Enter Air z prawie 100 milionami złotych strat

Enter Air wypracował do końca września 417 miliony złotych przychodów, o 68,3 procent mniej niż rok wcześniej.

Publikacja: 01.12.2020 09:41

Enter Air z prawie 100 milionami złotych strat

Foto: Fot. materiały prasowe

Spadek przychodów spowodowany był zamknięciem w połowie marca nieba nad Polską w związku z pandemią koronawirusa. Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na drugi kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów państw europejskich.

Po wznowieniu działalności na początku trzeciego kwartału Enter Air wykonywał loty wakacyjne, ale było to jedynie około 30 procent tego co rok wcześniej o tej samej porze. Klienci rezygnowali i odkładali podróże ze względu na ograniczenia wprowadzane w lotach zagranicznych przez władze Polski i innych krajów – podaje linia lotnicza w komunikacie.

CZYTAJ TEŻ: Pandemia szansą dla Enter Aira?

Spółka zanotowała w pierwszych trzech kwartałach tego roku 98,7 mln złotych straty netto (rok wcześniej było to 104,5 mln złotych zysku) i 76,6 mln złotych straty operacyjnej. Jak tłumaczy firma w komunikacie wpływ na jej wyniki miały też różnice kursowe „o charakterze czysto księgowym, które nie są skutkiem zawieranych transakcji i nie wpływają tym samym na bieżącą działalność spółki”. Po oczyszczeniu wyników z różnic kursowych Enter Air miał 90,8 mln zł straty netto.

Enter Air zapewnia, że ma „stabilną pozycję gotówkową i utrzymuje niskie zadłużenie”. Na koniec września miał 94,1 mln złotych w gotówce i 84,2 mln złotych zobowiązań finansowych.

– Za nami bezprecedensowy sezon wakacyjny w branży lotniczej – mówi cytowany w komunikacie, członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki. – Wszystkie firmy działające na rynku, linie lotnicze i touroperatorzy, zostały poszkodowane przez ograniczenia w lataniu w czasie pandemii. Skalę strat można oszacować patrząc na pierwszy kwartał, który zapowiadał najlepszy rok w historii. Niestety, drugi kwartał zakończył się całkowitym zakazem latania w Polsce. Mogliśmy latać jedynie za granicą. Szybkie dopasowanie firmy do warunków kryzysu pozwoliło nam na zachowanie stabilnej pozycji gotówkowej. Uważamy, że nasz wynik finansowy uzyskany w tych warunkach za dobry. W samym trzecim kwartale mieliśmy ponad 34 milionów złotych zysku, ale odrobienie straty z lockdownu nie było możliwe.

ZOBACZ TEŻ: Nowy zakaz lotów – na liście dziewięć krajów

– Cały czas czekamy na powrót MAX-ów do normalnego funkcjonowania. Samolot został już dopuszczony do lotów przez amerykańskie władze lotnicze, ale do wznowienia lotów w Europie wymagana jest jeszcze zgoda europejskiego regulatora EASA. Nasze samoloty kilka tygodni temu zostały zmodyfikowane przez amerykańskich inżynierów i spełniają wymagania uzgodnione przez producenta i nadzór lotniczy. Po dopuszczeniu samolotów do lotów w Europie będziemy planować powrót MAX-ów do siatki połączeń i liczymy, że będziemy mogli z nich skorzystać już w trakcie sezonu zimowego. Jest to jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie, a ponadto jest najlepiej przetestowanym i sprawdzonym samolotem w historii – dodaje Polaniecki.

Spadek przychodów spowodowany był zamknięciem w połowie marca nieba nad Polską w związku z pandemią koronawirusa. Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na drugi kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów państw europejskich.

Po wznowieniu działalności na początku trzeciego kwartału Enter Air wykonywał loty wakacyjne, ale było to jedynie około 30 procent tego co rok wcześniej o tej samej porze. Klienci rezygnowali i odkładali podróże ze względu na ograniczenia wprowadzane w lotach zagranicznych przez władze Polski i innych krajów – podaje linia lotnicza w komunikacie.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski