Koloseum, Krzywa Wieża, most Rialto? Co najchętniej odwiedzają turyści we Włoszech?

Koloseum, Fontanna di Trevi i Panteon – to trzy najchętniej odwiedzane i wspominane w internecie zabytki Włoch. Rzym w zeszłym roku odwiedziła rekordowa liczba 51 milionów turystów.

Publikacja: 27.02.2025 01:36

Koloseum wygrywa ranking najpopularniejszych wśród turystów zabytków w całych Włoszech

Koloseum wygrywa ranking najpopularniejszych wśród turystów zabytków w całych Włoszech

Foto: Filip Frydrykiewicz

Na zakończonej właśnie Międzynarodowej Wystawie Archeologii we Florencji (21–23 lutego), organizowanej z myślą o instytucjach i firmach zajmujących się kulturą, podróżami, promocją, zaprezentowano najnowszy „Raport o turystyce kulturowej Włoch”.

Wyjątkowe dziedzictwo kulturowe i tożsamość miasta przywołują na myśl Rzym, stolicę „imperium bez końca” (łac. imperium sine fine), jak pisał w „Eneidzie” Wergiliusz (Eneasz, bohater poematu zgodnie z tradycją był przodkiem Romulusa, założyciela Rzymu). Rzym, miał trwać wiecznie. Historia pokazała, że losy imperium potoczyły się inaczej, a wieczne w Rzymie pozostały kolejki do największych atrakcji - świadectw historii.

Koloseum wygrywa ranking zabytków w Rzymie

Twórcy raportu z firmy The Data Appeal Company z Grupy Almawave zebrali i przeanalizowali – korzystając przy tym ze sztucznej inteligencji - opinie turystów opublikowane w internecie w 2024 roku, łącząc je z danymi geograficznymi i kontekstowymi. Raport potwierdza, że to turystyka kulturowa jest kołem zamachowym całego sektora turystycznego Włoch – czytamy w dzienniku „La Repubblica”.

Z analizy wynika, że ocena atrakcji kulturalnych Włoch uzyskała 92 punkty na 100 i przewyższyła ocenę pozostałych sektorów turystyki. Przy czym najlepiej wypadły Rzym i Florencja (92 punkty), a tuż za nimi Mediolan, Wenecja i Neapol (90 punktów).

Jak pisze dziennik ekonomiczny „Il Sole 24 Ore”, najwięcej pozytywnych recenzji (40,7 tysiąca) zebrało Koloseum. Na podium znalazły się jeszcze Fontanna di Trevi (29,9 tysiąca) i Panteon (22,2 tysiąca).

Wiele wskazuje, że najsłynniejsza włoska fontanna zyskała szczególny rozgłos w sieci za sprawą zainstalowania w ostatnim kwartale 2024 roku tymczasowej kładki wzdłuż obiektu (pomysł skądinąd równie często krytykowany), co umożliwiło turystom zobaczenie z bliska tego XVIII-wiecznego zabytku podczas prowadzonych wówczas prac renowacyjnych.

Fontanna di Trevi pozostaje bez wątpienia jednym z barwniejszych i „najdroższych” zabytków Rzymu. Jej wartość rośnie nie tyle przez doniesienia o surowych karach za wybryki w postaci wskakiwania turystów do wody, ile dzięki wybieranym z niej regularnie monetom, które hojnie wrzucają do niej odwiedzający ten zabytek. Z danych Włoskiej Agencji Prasowej w jeden tylko z listopadowych weekendów po zainstalowaniu kładki zebrano 4,6 tysiąca euro, inne źródła mówią o 10 tysiącach euro zebranych w tydzień.

Katedra w Mediolanie poza pierwszą trójką najpopularniejszych zabytków

Na czwartym miejscu raportu uplasowała się katedra w Mediolanie, a na piątym – nowość w rankingu – Muzeum Leonarda da Vinci we Florencji, które wyprzedziło tamtejszą, słynną Galerię Uffizi pod względem zaangażowania turystów w wystawianiu pozytywnych recenzji.

Jakkolwiek Uffizi pozostaje częściej odwiedzanym miejscem, to jednak interaktywne muzeum dziedzictwa najsłynniejszego człowieka renesansu dwukrotnie zwiększyło obecność w sieci w 2024 roku (18,5 tys. opinii). Oprócz dwóch florenckich muzeów, tymi najczęściej recenzowanymi przez turystów były Muzeum Egipskie w Turynie i Dom Julii w Weronie.

W pierwszej dziesiątce atrakcji Włoch znalazły się jeszcze: Krzywa Wieża w Pizie, Schody Hiszpańskie w Rzymie, Most Rialto w Wenecji, Piazza Navona i Forum Romanum w Rzymie.

W Rzymie uważaj na naciągaczy, kieszonkowców i „fałszywych księży”

Cały 2024 rok był również historycznie rekordowy, jeśli chodzi o liczbę turystów w Rzymie. W ubiegłym roku zarejestrowano 51,4 miliona nocujących i 22,2 miliona gości jednodniowych, co dało wzrost o 4,5 procent w liczbie noclegów i 5,6 procent w liczbie przyjazdów w stosunku do 2023 roku – podały władze miasta.

Na tłumy turystów w Rzymie czekają też, niestety, naciągacze i kieszonkowcy. Złą sławę zdobyli czatujący przed Koloseum „gladiatorzy”, którzy za pamiątkowe zdjęcia każą sobie słono płacić. A ponieważ w tym roku Rzym jest także miejscem pielgrzymek wiernych odwiedzających stolicę Włoch z okazji Roku Jubileuszowego, Diecezja Rzymska, ostrzega także przed „fałszywymi kapłanami”, którzy mimo podobieństwa w ubiorze, mogą być częścią niezależnych zborów, nieuznawanych przez Kościół katolicki.

Polska Ambasada w Rzymie publikuje z kolei porady dla turystów: „Planujesz wyjazd do Włoch? Mamy dla Ciebie kilka rad i informacji, które ułatwią Ci podróż i pozwolą poradzić sobie w trudnych sytuacjach”. Warto się z nimi zapoznać, gdyż jak wynika z danych policji, to właśnie w najbardziej zatłoczonych miejscach dochodzi najczęściej do różnych nadużyć.

Na zakończonej właśnie Międzynarodowej Wystawie Archeologii we Florencji (21–23 lutego), organizowanej z myślą o instytucjach i firmach zajmujących się kulturą, podróżami, promocją, zaprezentowano najnowszy „Raport o turystyce kulturowej Włoch”.

Wyjątkowe dziedzictwo kulturowe i tożsamość miasta przywołują na myśl Rzym, stolicę „imperium bez końca” (łac. imperium sine fine), jak pisał w „Eneidzie” Wergiliusz (Eneasz, bohater poematu zgodnie z tradycją był przodkiem Romulusa, założyciela Rzymu). Rzym, miał trwać wiecznie. Historia pokazała, że losy imperium potoczyły się inaczej, a wieczne w Rzymie pozostały kolejki do największych atrakcji - świadectw historii.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Nowa atrakcja na mapie Pragi – mistrz europejskiej secesji w barokowym pałacu
Zanim Wyjedziesz
Santoryn zbroi się na wypadek trzęsienia ziemi. Powstanie port ewakuacyjny
Zanim Wyjedziesz
Ukraińska firma buduje przy granicy z Polską ośrodek narciarski. 1,5 mld euro na hotele
Zanim Wyjedziesz
Wkrótce otwarcie wież katedry Notre-Dame – nowe trasy, wyższe ceny i stare widoki
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”