Firma Mabrian specjalizująca się w badaniach turystycznych zaangażowała sztuczną inteligencję do przeanalizowania ponad 380 milionów komentarzy i wzmianek na temat podróży i miejsc turystycznych, które pojawiły się w rozmowach w mediach społecznościowych od stycznia do października 2023 roku.
Czytaj więcej
W kwietniu ruszy kampania promocyjna „Niemcy - kraj sztuki i kultury” - zapowiada Niemiecki Centrala Turystyki (DZT). Jednym z jej tematów będzie 250. rocznica urodzin Caspara Davida Friedricha, jednego z najważniejszych przedstawicieli romantyzmu w malarstwie europejskim.
Analiza ujawniła aktualne trendy i najczęstsze powody, dla których ludzie wyruszają w podróż. Na podstawie tych informacji, a także danych dotyczących połączeń lotniczych, Mabrian ułożył listę miejsc turystycznych w Europie, które będą najbardziej zyskiwać na popularności w 2024 roku.
Badanie wykazało, że coraz więcej turystów traci zainteresowanie konwencjonalnym wypoczynkiem (np. plażowaniem, zakupami, zwiedzaniem muzeów i zabytków) na rzecz turystyki doświadczeń (np. przyrodniczej, aktywnej, gastronomicznej, wellness) - liczba tego rodzaju podróży wzrosła od 2019 roku zarówno w Europie, jak i na całym świecie o 8 punktów procentowych.
Włochy wygrywają w rankingu kierunków turystycznych
Najszybciej rośnie zainteresowanie turystyką aktywną i przyrodniczą - w Europie od 2019 roku odpowiednio o 5 i 3 punkty procentowe. Nieco mniej niż przed pandemią motywują Europejczyków do podjęcia podróży kultura i sztuka (spadek o 3 punkty procentowe) i wypoczynek na plaży (spadek o 2 punkty procentowe). Mimo to kultura wciąż pozostaje główną motywacją do podróży po Europie (dla 27 procent podróżnych).