Do zmiany dochodzi w trzy lata po fuzji chilijskiej linii LAN Airlines z brazylijską TAM, dzięki czemu powstała największa linia lotnicza w Ameryce Południowej. Jednolita nowa marka pojawi się fizycznie na samolotach i w innych miejscach od przyszłego roku, cały proces jej wprowadzania potrwa 3 lata — ogłoszono w Sao Paulo i Santiago. Do marki LATAM wejdą także filie LAN w Peru, Argentynie, Kolumbii i Ekwadorze.

Decyzja o stworzeniu jednej marki zamiast dwóch silnych krajowych ma podkreślać zwrócenie uwagi na międzynarodową turystykę, która staje się ważniejsza od popytu wewnętrznego w regionie. Brazylijska część LATAM ogłosiła w lipcu, że zmniejszy w kraju moce przewozowe o 8 - 10 procent, konkurencyjny przewoźnik Gol Linhas Aereas zapowiedział zmniejszenie częstotliwości lotania o 1,6 procent w II półroczu.

Sukces nowej marki i poprawa jej wyników będą zależeć od ożywienia gospodarki Brazylii. Długotrwała tendencja spadkowa i znaczna deprecjacja reala sprawiły, że szybka poprawa jest mało prawdopodobna — przyznał prezes LAN Ignacio Cueto. — Chcielibyśmy mieć lepsze wyniki. Na razie ich nie będzie. Jesteśmy bardzo związani z brazylijską gospodarką i kiedy ona się poprawi to nam się też polepszy — powiedział na spotkaniu z prasą z okazji ogłoszenia nowej marki LATAM.