Novaturas narzeka na konkurencję i upały

Duża konkurencja i upały to dwa czynniki, które spowodowały, że wyniki finansowe Novaturasa były w tym roku dużo gorsze niż rok wcześniej – informuje spółka

Publikacja: 29.10.2019 16:01

Novaturas narzeka na konkurencję i upały

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grupa Novaturas ogłosiła wyniki po trzech kwartałach 2019 roku. Jak pisze biuro podróży obecne na warszawskiej giełdzie, duża konkurencja i jednocześnie słabszy popyt na wyjazdy zagraniczne spowodowane upalnym latem w krajach bałtyckich, „doprowadziły do nadpodaży na rynku, odbijając się na rentowności operatorów turystycznych”.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku z usług Novaturasa skorzystało 238 tysięcy klientów, czyli o 2,3 procent mniej niż tym samym okresie zeszłego roku. Spadek widoczny był przede wszystkim na rynku litewskim, gdzie z oferty Novaturasa skorzystało o 7,9 procent mniej osób niż rok wcześniej. W pozostałych krajach bałtyckich firma utrzymała dodatnią dynamikę sprzedaży – na Łotwie liczba klientów wzrosła o ponad 9 procent, a w Estonii o 1,4 procent.

Liczba klientów (z lewej) i przychody (z prawej) Novaturasa

""

Foto: turystyka.rp.pl

CZYTAJ TEŻ: Novaturas: Konkurencja nam niestraszna

Dzięki temu, że średnia cena wczasów zorganizowanych była jednak większa niż rok wcześniej, przychody Novaturasa za trzy kwartały 2019 r. wyniosły 139,6 mln euro i były o 0,5 procent mniejsze niższe niż po dziewięciu miesiącach 2018 roku. – Obecny rok jest drugim z rzędu, w którym obserwujemy nadpodaż na rynku usług turystycznych w krajach bałtyckich. Wynika ona głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, bardzo dynamiczny wzrost rynku w poprzednich latach przyciągnął nowych graczy, co istotnie zwiększyło konkurencję (do krajów nadbałtyckich weszły polska Itaka i koncern TUI – red.). Z drugiej strony, popyt na wczasy zagraniczne wyhamował z powodu upalnego lata, które zachęciło mieszkańców krajów bałtyckich do korzystania z lokalnej oferty turystycznej – wyjaśnia prezes Novaturasa Audronė Keinytė.

– W tych trudnych warunkach Grupa Novaturas skutecznie broni pozycji największego operatora turystycznego we wszystkich trzech krajach bałtyckich. Tymczasem inni gracze nie wytrzymują zaostrzonej konkurencji – wskazuje Audronė Keinytė. Jak dodaje, ze względu na specyfikę branży turystycznej, sytuacja jest w dużej mierze efektem decyzji podjętych ponad rok temu, gdyż klienci często planują i rezerwują wakacje z dużym wyprzedzeniem.

Sposoby sprzedaży ofert Novaturasa i ich udział w całej dystrybucji

""

Foto: turystyka.rp.pl

Zysk brutto Grupy Novaturas do września wyniósł 16,2 mln euro, co oznaczało spadek o 20 procent, licząc rok do roku, a EBITDA sięgnęła 3 mln euro, czyli mniej o 59 procent. Zysk netto w omawianym okresie wyniósł 1,3 mln euro wobec 5,7 mln euro przed rokiem (spadek o 76,3 procent).

Zarząd Grupy Novaturas spodziewa się poprawy sytuacji w ostatnich miesiącach roku. – Po słabym lipcu i sierpniu, we wrześniu odnotowaliśmy już wyraźne odbicie sprzedaży. Przygotowaliśmy też atrakcyjną i różnorodną ofertę na sezon zimowy 2019/2020, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem – wyniki przedsprzedaży do końca września są bardzo obiecujące, gdyż odnotowaliśmy wzrost liczby rezerwacji przy wyższej niż rok wcześniej rentowności – wskazuje prezes Novaturasa, cytowany w komunikacie.

„Novaturas z zadowoleniem dostrzega ponadto, że coraz więcej turystów wybiera nie tylko wczasy stacjonarne, ale także wycieczki krajoznawcze. Liczba klientów, którzy skorzystali z oferty krajoznawczych wycieczek samolotem wzrosła o 40,4 procent, a wycieczek autokarowych o 14,8 procent”.

Grupa rozpoczęła przedsprzedaż oferty Lato 2020 wcześniej niż zwykle, bo już w sierpniu. Pierwszy raz klienci Novaturasa mogą skorzystać z letnich wakacji odległych, egzotycznych krajach, jak Seszele i indonezyjska wyspa Bali. Touroperator dodał do swojej oferty letniej na przyszły rok także nowe kierunki europejskie w postaci greckiej wyspy Kefalinia (ang. Kefalonia), Riwiery Słoweńskiej i chorwackiego półwyspu Istria. Biuro podróży informuje, że jest zadowolone ze sprzedaży, najwięcej wyjazdów sprzedało dotychczas do Turcji.

Grupa Novaturas ogłosiła wyniki po trzech kwartałach 2019 roku. Jak pisze biuro podróży obecne na warszawskiej giełdzie, duża konkurencja i jednocześnie słabszy popyt na wyjazdy zagraniczne spowodowane upalnym latem w krajach bałtyckich, „doprowadziły do nadpodaży na rynku, odbijając się na rentowności operatorów turystycznych”.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku z usług Novaturasa skorzystało 238 tysięcy klientów, czyli o 2,3 procent mniej niż tym samym okresie zeszłego roku. Spadek widoczny był przede wszystkim na rynku litewskim, gdzie z oferty Novaturasa skorzystało o 7,9 procent mniej osób niż rok wcześniej. W pozostałych krajach bałtyckich firma utrzymała dodatnią dynamikę sprzedaży – na Łotwie liczba klientów wzrosła o ponad 9 procent, a w Estonii o 1,4 procent.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rego-Bis podnosi gwarancję. "Odpowiedź na dynamiczny rozwój"
Biura Podróży
Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży
Biura Podróży
Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny
Biura Podróży
Podróże 2025. Jak je dobrze zaplanować, nie tracąc zbyt dużo urlopu?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10