Agenci turystyczni solidaryzują się z touroperatorami w krytyce TUI

Materiały promocyjne

Biuro podróży TUI traktuje nieuczciwie agentów turystycznych. A stosowane przez niego ceny poniżej kosztów mogą zdestabilizować rynek i zaszkodzić nie tylko biurom podróży, ale i turystom – ocenia Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wydało stanowisko w sprawie nabrzmiałego konfliktu, jaki toczy się na rynku touroperatorskim. Kilka tygodni temu Polski Związek Organizatorów Turystyki napisał list do organizacji zrzeszającej touroperatorów i agentów turystycznych w Niemczech, DRV, z informacją, że polska spółka koncernu TUI, TUI Poland, stosuje nieuczciwe praktyki – stara się zdobyć dominującą pozycję zasypując systematycznie rynek ofertami o zaniżonych cenach. Jak szacuje PZOT, koncern może kosztować to w tym roku nawet 60 milionów euro. List PZOT skierowany został też do wiadomości kierownictwa koncernu TUI.

Czytaj: „Polscy touroperatorzy skarżą się na TUI niemieckiemu PIT”.

Touroperatorzy zrzeszeni w PZOT (są tam największe biura podróży w Polsce) wskazali nawet w swoim liście, że za tą polityką stoją ambicje byłego prezesa TUI Poland, a obecnie prezesa TUI Deutschland Marka Andryszaka.

Przedstawiciele środowiska agentów turystycznych zrzeszeni w OSAT postanowili wesprzeć głos touroperatorów. W swoim stanowisku przypominają, że TUI już kilka lat temu zachował się wobec agentów turystycznych nie fair – wypowiedział wtedy z dnia na dzień pięciuset z nich (dwie trzecie wszystkich) umowy. OSAT uważa, że chodziło mu o przejęcie klientów, z którymi agenci bezpośrednio byli związani. Obecne działania TUI postrzegają jako ciąg dalszy „budowania [przez touroperatora] w jak najkrótszym czasie bazy klientów”.

Wyrażają obawy o stabilność rynku turystyki wyjazdowej wobec stosowania przez TUI „cen poniżej kosztów”, a także popierają PZOT w jego szukaniu rozwiązania nawet w organizacjach poza Polską.

– Solidaryzujemy się z touroperatorami, bo chociaż nie wiemy czy, jak pisze PZOT, ceny TUI są nieuczciwe, dumpingowe, to jednak widzimy w systemach rezerwacyjnych, że są dużo niższe od cen innych organizatorów – wyjaśnia członek zarządu OSAT Marcin Wujec. – Zabieramy głos w trosce o stabilność rynku turystyki wyjazdowej, z trudem wypracowaną po słynnym roku 2012, kiedy upadło wiele biur podróży. Obawiamy się, że agresywna walka cenowa może ją zniweczyć. A wtedy ucierpi nie tylko branża turystyczna, ale i klienci, którzy chcą przecież zaufać touroperatorom i wyjechać spokojnie na wakacje.


Czytaj też: „Prezes TUI: Konkurencja nas oczernia”.

Treść stanowiska OSAT

„Zarząd Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych postanowił zabrać głos w sprawie podniesionej ostatnio przez Polski Związek Organizatorów Turystyki.

Od paru lat widzimy na polskim rynku działania Tui Poland, na które to działania musimy jako Zarząd Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych zareagować krytycznym głosem. Początek nowej polityki to wypowiedzenie kilkuset umów z wieloletnimi partnerami. Bardzo wielu agentów dostało wypowiedzenia umów pomimo braku jakichkolwiek merytorycznych zarzutów do ich pracy. Po tym czasie spółka Tui Poland podjęła próbę skierowania potencjalnych klientów do własnych kanałów sprzedaży. Teraz następuje próba zbudowania w jak najkrótszym czasie bazy klientów. Celem jest, jak mówią władze spółki, osiągnięcie pozycji nr 1 na polskim rynku.

Należy również wskazać na formułowane publicznie zarzuty Polskiego Związku Organizatorów Turystyki o stosowanie cen nieuczciwych, a nawet cen poniżej kosztów. Tego rodzaju praktyki mogą działać destabilizująco na rynek. Rynek turystyczny, który od 2012 roku bardzo się uporządkował, na dzień dzisiejszy jest rynkiem bezpiecznym dla konsumenta.

Jako reprezentant środowiska agentów turystycznych wyrażamy poparcie dla działań PZOT polegających na skierowaniu sprawy do polskich i europejskich organów ochrony konkurencji i będziemy je wspierać mając na uwadze dobro zarówno organizatorów turystyki w Polsce jak i polskich turystów”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

O moja Grecjo!

„Oh My Greece” to hasło przewodnie nowej kampanii promującej Grecję za granicą. Akcję prowadzi ...

Minister turystyki Grecji: W lipcu ugościmy turystów

Grecja otworzy się dla turystów w lipcu, ale hotelarze i tak się boją pustych ...

Wizz Air ma bazę w Mołdawii

Wizz Air otworzył wczoraj bazę na lotnisku w Kiszyniowie, w Mołdawii. Będzie tam na ...

Wrocławskie lotnisko z 22-procentowym wzrostem

Ponad 315 tysięcy pasażerów skorzystało w lipcu z portu lotniczego we Wrocławiu. To o ...

Rosną przewozy Lufthansy

Lufthansa przewiozła do listopada więcej podróżnych niż w całym 2016 roku, wznowiła też loty ...

Wrocław obsłuży w tym roku ponad 3,5 miliona pasażerów

W październiku 2019 wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 291 tysięcy pasażerów, czyli o prawie 4 ...