Niektórzy jednak nie są przekonani, że tego typu serwisy to jeszcze autostop. Ten jest bowiem bezpłatny, a w przypadku wspólnych podróży zorganizowanych za pośrednictwem internetowych serwisów wszyscy pasażerowie zrzucają się na paliwo.?– Ale kierowcom nie wolno na tym zarabiać. My wiemy, ile taka podróż mniej więcej kosztuje, i jeśli ktoś próbuje serwis wykorzystać w celach zarobkowych, blokujemy jego ogłoszenie – zapewnia Pawelec.
Zwraca jednak uwagę, że wspólne przejazdy, niezależnie od tego, czy są za darmo, czy trzeba za nie zapłacić parę złotych, mają duże znaczenie społeczne. – To przede wszystkim ekologia, bo prowadzą do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, i oszczędność pieniędzy, a także nauka dzielenia się z innymi i budowania więzi społecznych – tłumaczy. – I nie tylko chodzi o to, że można poznać nowych ludzi i inne punkty widzenia. Słyszałem też, że ktoś dzięki takiej wspólnej podróży dostał pracę – podsumowuje pracownik serwisu.
Autostopowa rywalizacja
Kilkadziesiąt rajdów autostopowych odbywa się co roku w Polsce. Trasy niektórych obejmują tylko nasz kraj, a część kończy się za granicą. Zawodnicy startują w dwuosobowych grupach. Wygrywa ta, która dojedzie najszybciej.
Kwiecień
PoliCzarnogóra. To rajd autostopowiczów Politechniki Śląskiej. Zadaniem uczestników w tym roku było pokonanie trasy Gliwice–Tivat w jak najkrótszym czasie. Zawodnicy mogli korzystać wyłącznie z autostopu. Z komunikacji miejskiej mogli korzystać tylko w promieniu dziesięciu kilometrów od centrów miast liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców.
Kwiecień – maj
Krakostop. Druga edycja tej imprezy odbyła się w czasie tegorocznego długiego majowego weekendu. Rok temu z Krakowa trzeba było dojechać do włoskiej Werony. Tym razem krakowianie wybierali się do położonego na chorwackim wybrzeżu Morza Adriatyckiego miasta Zadar.
Maj
Auto Stop Race jest organizowany przez Klub Podróżników BIT działający przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Pod jego nazwą kryje się studencki wyścig autostopowy ze stolicy Dolnego Śląska do wybranego miejsca w Europie. W tym roku uczestnicy jechali do Walencji w długi majowy weekend.
II Rajd Autostopowicza Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Szczecińskiego. Jego uczestnicy podróżują w grupach dwuosobowych. Ich zadaniem jest jak najszybsze dotarcie do Wetliny w Bieszczadach. Po drodze musieli jeszcze realizować różne punktowane zadania w wybranych miejscowościach na trasie przejazdu.
17 MMA Sopot–Piran 2014. Tym razem Międzynarodowe Mistrzostwa Autostopowe odbyły się na trasie z Trójmiasta do najpiękniejszego kurortu Słowenii, położonego nad Adriatykiem – miasta Piran. Zawodnicy mieli cztery dni na dotarcie do mety.