W biurach podróży: Turcja wypadła z gry

Turcja jako kierunek planowanej podróży była nieobecna w ostatnim tygodniu w statystykach sprzedaży biur podróży – pokazuje raport PZOT

Publikacja: 11.01.2017 08:01

W biurach podróży: Turcja wypadła z gry

Foto: PZOT

Pierwszy tydzień nowego roku nie był zbyt korzystny dla biur podróży. Wprawdzie sprzedaż wycieczek w nich była tylko o 2,2 procent mniejsza niż rok temu o tej samej porze, ale warto pamiętać, że na początku 2015 roku system MerlinX pokazywał spadek wielkości 27,4 procent. A jeśli spojrzeć na wynik samych wycieczek lotniczych, to nawet 30,4 procent.

Był to więc słaby początek roku. Jest jednak też pozytywny sygnał. Jak pokazują dane zamieszczone w najnowszym raporcie Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, wprawdzie między 2 a 8 stycznia biura podróży odwiedziło o 2,2 procent mniej klientów, ale zrobili oni o 3,8 procent więcej rezerwacji niż przed rokiem.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Niechętnie kupowali wycieczki autokarowe (spadek rok do roku o 31,4 procent) i lotnicze (minus 3,6 procent), ale za to dosyć chętnie brali noclegi w ramach imprez z dojazdem własnym, w czym pobili zeszłoroczny wynik o 36 procent.

Trzeba jednak pamiętać, że to wycieczki lotnicze stanowią lwią część ofert sprzedawanych przez biura podróży, w omawianym tygodniu było to 85,1 procent wszystkich sprzedanych imprez. 10,7 procent stanowiły te z dojazdem własnym, a 4,1 procent autokarowe.

Rzuca się w oczy, że był to tydzień bez Turcji. Pierwszego stycznia zamachowiec zastrzelił w klubie nocnym w Stambule 39 ludzi. To było prawdopodobnie powodem, że klienci biur podróży nie interesowali się wyjazdami do tego kraju. O ile jeszcze w ostatnim tygodniu 2016 roku Turcja widniała na liście najpopularniejszych krajów turystów kupujących wyjazd na sezon letni na dalekim siódmym, ale jednak, miejscu, o tyle w pierwszym tygodniu zniknęła z tego rankingu. Podobnie Antalya – tydzień wcześniej figurowała na ósmym miejscu najpopularniejszych kierunków, a teraz z niego wypadła (nie było jej w pierwszej dwudziestce, co się nie zdarzyło od miesięcy).

Rok wcześniej – pokazują raporty PZOT – Turcja była piątym pod względem popularności krajem, chociaż czasy dla niej też wtedy nie były łatwe, ze względu na świeżą sprawę zaangażowania się w działania militarne jednocześnie przeciw Kurdom i ekstremistom islamskim w Syrii.

Jak pokazuje raport, generalny wynik Turcji też nie jest optymistyczny – zajmuje ona 10. miejsce ze stratą do wyniku zeszłorocznego 24 procent (o tyle mniej sprzedanych wyjazdów). Rok temu o tej samej porze Turcja plasowała się na miejscu piątym ze stratą 69 procent do roku 2015.

Jeśli nie w Turcji, to w których krajach turyści najchętniej chcieli wypoczywać? Najpopularniejsze w pierwszym tygodniu roku były: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt, Włochy, Portugalia, Chorwacja, Albania, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Oman. Podobnie jak rok temu, tylko bez Turcji, Cypru i Dominikany.

Skoro porównujemy już dwa początki roku – warto odnotować, wyższe tegoroczne ceny w biurach podróży. Właściwie wszystkie popularne kierunki są dzisiaj droższe niż przed rokiem (porównując ceny z pierwszego tygodnia 2016 do cen z pierwszego tygodnia 2017 roku).

Najbardziej zyskał Egipt. Średnia cena jaką turyści zapłacili w tym roku za wypoczynek w Hurghadzie była o 26,9 procent większa niż przed rokiem (zmiana z 1926 do 2444 zł), w wypadku Marsa Alam było to 25,7 procent (zmiana z 1696 do 2132 zł). Sporo poszły w górę też ceny podróży na Teneryfie (11,4 proc.), na Rodos (9 proc.), w Warnie (8,2 proc.) czy na Korfu (7,3 proc.). Pozostałe podwyżki mieszczą się w przedziale od 0,5 do 6,5 procent.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 1. tydzień roku, czyli okres od 2 grudnia 2016 r. do 8 stycznia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Pierwszy tydzień nowego roku nie był zbyt korzystny dla biur podróży. Wprawdzie sprzedaż wycieczek w nich była tylko o 2,2 procent mniejsza niż rok temu o tej samej porze, ale warto pamiętać, że na początku 2015 roku system MerlinX pokazywał spadek wielkości 27,4 procent. A jeśli spojrzeć na wynik samych wycieczek lotniczych, to nawet 30,4 procent.

Był to więc słaby początek roku. Jest jednak też pozytywny sygnał. Jak pokazują dane zamieszczone w najnowszym raporcie Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, wprawdzie między 2 a 8 stycznia biura podróży odwiedziło o 2,2 procent mniej klientów, ale zrobili oni o 3,8 procent więcej rezerwacji niż przed rokiem.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Turystyka
Brate.com - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości