Takie informacje przynosi najnowszy raport sporządzony przez Polski Związek Organizatorów Turystyki na podstawie danych z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX. Widać przez ich pryzmat zachowania klientów w minionym roku turystycznym, który rozpoczął się w wrześniu 2015 roku, a zakończył w październiku 2016 roku.
Nie był to łatwy sezon, o czym najlepiej chyba świadczy generalny wynik – 3,2 procent mniej obsłużonych klientów niż przed rokiem, a jeśli spojrzeć na same podróże lotnicze z biurami, to było ich mniej nawet o 5 procent.
O 6,6 procent spadła też sprzedaż imprez z dojazdem własnym, a autokarowych o 13,8 procent.
Lato należało do Grecji
Najwięcej klientów biur podróży spędziło urlop w Grecji (33 proc.), na drugim miejscu wybierali wypoczynek w Hiszpanii (18 proc.), a na trzecim w Bułgarii (9 proc.). Turcja w tym rankingu spadła z roku na rok na czwarte miejsce (7 proc.), a na piąte wskoczyły Włochy (6 proc.). Niezwykle wcześniej popularny Egipt tym razem zmieścił się dopiero na szóstej pozycji (4 proc.). Inny lubiany dawniej przez Polaków kierunek – Tunezja – zajęła dopiero 16 miejsce (0,6 proc.).
To oczywiście efekt obaw jakie odczuwali turyści, nie tylko z Polski, przed krajami o niestabilnej sytuacji politycznej (Tunezja, Egipt, Turcja). Zyskały na tym inne kierunki. Polacy o wiele chętniej podróżowali do Chorwacji (80 procent wzrostu), Włoch (50 proc.), Hiszpanii (39 proc.), Bułgarii (37 proc.), czy do Portugalii (24 procent więcej sprzedanych wycieczek). Niespodzianką był też duży popyt na wypoczynek w Albanii, który wywindował ten kierunek na dziesiąte miejsce rankingu (1,5 proc.), a na miejscu czternastym pierwszy kierunek egzotyczny – Dominikana (0,6 proc.).