Cztery wycieczkowce z Saint-Nazaire

Włoski organizator rejsów wypoczynkowych MSC Cruises sfinalizował zamówienie na 4 gigantyczne wycieczkowce w stoczni STX France w Saint-Nazaire

Publikacja: 08.04.2016 09:09

Cztery wycieczkowce z Saint-Nazaire

Foto: materiały prasowe, fot. msccruisesusa.com

Zamówienie, wynikające ze zwiększonego zainteresowania rejsami w Ameryce Północnej i Chinach, podpisali w Pałacu Elizejskim Gianni Onorato i Laurent Castaing, szefowie MSC Cruises i STX France, w obecności właściciela firmy wycieczkowej Gianluigi Aponte'a i prezydenta Francois'a Hollande'a. Tym samym ten główny klient stoczni należącej do firmy z Korei zwiększył portfel zamówień w Saint-Nazaire do 8 statków, co da zatrudnienie ponad trzem tysiącom specjalistów do 2026 roku.

Obecny kontrakt o wartości prawie 4 miliardów euro zapewnia 37 milionów roboczogodzin pracy, daje zatrudnienie 1800 osobom w ciągu 3 lat i 2500 w ciągu 10 lat. W latach 2003-13 stocznia dostarczyła swemu klientowi 12 wycieczkowców. Dostawę pierwszej jednostki z nowego kontraktu przewidziano na maj 2017 roku, a trzech następnych w latach 2019 i 2020. Będą zabierać po 7 tysięcy pasażerów — to największe na świecie takie statki — podkreślił Gianni Onorato.

MSC Cruises liczy zarówno na rosnącą chińską klasę średnią, która chce spędzać wakacje w luksusie na morzu, jak i na zwiększenie swej obecności na rynku północnoamerykańskim, gdzie jest mało widoczny. Armator chce jednak przede wszystkim doprowadzić do zróżnicowania swej klienteli, pozyskiwać całe rodziny i pary młodych ludzi, aby zmienić swój wizerunek organizatora wypoczynku dla seniorów.

Poza kosztami samego rejsu, wynoszącymi od 700 do 3 tysięcy euro, turyści wydają na różne dodatki po 50-100 euro dziennie.

Prezes Onorato opisuje, że nie zauważył znaczącego wpływu braku bezpieczeństwa w basenie Morza Śródziemnego z racji istnienia ISIS na zainteresowanie ze strony głównych klientów - Francuzów, Włochów, Hiszpanów i Niemców. — Statki można przemieszczać w razie krytycznej sytuacji — powiedział, nawiązując do technologii pozwalających na zwiększoną kontrolę otoczenia w czasie rzeczywistym. Z tego właśnie powodu ma nadzieję, że jego firma będzie mogła znów obsługiwać podróże do Egiptu, Tunezji i Turcji.

Według branżowej organizacji francuskiej GICAN zamówienia francuskich stoczni miały w końcu 2015 roku wartość 16 mld euro, w tym ok. 5 mld z sektora cywilnego. W 2009 roku było to zaledwie 10 mld euro. Francja jest szóstym na świecie dostawcą okrętów i statków. Stocznie zatrudniają bezpośrednio ponad 40 tys. ludzi, a ich obroty osiągają 8,5 mld euro. Francja zajmuje też trzecie miejsce wśród producentów wycieczkowców, ustępując Włochom i Finlandii.

Stocznia w Saint-Nazaire należy do STX France, w której koreańska STX ma 66,6 procent udziałów. Pozostałe należą do francuskiego skarbu państwa.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem