Cook: To był świetny rok

AFP

Nieco ponad 9 miliardów funtów przychodu, 330 milionów funtów zysku operacyjnego i 12 milionów funtów zysku po opodatkowaniu – tak przedstawia się podsumowanie finansowe roku obrotowego 2016/17 dla Thomasa Cooka

Rok fiskalny 2016/17 zakończył się pozytywnym wynikiem finansowym dla grupy Thomasa Cooka. Przychody wyniosły ponad 9 miliardów funtów, czyli o 9 procent więcej niż w poprzednim okresie rozliczeniowym. Zysk operacyjny wzrósł do 330 milionów funtów, czyli był o 24 miliony wyższy niż w roku 2015/16. Dobre wyniki zanotował też Condor, zwiększając zysk w Europie Kontynentalnej i Północnej. Po odliczeniu podatków zysk całego koncernu sięgnął 12 milionów funtów. Rekomendowana dywidenda wyniesie więc 0,6 pensa za akcję.

Koncernowi udało się także obniżyć dług netto o 122 milionów, do 40 milionów funtów. Podpisał też nowe umowy o finansowanie do 2022 roku.

Jak relacjonują przedstawiciele Thomasa Cooka, w zakończonym właśnie roku rozliczeniowym zanotowano wyższe zadowolenie klientów touroperatora. Wskaźnik  polecania touroperatora innym podróżnym (net promoter score) wzrósł o 4 punkty procentowe, porównując rok do roku, i o 9 punktów procentowych, porównując od momentu uruchomienia badania w 2015 roku. Od tego czasu wzrost udział rezerwacji klientów, którzy już podróżowali z Thomasem Cookiem, sięgnął 51 procent w przypadku hoteli własnych i 15 procent w przypadku pozostałych obiektów.

– Wzrost popytu doprowadził w zeszłym roku do 9-procentowego wzrostu przychodów – mówi Peter Fankhauser, prezes Grupy Thomasa Cooka. – W połączeniu z dobrymi obrotami naszego niemieckiego przewoźnika, Condora, doprowadziło to do osiągnięcia zysku operacyjnego w wysokości 330 milionów funtów, czyli o 8 procent wyższego niż rok wcześniej. Dobry wynik linii lotniczych w trudnym roku dla europejskiego lotnictwa jest pozytywną prognozą dla naszego rozwoju. W segmencie touroperatorskim Europa Kontynentalna mocno się rozwinęła, także region północny ma za sobą świetny rok. Po czterech latach wzrostu zysków marże w Wielkiej Brytanii spadły jednak z powodu większej konkurencji, szczególnie w odniesieniu do wakacji w Hiszpanii – dodaje Fankhauser.

Prezes Thomasa Cooka podkreśla, że partnerstwo strategiczne zawarte z Expedią zmieni sposób pracy i pozwoli zaoferować większy wybór hoteli przy niższych cenach. Współpraca z LMEY wzmocni zaś sieć własnych hoteli i innych obiektów. Fakhauser dodaje, że pozytywnie rozwija się też biznes w Chinach. Jego zdaniem dobrym krokiem było też uruchomienie Thomas Cook Money, działu oferującego usługi finansowe dla klientów koncernu.

Fankhauser oczekuje, że w przyszłym roku nastąpi dalszy wzrost przychodów grupy z działalności touroperatorskiej w Europie Kontynentalnej i Północnej oraz w grupie lotniczej. Cel do roku fiskalnego 2020 zakłada osiągnięcie 30 milionów funtów zysku.

Thomas Cook informuje ponadto, że sprzedał już 58 procent programu zimowego. Liczba rezerwacji wzrosła o 5 procent, głównie dzięki wysokiemu popytowi na wakacje na Wyspach Kanaryjskich i powracającemu zainteresowaniu Egiptem. Średnia cena dla grupy wzrosła o 2 procent, a dla wszystkich marek touroperatorskich – o 3 procent. W tym ostatnim przypadku program wyprzedany został w 69 procentach (wzrost o 2 procent, porównując rok do roku).

Zdaniem Thomasa Cooka, analiza sprzedaży na przyszłe lato pokazuje duże zainteresowanie Turcją i Egiptem, co powinno pozytywnie wpłynąć na wielkość marży, która spadła przede wszystkim z uwagi na dużą koncentrację wyjazdów do Hiszpanii w 2016 i 2017 roku. Rośnie też liczba rezerwacji do Grecji i na Cypr. W Wielkiej Brytanii, gdzie wakacje kupowane są o wiele wcześniej niż w pozostałych krajach europejskich, sprzedano już 27 procent programu letniego, czyli o 2 procent więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Średnia cena wypoczynku jest o 6 procent wyższa niż w zeszłym roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Brytyjskie MSZ: Uważajcie na jarmarkach

Szwedzkie i szwajcarskie jarmarki bożonarodzeniowe mogą być potencjalnym celem ataku terrorystów – uważa brytyjskie ...

Wizz Air wychodzi z Poznania, ale umacnia się w Gdańsku

Węgierski przewoźnik ogłosił dzisiaj, że w ramach optymalizacji działalności zamknie bazę w Poznaniu, a ...

„Widoki jak z „Pana Tadeusza”, ścieżki jak z „Hobbita”

Ośmiu blogerów będzie walczyć o zwycięstwo w „Turystycznych mistrzostwach blogerów” – ogłosiła Polska Organizacja ...

Airbnb wynajmie własne mieszkania

Portal pośredniczący w wynajmowaniu turystom prywatnych mieszkań i domów na całym świecie szykuje 14 ...

Autokary odbierają pasażerów kolei

Konkurencja w dalekobieżnych przewozach autobusowych wymusza spadek cen, lepszą ofertę i poprawę komfortu podróżowania. ...

Betlej: W dwa lata Turcja najbardziej zdrożała, a Wyspy Kanaryjskie potaniały

Liderami niskich cen były w ostatnim tygodniu biura podróży TUI Poland, Rainbow, Itaka i ...