Rok 2019 potwierdził bezpieczeństwo latania

Fot. Bloomberg

Coraz lepsze samoloty, surowsze przepisy, skrupulatne kontrole na lotniskach – to elementy dzięki którym w roku 2019 zanotowano o połowę mniej ofiar śmiertelnych w wypadkach lotniczych niż w 2018.

Jak poinformowała agencja analityczna To70, w 2019 roku w wypadkach lotniczych straciło życie 257 ludzi, z tego 157 w katastrofie boeinga 737 Max pod Addis Abebą 10 marca 2019. Ogółem zanotowano 26 wypadków lotniczych, w tym z ofiarami śmiertelnymi osiem. Rok wcześniej ofiar było 534.

Autorzy raportu przypominają, że dwa tragiczne wypadki, Lion Air 29 października 2018 roku i linii lotniczej Ethiopian w marcu 2019 roku doprowadziły do uziemienia na całym świecie boeingów 737 Max. Wtedy też pojawiły się pytania, jak instytucje odpowiedzialne za dopuszczenie samolotów do użytku mogły pozwolić na wykorzystywanie w samolotach rozwiązań z poprzednich modeli i jak długo powinno trwać szkolenie pilotów, kiedy w nowych maszynach są stosowane zupełnie nowe rozwiązania.
Ostatecznie w 2019 roku statystycznie wypadło 0,18 ofiary śmiertelnej na każdy milion rejsów w porównaniu z 0,30 w 2018 roku. A to oznacza, że w ubiegłym roku przypadła jedna ofiara śmiertelna na każde 5,58 mln lotów. Autorzy raportu wskazują, że trzeba jeszcze bardziej przyłożyć wagę do procesu projektowania i budowania samolotów i do szkoleń załóg.

CZYTAJ TEŻ: Latanie nigdy nie było bezpieczniejsze

Raport To70 w swoich analizach bierze pod uwagę jedynie wypadki lotnicze, którym uległy duże maszyny, wykorzystywane w transporcie pasażerskim. Do statystyk nie są wliczane katastrofy małych samolotów, awionetek, maszyn wojskowych, cargo i śmigłowców.

Z kolei IATA w najnowszej ocenie bezpieczeństwa lotów wskazuje, że nadal najbezpieczniej lata się w Europie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Północnej (tam akurat w 2019 liczba katastrof się zwiększyła). Najniebezpieczniejsze pozostają Afryka i Wspólnota Niepodległych Państw — chociaż w tym wypadku doszło do niewielkiej poprawy w bezpieczeństwie podróży lotniczych.

Według IATA w 2020 roku kluczowe będzie odzyskanie zaufania pasażerów i załóg, gdy dojdzie już do ponownego certyfikowania boeingów 737 Max. Zdaniem organizacji doświadczenia z obu katastrof maszyn tego typu wskazują, że dopuszczanie wszystkich nowych samolotów wchodzących na rynek musi być przeprowadzane przez regulatorów rynku lotniczego z różnych krajów wspólnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samolot leciał z pękniętym oknem zaklejonym taśmą

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Młody Polak jest z chatbotem za pan brat

Internetowi sprzedawcy usług turystycznych coraz częściej sięgają po chat boty, elektroniczne roboty, które zastępują ...

Dane klienta – tajemnica pilnie strzeżona przez agenta

Wysyłanie ofert z ciekawymi propozycjami wyjazdów, dzwonienie z pytaniem o wrażenia z wakacji, wysyłanie ...

Turystyka rozpędza brytyjską gospodarkę

W czwartym kwartale 2016 roku przychody agencji turystycznych w Wielkiej Brytanii wzrosły o 7,3 ...

W Tatrach 3,5 miliona turystów

W minionym roku Tatrzański Park Narodowy odwiedziła rekordowa liczba ponad 3,5 miliona turystów – ...

Wirtualna podróż w rzymskich Termach Karakalli

Wyjątkowa podróż w czasie czeka na zwiedzających rzymskie Termy Karakalli. Każdy może otrzymać tam ...

Wi-Fi w pendolino przed końcem roku?

PKP Intercity zapowiada, że w ciągu tygodnia lub dwóch przystąpi do zaawansowanych rozmów w ...