Reklama
Rozwiń

Lotnisko Katowice do remontu za dwa lata

Na sezon zimowy 2019/2020 lotnisko Katowice odsunęło rozpoczęcie rozbudowy swego głównego obiektu, terminalu B. Powodem zwłoki jest przygotowywany na grudzień 2018 roku szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach

Aktualizacja: 28.11.2017 08:32 Publikacja: 28.11.2017 07:46

fot. facebook.com/KatowiceAirport

fot. facebook.com/KatowiceAirport

Foto: Facebook

GTL dysponuje już koncepcją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu. Obecnie trwa wykonywanie dokumentacji projektowej. Wszystko przez szybko rosnący ruch w Katowicach. Lotnisko według obecnych prognoz w całym 2017 roku ma obsłużyć 3,8 mln pasażerów, a w przyszłym roku liczba podróżnych przekroczy 4 mln.

Według wcześniejszych informacji rozbudowa terminalu B miała rozpoczynać się w 2018 roku. O aktualnych planach dotyczących ważnej dla zwiększenia przepustowości lotniska inwestycji poinformował Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), które nim zarządza,

- Projekt odbierzemy w przyszłym roku. Prace planujemy dopiero w sezonach 2019/20 i 2020/21. Odsuwamy je dlatego, że nie chcemy modernizować terminalu w sezonie zimowym, w którym w Katowicach będziemy mieli szczyt klimatyczny, a musimy to robić w tzw. niskim sezonie - podkreślił prezes GTL.

W ramach szczytu klimatycznego w Katowicach od 3 do 14 grudnia 2018 roku odbędą się: 24. konferencja stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP24), 14. spotkanie stron protokołu z Kioto (CMP 14) oraz konferencja sygnatariuszy porozumienia paryskiego (CMA 1). Organizatorzy spodziewają się co najmniej kilkunastu tysięcy uczestników.

Według Tomasika planowana modernizacja terminalu B będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie w kierunku południowym. Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontroli bezpieczeństwa na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwsze piętro.

- Będziemy tam mieli możliwość ustawienia znacznej liczby bramek, aby zwiększyć płynność kontroli. W związku z tym na dole będziemy mieli też możliwość utworzenia większej liczby stanowisk odpraw - wskazał prezes zarządcy Katowice Airport.

Wszystkie trzy terminale lotniska mają też zostać połączone jednym pasażem. Ze względu na oczekiwania linii lotniczych na razie w Katowicach nie powstaną rękawy lotniskowe (ruchome zadaszone przejścia z terminala do samolotu); projekt architektoniczny umożliwi jednak ich zabudowę w przyszłości.

Prezes GTL zapewnił, że ze względu na bardzo dobre wyniki finansowe lotniska „nie będzie problemu z finansowaniem" przebudowy terminalu B.

W poprzednich latach Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przebudowało już najstarszy terminal A i zbudowało od podstaw nowy terminal C, wykorzystywany jako hala przylotów. Znajdujący się między nimi terminal B, to największy obiekt obsługujący pasażerów na lotnisku Katowice. Został otwarty w 2007 roku.

Port prowadzi też m.in. inwestycję związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu jest planowane na styczeń 2018 roku. Lotnisko rozbudowuje też płytę postojową cargo przed bazą cargo w południowo-wschodniej części portu i planuję budowę nowej bazy paliw.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej buduje w Katowicach nową wieżę kontroli lotów, która ma być gotowa do pracy pod koniec 2018 roku. Trwają też przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do nowej drogi startowej w system ILS. Dzięki temu, Katowice będą pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z tym systemem na obu podejściach do drogi startowej.

W połowie tego roku spółka Chopin Airport, która przy katowickim lotnisku postawi hotel marki Moxy, podpisała umowę z generalnym wykonawcą tego obiektu. W hotelu, który ma przyjąć pierwszych gości w przyszłym roku, znajdzie się sto pokojów.

W perspektywie 20 lat lotnisko Katowice prognozuje obsługę 7,4 mln pasażerów rocznie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta