W biurach podróży rok 2016 był rokiem spadku

PZOT

O 2 procent mniejsza była w roku 2016 liczba wyjazdów z biurami podróży niż w 2015 – pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

Ostatni tydzień grudnia był pierwszym od połowy lipca, który przyniósł gorszy wynik sprzedaży w biurach podróży od tego z roku 2015. Spadek nie był jednak duży, wyniósł 3,3 procent – podaje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki za okres od 26 grudnia 2016 – 1 stycznia 2017 roku*.

Jak rosła sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Najbardziej przyczyniło się do tego wyniku zainteresowanie klientów podróżami lotniczymi. Sprzedano ich o 11,5 procent mniej. Za to dużo więcej, bo aż o 86,4 procent, wzrosła w tym tygodniu sprzedaż wyjazdów z dojazdem własnym. Spowodowały to prawdopodobnie plany klientów biur podróży obejmujące wyjazdy na narty. W górach sypnęło śniegiem, co zachęciło ich do zaplanowania zimowego urlopu, zwłaszcza że ferie szkolne za pasem. Podróży autokarowych było też więcej, ale jedynie o 1,9 procent.

Omawiany w raporcie tydzień kończył też cały rok 2016. W podsumowaniu PZOT okazało się, że w porównaniu z rokiem 2015 przyniósł on gorszy wynik sprzedaży imprez, a co za tym idzie wyjazdów z biurami podróży o 2 procent. Nie jest więc tak źle, jak zapowiadały to wyniki sprzedaży w pierwszej połowie roku, kiedy to każdy miesiąc przynosił potężne straty, kiedy porównywało się go do tego samego okresu sprzed roku.

Pod względem wyjazdów realizowanych przez klientów biur podróży pierwszym miesiącem, który wyszedł na plus był dopiero sierpień. Kolejne dawały duże wzrosty, które jednak, jak widać po wyniku końcowym, nie wystarczyły, by nadrobić poprzednie spadki.

Wyjazdy klientów biur podróży w 2016 r., według miesięcy, w porównaniu z poprzednim rokiem

W 52. tygodniu roku na pierwsze miejsce wśród sprzedawanych krajów wysunęła się ponownie Grecja, która w ostatnich tygodniach ustępowała Hiszpanii (głównie Wyspy Kanaryjskie). Na trzecim miejscu klienci biur podróży wybierali Bułgarię, na czwartym Egipt, a na piątym Włochy (zapewne dominowały narty w Dolomitach).

Pozostałe miejsca zajęły w zaskakującej kolejności: Portugalia, Turcja, Kuba, Chorwacja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Jeśli spojrzeć na popularność poszczególnych kierunków można wywnioskować, że Grecja i Hiszpania mają nad pozostałymi krajami dużą przewagę. W pierwszej dziesiątce dominowały wyspy greckie i Wyspy Kanaryjskie: Heraklion, Fuerteventura, Teneryfa, Lanzarote, Rodos, Zakintos, Korfu. Dopiero na ósmym miejscu pojawia się turecka Antalya, na dziewiątym egipski kurort Marsa Alam, a na dziesiątym bułgarskie Burgas.

PZOT podaje również, jakie generalnie kraje cieszą się wśród polskich klientów biur podróży największym zainteresowaniem na sezon 2017 roku. Są to: Grecja 90 procent wzrostu w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku), Hiszpania (1 proc.), Włochy (minus 15 proc.), Bułgaria (20 procent), Egipt (7 proc.), Kuba (Kuba 35 proc.), Austria (17 proc.), Portugalia (minus 6 proc.), Albania (brak danych) i Turcja (minus 17 proc.).

Pierwszy chyba raz na tak wysokim miejscu znalazł się kierunek egzotyczny (Kuba), bardzo też awansowała Austria i Albania. Aż wydaje się nieprawdopodobne, że ta ostatnia wyprzedza nawet bardzo popularną dawniej Turcję.

Dla porównania, rok temu sytuacja wyglądała następująco: Hiszpania, Grecja, Włochy, Egipt, Bułgaria, Turcja, Portugalia, Austria, Kuba i Cypr.

W kwestii średnich cen w ostatnim tygodniu 2016 roku nie wydarzyło się nic spektakularnego, poza tym, że był to piąty tydzień niewielkiego wzrostu kosztu wyjazdu do Burgas – z 2272 do 2301 złotych i zarazem piąty tydzień spadku ceny podróży do Antalyi – tym razem z 2143 do 2102 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 52. tydzień roku, czyli okres od 26 grudnia 2016 r. do 1 stycznia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ponad ćwierć miliona pasażerów we Wrocławiu

Wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 17 procent pasażerów więcej niż przed rokiem. Te wyniki notują ...

Francuzi i Brytyjczycy podbili statystyki Grecji

21,8 miliona przyjazdów turystycznych naliczył od stycznia do sierpnia Grecki Bank Centralny. Goście nie ...

Touroperatorzy mogą zatrzymać overtourism

– Nigdy nie chcę usłyszeć od nikogo z branży, że overtourism to nie jego ...

Pomarańczowi wojownicy ranni i kontuzjowani

138 osób odniosło obrażenia podczas wczorajszej bitwy na pomarańcze, organizowanej co roku na zakończenie ...

Prawie dwa razy więcej Polaków w Izraelu

Odkąd rząd Izraela zachęca dopłatami linie lotnicze do otwierania połączeń z Tel Awiwem, lawinowo ...

Airbnb: 260 milionów dolarów na zapomogi

250 milionów dolarów na pokrycie kosztów odwołanych noclegów i 10 milionów na dodatkową pomoc ...