Na podstawie statystyk zaczerpniętych z sieci agencyjnej Wakacje.pl (z powodu majówki Polski Związek Organizatorów Turystyki przesunął publikację swojego cotygodniowego raportu na kolejny tydzień) prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej wyciąga wniosek, że w ostatnim tygodniu sprzedaż wycieczek w biurach podróży dość znacznie spadła. W porównaniu z poprzednim tygodniem o 35 procent, a w porównaniu z zeszłym rokiem według ówczesnego raportu PZOT - o jedną czwartą. Jak autor sam jednak zaznacza „danych tych nie można bezpośrednio porównywać, gdyż skład touroperatorów w obu statystykach jest różny".
Pierwszy tydzień maja przyniósł drugą falę wzrostu cen wycieczek, a łączna dwutygodniowa zmiana (ostatni tydzień kwietnia i pierwszy tydzień maja) wyniosła 76 złotych, czyli właściwie tyle samo ile przed rokiem (77 złotych) podaje ekspert.
Mimo tendencji spadkowej trwającej od połowy stycznia, generalnie sprzedaż wycieczek i jej dynamika pozostają na dobrym poziomie – ocenia autor. Zmartwieniem dla touroperatorów mogą jednak być wyraźnie niższe ceny niż przed rokiem. Do wyjątków należą ceny wycieczek do Turcji nad Morze Śródziemne, które rosną ze względu na małą podaż tego kierunku.
Jedną z przyczyn niższych cen jest wzrastająca konkurencja tanich linii lotniczych. W oparciu o ich loty turyści często sami sobie organizują wyjazdy. W szczycie sezonu ten ruch nie odgrywa na razie większej roli, ale poza sezonem biura podróży odczuwają tę konkurencję – zauważa autor analizy. Problem ten będzie narastał, szczególnie może dać znać o sobie, jeśli osłabnie koniunktury w turystyce wyjazdowej, a zwłaszcza ogólna koniunktura w gospodarce krajów Unii Europejskiej, co odbije się negatywnie na wielkości pasażerskich przewozów lotniczych.
Grecja się rozpycha, Turcja ustępuje
Betlej przedstawia także zmiany udziałów skumulowanych najważniejszych kierunków dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej, bo jak pisze „pozwala się to zorientować w spadkach i wzrostach znaczenia danego kierunku w ogólnej sprzedaży, która w dużej mierze jest powiązana ze zmianami jego relatywnej atrakcyjności cenowej".