Dunaw Most II, jak brzmi oficjalna nazwa tego obiektu, jest częścią IV paneuropejskiego korytarza transportowego i ma duże znaczenie dla infrastruktury Europy Południowo-Wschodniej. Budowę sfinansowano ze środków Unii Europejskiej.
W październiku ubiegłego roku most ten, między bułgarskim Widinem i rumuńskim Calafatem, otwarto już częściowo. Obecnie jest w pełni dostępny dla ruchu samochodowego i kolejowego. Przejazd przez most jest płatny.
Projekt mostu powstał w 1974 r., lecz nie doczekał się wtedy realizacji z powodu licznych rozbieżności między Bułgarią i Rumunią. Negocjacje wznowiono w latach 90., gdy tranzyt przez ówczesną Jugosławię był zamknięty z powodu działań wojennych. Porozumienie osiągnięto w 2000 roku, a w 2005 roku w Brukseli podpisano memorandum ws. unijnego finansowania tej inwestycji. W 2007 r. wybrano inwestora - hiszpańską spółkę FCC Construccion S.A. Termin otwarcia mostu był kilkakrotnie przekładany.
Widin jest najbardziej wysuniętym na zachód bułgarskim portem na Dunaju. Dotychczas Bułgarię i Rumunię łączył jedynie zbudowany w 1954 roku Dunaw Most I (dawny Most Przyjaźni) między miastami Ruse i Giurgiu.
Na początku tygodnia prezydenci Bułgarii i Rumunii Rosen Plewnelijew i Traian Basescu porozumieli się wstępnie ws. budowy kolejnego mostu na wschodzie, między miastami Silistra i Calarasi.