Reklama

Norwegia buduje tunel pod fiordem. Będzie łatwiej podróżować po zachodnim wybrzeżu

W Norwegii powstaje podwodny tunel dla samochodów o długości 27 kilometrów i głębokości 392 metrów poniżej poziomu morza.

Publikacja: 29.05.2025 10:00

Norwegia buduje tunel pod fiordem. Będzie łatwiej podróżować po zachodnim wybrzeżu

Foto: Adobe Stock

Tunel Boknafjord, znany również jako Rogfast, zapewni bezpośrednie połączenie między regionami Randaberg i Bokn, pisze niemiecka gazeta „Merkur” w swoim elektronicznym wydaniu.

Tunel będzie miał 27 kilometrów długości i znajdzie się na głębokości 392 metrów pod poziomem morza. Tym samym będzie to najdłuższy i najgłębiej położony podwodny tunel drogowy na świecie. Przejazd nim ma trwać około 35 minut, a za możliwość skorzystania z tej drogi trzeba będzie zapłacić około 38 euro.

Budowa, która rozpoczęła się w 2018 roku, ma zostać zakończona w 2033 roku. Koszt tej inwestycji to 1,9 miliarda euro.

Czytaj więcej

W Chinach powstaje kolejna superkonstrukcja. Będzie wielką atrakcją turystyczną

Tunel pomoże turystyce na zachodnim wybrzeżu Norwegii

Budowa tunelu stanowi ogromne wyzwanie inżynieryjne ze względu na ekstremalną głębokość fiordu i skomplikowane warunki geologiczne. Mimo to projekt uważany jest za strategiczny element modernizacji trasy E39, której celem jest zwiększenie efektywności transportu towarowego i rozwój turystyki na zachodnim wybrzeżu kraju.

Reklama
Reklama

Nie tylko Norwegia inwestuje obecnie w infrastrukturę podmorską. Dania prowadzi prace nad innym podobnym przedsięwzięciem - tunelem Fehmarnbelt, który ma połączyć Niemcy i Danię pod wodami Morza Bałtyckiego. Z długością 18 kilometrów będzie to najdłuższy na świecie tunel zatapiany, przeznaczony zarówno dla samochodów, jak i pociągów.

Budowa rozpoczęła się w 2020 roku po stronie duńskiej, a w 2021 roku po stronie niemieckiej. Otwarcie planowane jest na 2029 rok. Obecnie w Europie realizowanych jest pięć tego typu projektów infrastrukturalnych.

Tunel Boknafjord, znany również jako Rogfast, zapewni bezpośrednie połączenie między regionami Randaberg i Bokn, pisze niemiecka gazeta „Merkur” w swoim elektronicznym wydaniu.

Tunel będzie miał 27 kilometrów długości i znajdzie się na głębokości 392 metrów pod poziomem morza. Tym samym będzie to najdłuższy i najgłębiej położony podwodny tunel drogowy na świecie. Przejazd nim ma trwać około 35 minut, a za możliwość skorzystania z tej drogi trzeba będzie zapłacić około 38 euro.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Na Etnę tylko z biletem. Nawet burmistrz oburzony
Zanim Wyjedziesz
Nowa atrakcja Egiptu za 800 milionów złotych. Wcześniej stały tu slumsy
Zanim Wyjedziesz
W Tajlandii wraca podatek turystyczny. Najwięcej zapłacą przylatujący
Zanim Wyjedziesz
Powstaje luksusowe „Miami Indonezji”. Rajska wyspa padnie ofiarą turystyki?
Reklama
Reklama