Mieszkańcy okolicy jeziora Nikaragua, przez które ma przebiegać konkurencyjna wobec Kanału Panamskiego inwestycja, obawiają się jej negatywnych skutków. Kanał Nikaragui ma wybudować chińska firma HKND (Hong Kong Nicaragua Canal Development Group). Jego szlak będzie przebiegać przez jezioro Nikaragua, które jest największym zbiornikiem słodkowodnym w Ameryce Środkowej.

Firma dostała koncesję na korzystanie z ziemi przez 50 lat, z możliwością przedłużenia o kolejne 50. Mieszkańcy okolic jeziora obawiają się, że utracą na zawsze swoją własność.

Nikaragua w grudniu chce rozpocząć budowę kanału, który będzie ponad trzykrotnie dłuższy od Kanału Panamskiego i będzie miał 282 km. W planach jest budowa dwóch portów oceanicznych, lotniska, dwóch śluz, sztucznego jeziora, kompleksu turystycznego oraz infrastruktury drogowej. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 40 mld dolarów.