Sztuczna inteligencja wskazała idealne miejsca na wakacje w 2024 roku

Piemont, Nowa Akwitania i Anglia Wschodnia to miejsca najlepiej odpowiadające potrzebom dzisiejszych turystów - wynika z analizy przeprowadzonej za pomocą sztucznej inteligencji.

Publikacja: 19.01.2024 00:32

Włoski Piemont (na zdjęciu miasto Alba), który znalazł się na szczycie rankingu najlepszych kierunkó

Włoski Piemont (na zdjęciu miasto Alba), który znalazł się na szczycie rankingu najlepszych kierunków turystycznych wyłonionych przez sztuczną inteligencję, wyróżnia bogata oferta gastronomiczna

Foto: DPA, Rolf Haid

Firma Mabrian specjalizująca się w badaniach turystycznych zaangażowała sztuczną inteligencję do przeanalizowania ponad 380 milionów komentarzy i wzmianek na temat podróży i miejsc turystycznych, które pojawiły się w rozmowach w mediach społecznościowych od stycznia do października 2023 roku.

Czytaj więcej

Niemcy promują się sztuką i kulturą. Ten rok pod znakiem romantycznego malarza

Analiza ujawniła aktualne trendy i najczęstsze powody, dla których ludzie wyruszają w podróż. Na podstawie tych informacji, a także danych dotyczących połączeń lotniczych, Mabrian ułożył listę miejsc turystycznych w Europie, które będą najbardziej zyskiwać na popularności w 2024 roku.

Badanie wykazało, że coraz więcej turystów traci zainteresowanie konwencjonalnym wypoczynkiem (np. plażowaniem, zakupami, zwiedzaniem muzeów i zabytków) na rzecz turystyki doświadczeń (np. przyrodniczej, aktywnej, gastronomicznej, wellness) - liczba tego rodzaju podróży wzrosła od 2019 roku zarówno w Europie, jak i na całym świecie o 8 punktów procentowych.

Włochy wygrywają w rankingu kierunków turystycznych

Najszybciej rośnie zainteresowanie turystyką aktywną i przyrodniczą - w Europie od 2019 roku odpowiednio o 5 i 3 punkty procentowe. Nieco mniej niż przed pandemią motywują Europejczyków do podjęcia podróży kultura i sztuka (spadek o 3 punkty procentowe) i wypoczynek na plaży (spadek o 2 punkty procentowe). Mimo to kultura wciąż pozostaje główną motywacją do podróży po Europie (dla 27 procent podróżnych).

Krajem, który najlepiej odpowiada na tego rodzaju zapotrzebowanie (jest dobrze pozycjonowany pod kątem różnych rodzajów turystyki doświadczeń, zachowując przy tym udział kultury w ogóle oferty turystycznej na poziomie co najmniej 20 procent), a jednocześnie charakteryzuje się dobrą dostępnością, okazały się Włochy z czterema zwycięskimi kierunkami. Za nimi plasują się Francja i Niemcy (po dwa kierunki), a dalej Wielka Brytania i Portugalia (po jednym).

Tak wygląda całe zestawienie

1. Piemont (Włochy) z takimi miastami jak Turyn, Stresa czy Alba, które, oprócz atrakcji kulturalnych i przyrodniczych, wyróżnia bogata oferta gastronomiczna.

2. Nowa Akwitania (Francja) z Bordeaux, Biarritz czy Limoges, która przyciąga zarówno turystów nastawionych na aktywność fizyczną, jak i eno- i gastroturystów.

3. Anglia Wschodnia (Wielka Brytania) z Cambridge, Essex czy Norfolk, która zachowuje równowagę między ofertą kulturalną i przyrodniczą.

4. Oksytania (Francja)

5. Kampania (Włochy)

6. Nadrenia Północna-Westfalia (Niemcy)

7. Lombardia (Włochy)

8. Emilia Romania (Włochy)

9. Hamburg (Niemcy)

10. Lizbona (Portugalia)

Firma Mabrian specjalizująca się w badaniach turystycznych zaangażowała sztuczną inteligencję do przeanalizowania ponad 380 milionów komentarzy i wzmianek na temat podróży i miejsc turystycznych, które pojawiły się w rozmowach w mediach społecznościowych od stycznia do października 2023 roku.

Analiza ujawniła aktualne trendy i najczęstsze powody, dla których ludzie wyruszają w podróż. Na podstawie tych informacji, a także danych dotyczących połączeń lotniczych, Mabrian ułożył listę miejsc turystycznych w Europie, które będą najbardziej zyskiwać na popularności w 2024 roku.

Zanim Wyjedziesz
Sewilla jak Wenecja - też chce obciążyć turystów opłatą za wstęp. "Brakuje pieniędzy"
Zanim Wyjedziesz
Filipiny – gorący kierunek na zimę. Poznaj ten kraj wygodnie i bezpiecznie
Materiał Promocyjny
Od czego zależy cena polisy turystycznej? Sprawdzamy!
Zanim Wyjedziesz
Tokio: Najpierw odwiedź nas cyfrowo, potem analogowo
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Zanim Wyjedziesz
Tajlandia spieszy z pomocą nieubezpieczonym turystom
Zanim Wyjedziesz
„Jedno miejsce, kilka światów” - kraje Ameryki Południowej łączą siły w promocji