole na lotniskach – to elementy dzięki którym w roku 2019 zanotowano o połowę mniej ofiar śmiertelnych w wypadkach lotniczych niż w 2018.

Jak poinformowała agencja analityczna To70, w 2019 roku w wypadkach lotniczych straciło życie 257 ludzi, z tego 157 w katastrofie boeinga 737 Max pod Addis Abebą 10 marca 2019. Ogółem zanotowano 26 wypadków lotniczych, w tym z ofiarami śmiertelnymi osiem. Rok wcześniej ofiar było 534.

Autorzy raportu przypominają, że dwa tragiczne wypadki, Lion Air 29 października 2018 roku i linii lotniczej Ethiopian w marcu 2019 roku doprowadziły do uziemienia na całym świecie boeingów 737 Max. Wtedy też pojawiły się pytania, jak instytucje odpowiedzialne za dopuszczenie samolotów do użytku mogły pozwolić na wykorzystywanie w samolotach rozwiązań z poprzednich modeli i jak długo powinno trwać szkolenie pilotów, kiedy w nowych maszynach są stosowane zupełnie nowe rozwiązania.
Ostatecznie w 2019 roku statystycznie wypadło 0,18 ofiary śmiertelnej na każdy milion rejsów w porównaniu z 0,30 w 2018 roku. A to oznacza, że w ubiegłym roku przypadła jedna ofiara śmiertelna na każde 5,58 mln lotów. Autorzy raportu wskazują, że trzeba jeszcze bardziej przyłożyć wagę do procesu projektowania i budowania samolotów i do szkoleń załóg.

CZYTAJ TEŻ: Latanie nigdy nie było bezpieczniejsze

Raport To70 w swoich analizach bierze pod uwagę jedynie wypadki lotnicze, którym uległy duże maszyny, wykorzystywane w transporcie pasażerskim. Do statystyk nie są wliczane katastrofy małych samolotów, awionetek, maszyn wojskowych, cargo i śmigłowców.

Z kolei IATA w najnowszej ocenie bezpieczeństwa lotów wskazuje, że nadal najbezpieczniej lata się w Europie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Północnej (tam akurat w 2019 liczba katastrof się zwiększyła). Najniebezpieczniejsze pozostają Afryka i Wspólnota Niepodległych Państw — chociaż w tym wypadku doszło do niewielkiej poprawy w bezpieczeństwie podróży lotniczych.

Według IATA w 2020 roku kluczowe będzie odzyskanie zaufania pasażerów i załóg, gdy dojdzie już do ponownego certyfikowania boeingów 737 Max. Zdaniem organizacji doświadczenia z obu katastrof maszyn tego typu wskazują, że dopuszczanie wszystkich nowych samolotów wchodzących na rynek musi być przeprowadzane przez regulatorów rynku lotniczego z różnych krajów wspólnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samolot leciał z pękniętym oknem zaklejonym taśmą

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Travelplanet: W 2017 roku first minute zamiast last minute

Powstanie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, wzrost zamożności Polaków i stosunkowy spokój w miejscach wakacyjnych sprzyjały ...

Dziesięciu chętnych na Alitalię

Sądowi administratorzy Alitalii dostali 10 wstępnych ofert przejęcia tej upadającej linii lotniczej w części ...

Hotele jednak bez restauracji?

Projekt rozporządzenia rządu, które ma być opublikowane w najbliższy weekend, przewiduje, że hotele, które ...

Cancun chce więcej zarobić na turystach

Od początku roku w meksykańskim Cancun obowiązuje „podatek ekologiczny”, który płacą wszyscy goście hotelowi. ...

W biurach podróży ferie o 60 złotych taniej

Średnia cena wyjazdu na ferie zimowe z biurem podróży była w minionym tygodniu mniejsza ...

Grecos: Mamy najlepsze rodzinne hotele

Na opublikowanej niedawno liście 25 najbardziej rodzinnych, według użytkowników TripAdvisora, hoteli w Grecji osiem ...