Norwegia buduje tunel pod fiordem. Będzie łatwiej podróżować po zachodnim wybrzeżu

W Norwegii powstaje podwodny tunel dla samochodów o długości 27 kilometrów i głębokości 392 metrów poniżej poziomu morza.

Publikacja: 29.05.2025 10:00

Norwegia buduje tunel pod fiordem. Będzie łatwiej podróżować po zachodnim wybrzeżu

Foto: Adobe Stock

Tunel Boknafjord, znany również jako Rogfast, zapewni bezpośrednie połączenie między regionami Randaberg i Bokn, pisze niemiecka gazeta „Merkur” w swoim elektronicznym wydaniu.

Tunel będzie miał 27 kilometrów długości i znajdzie się na głębokości 392 metrów pod poziomem morza. Tym samym będzie to najdłuższy i najgłębiej położony podwodny tunel drogowy na świecie. Przejazd nim ma trwać około 35 minut, a za możliwość skorzystania z tej drogi trzeba będzie zapłacić około 38 euro.

Budowa, która rozpoczęła się w 2018 roku, ma zostać zakończona w 2033 roku. Koszt tej inwestycji to 1,9 miliarda euro.

Czytaj więcej

W Chinach powstaje kolejna superkonstrukcja. Będzie wielką atrakcją turystyczną

Tunel pomoże turystyce na zachodnim wybrzeżu Norwegii

Budowa tunelu stanowi ogromne wyzwanie inżynieryjne ze względu na ekstremalną głębokość fiordu i skomplikowane warunki geologiczne. Mimo to projekt uważany jest za strategiczny element modernizacji trasy E39, której celem jest zwiększenie efektywności transportu towarowego i rozwój turystyki na zachodnim wybrzeżu kraju.

Nie tylko Norwegia inwestuje obecnie w infrastrukturę podmorską. Dania prowadzi prace nad innym podobnym przedsięwzięciem - tunelem Fehmarnbelt, który ma połączyć Niemcy i Danię pod wodami Morza Bałtyckiego. Z długością 18 kilometrów będzie to najdłuższy na świecie tunel zatapiany, przeznaczony zarówno dla samochodów, jak i pociągów.

Budowa rozpoczęła się w 2020 roku po stronie duńskiej, a w 2021 roku po stronie niemieckiej. Otwarcie planowane jest na 2029 rok. Obecnie w Europie realizowanych jest pięć tego typu projektów infrastrukturalnych.

Tunel Boknafjord, znany również jako Rogfast, zapewni bezpośrednie połączenie między regionami Randaberg i Bokn, pisze niemiecka gazeta „Merkur” w swoim elektronicznym wydaniu.

Tunel będzie miał 27 kilometrów długości i znajdzie się na głębokości 392 metrów pod poziomem morza. Tym samym będzie to najdłuższy i najgłębiej położony podwodny tunel drogowy na świecie. Przejazd nim ma trwać około 35 minut, a za możliwość skorzystania z tej drogi trzeba będzie zapłacić około 38 euro.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Zanim Wyjedziesz
Skrzynki na klucze do wakacyjnych mieszkań zostają. Sąd uchylił ograniczenie
Zanim Wyjedziesz
Liverpool po tragedii. Czy to wciąż miasto bezpieczne dla turystów?
Zanim Wyjedziesz
Podlaski Bon Turystyczny - ciąg dalszy. Tym razem dla wszystkich i z większym budżetem
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Zanim Wyjedziesz
Turyści boją się podróżować do Japonii. Wystraszyła ich przepowiednia z komiksu
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont