W kwietniu mają być gotowe nasypy kolejowe w Szymanach. Zacznie się wtedy układanie podkładów. Realizująca inwestycję firma NDI zbudowała już fundamenty nowego peronu, który powstanie przy terminalu. Kolejnym etapem prac będzie ułożenie jego nawierzchni. Peron będzie miał wysokość 55 cm i zapewni wygodę przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów także osobom niepełnosprawnym. Zostanie wyposażony w wiatę, oświetlenie i system informacji wizualnej. Zarówno budowa peronu, jak i układanie torów maja się zakończyć latem. Pierwsze pociągi pojadą nowa trasą na początku 2016 roku.
Inwestycja obejmuje także budowę Lokalnego Centrum Sterowania na stacji w Szczytnie. Nowy system i urządzenia usprawnią zarządzanie ruchem kolejowym z Olsztyna do Szyman. Na trasie z Olsztyna do Szczytna pociągi pojadą do 100 km na godzinę, a na odcinku ze Szczytna do Szyman 110 km na godzinę.
Wcześniej ułożono nowe tory na odcinku Olsztyn – Szczytno (44 kilometry linii nr 219) i na stacji Szczytno (kilometr na linii nr 35). Wyremontowano również 10-kilometrowy odcinek linii nr 35 ze Szczytna do Szyman. Oprócz tego przebudowano perony i wymieniono nawierzchnię na 37 przejazdach kolejowo-drogowych. Cała inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007 - 2013. Ma ona usprawnić również połączenia kolejowe wewnątrz województwa warmińsko-mazurskiego.
Regionalny port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 roku na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych. Obecnie trwa tam budowa infrastruktury lotniskowej.