Największy na świecie operator statków wycieczkowych, amerykański Carnival podpisał z China Ship Shipbuilding list intencyjny o zawiązaniu spółki, która zaprojektuje i zbuduje chiński liniowiec wycieczkowy I klasy. Firma z Miami dodała, że partnerstwo może rozszerzyć się w rozwiązanie z trzema partnerami, gdy dołączy włosk Fincantieri, największy na świecie producent takich jednostek.

Nowa spółka wprowadzi państwową stocznię w całkowicie nowy sektor, wymagający znacznie wyższych norm technicznych i bezpieczeństwa. Większość światowych wycieczkowców powstaje w europejskich firmach.

Takie statki, oprócz struktury hotelowej i związanych z tym usług, wymagają znacznie sprawniejszych, silniejszych i prostszych w obsłudze silników. Carnival zapowiedział, że zapewni doświadczenie w projektowaniu i budowie takich jednostek potrzebnych do  stworzenia ostatecznego kształtu i ogólnych wymogów dla statku.

Carnival podał, opierając się na danych chińskiego resortu transportu, że chiński rynek rejsów turystycznych stanie się wkrótce drugim na świecie po amerykańskim, bo do 2020 r. statkami będzie pływać 4,5 mln turystów. Amerykanie ogłosili w maju, że przeniosą kolejny ze swoich  liniowców z europejskiego portu do Szanghaju, gdzie będzie wykorzystywany od kwietnia 2015 roku. Firma ma już w chińskich portach trzy wycieczkowce, postanowiła też przenieść do Chin szefa globalnych operacji.