14 dworców za 40 mln złotych

Budowa nowych dworców jest tańsza od remontu starych o 30 proc. Eksploatacja nawet o połowę

Publikacja: 23.04.2014 10:14

Tak będą wyglądać dworce systemowe. Mają być bardzo tanie w eksploatacji dzięki wykorzystaniu energi

Tak będą wyglądać dworce systemowe. Mają być bardzo tanie w eksploatacji dzięki wykorzystaniu energii odnawialnej

Foto: Rzeczpospolita

Przynajmniej kilkanaście innowacyjnych tzw. dworców systemowych w ciągu najbliższych dwóch lat chce zbudować spółka PKP. Będą oszczędne oraz ekologiczne i zastąpią dworce istniejące.

Koleje liczą na spore oszczędności: koszt budowy obiektów wyniesie ok. 40 mln zł. To w granicach 10–20 mln zł mniej od modernizacji starych. W dodatku koszty eksploatacji nowych dworców mają być niższe niemal o połowę.

Kilkanaście inwestycji

PKP zapowiedziała początkowo realizację programu pilotażowego mającego objąć cztery miasta: Strzelce, Nasielsk, Ciechanów i Mławę.

Ale jak dowiedziała się „Rz", na liście znalazło się już kolejnych dziewięć miast. To Bojanowo i Oborniki Wielkopolskie znajdujące się w Wielkopolsce, Goleniów oraz Szczecin Dąbie w województwie zachodniopomorskim, w Małopolsce Oświęcim, na Podkarpaciu Żurawica, a także Puck, Jastarnia i Jurata w województwie pomorskim. W dwóch ostatnich miejscowościach dworce mają mieć charakter sezonowy, co oznacza, że będą funkcjonować tylko w czasie, gdy po tzw. linii helskiej będą kursować pociągi.

PKP bierze ponadto pod uwagę budowę dworca systemowego w Puławach. Niewykluczone, że takie dworce powstaną również przy projektach deweloperskich w Koninie, Grudziądzu, Mińsku Mazowieckim oraz Włocławku.

– Musimy teraz rozpisać przetargi, które wyłonią projektantów i firmy wykonawcze. Budowa pierwszych dworców systemowych ma się zacząć jeszcze w tym roku – mówi dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA Jarosław Bator.

Już na pierwszych czterech inwestycjach spółka PKP zarobi ok. 5 mln zł. Szacowany koszt budowy dworców systemowych w: Strzelcach, Nasielsku, Ciechanowie i Mławie, to 13 mln zł, podczas gdy modernizację istniejących wyceniono na 18,5 mln zł.

Ale największe oszczędności przyniesie tania eksploatacja. W Strzelcach roczne koszty obsługi spadłyby z 50 mln zł do 18 mln zł, w Nasielsku z 67 do zaledwie 17 mln zł.

Skąd takie obniżki? Oświetlenie ma być zasilane poprzez instalacje fotowoltaiczne lub solarno-fotowoltaiczne, które będą jednocześnie podgrzewać wodę. Tam, gdzie będzie dużo zieleni zakłada się odzyskiwanie wody deszczowej do nawadniania.

Ciepło z odzysku

Również wentylacja mechaniczna będzie zaprojektowana celem odzyskiwania ciepła. Projekty będą w znacznym stopniu ujednolicone, sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – znacznie krótsza.

Dworce systemowe mają bowiem składać się z trzech zasadniczych modułów: dworcowego, miejskiego i wiaty parkingowej lub rowerowej. Będą to odrębne bryły, ale połączone wspólnym zadaszeniem.

Takie dworce, przyjazne dla środowiska, zostaną także odpowiednio wkomponowane w otoczenie. W tych lokalizacjach, gdzie wokół dworca występuje architektura drewniana, elewację stanowić będzie kamień połączony z dekoracyjną okładziną w postaci paneli drewnopodobnych.

W centrach miast budynki będą projektowane w wariancie beton i kamień, a w miejscach o dużej przewadze zieleni – w wariancie zieleń i kamień. Z kolei tam, gdzie przeważa architektura ceglana, przewidziany jest model w wariancie stal i cegła. Dzięki nowoczesnemu wyglądowi dworce mają być także atrakcyjne dla działalności komercyjnej.

Ten ostatni argument jest dla PKP szczególnie istotny, bo pozwoliłby zwiększyć przychody. Spółka w tym celu już wprowadza kilka rozwiązań na dworcach istniejących, zwłaszcza tych dużych. To m.in. zawieranie umów z najemcami znanych marek, którzy pozwolą na zwiększenie liczby klientów, umowy z najemcami sieciowymi na usługi w kilku miejscach czy lepsze wykorzystanie powierzchni komercyjnych, a także sprzedaż alkoholu.

Ponad 40 dworców

W tym roku spółka PKP będzie budować i modernizować łącznie przeszło 40 dworców, na co wyda ok. 225 mln zł. Rok temu inwestycje w dworce pochłonęły połowę tej kwoty.

– W roku przyszłym zamierzamy zakończyć modernizacje kolejnych 23 dworców, a także inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa na dworcach Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz poprawą estetyki na Dworcu Centralnym – zapowiada rzeczniczka PKP Katarzyna Mazurkiewicz.

Jeszcze na początku dekady liczba modernizowanych obiektów była skąpa. W 2010 roku modernizowano tylko jeden dworzec. Największe przyspieszenie przyniosło Euro 2012, gdy kończono modernizację 29 dworców.

Przynajmniej kilkanaście innowacyjnych tzw. dworców systemowych w ciągu najbliższych dwóch lat chce zbudować spółka PKP. Będą oszczędne oraz ekologiczne i zastąpią dworce istniejące.

Koleje liczą na spore oszczędności: koszt budowy obiektów wyniesie ok. 40 mln zł. To w granicach 10–20 mln zł mniej od modernizacji starych. W dodatku koszty eksploatacji nowych dworców mają być niższe niemal o połowę.

Pozostało 90% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?