W biurach podróży rok 2016 był rokiem spadku

PZOT

O 2 procent mniejsza była w roku 2016 liczba wyjazdów z biurami podróży niż w 2015 – pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

Ostatni tydzień grudnia był pierwszym od połowy lipca, który przyniósł gorszy wynik sprzedaży w biurach podróży od tego z roku 2015. Spadek nie był jednak duży, wyniósł 3,3 procent – podaje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki za okres od 26 grudnia 2016 – 1 stycznia 2017 roku*.

Jak rosła sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Najbardziej przyczyniło się do tego wyniku zainteresowanie klientów podróżami lotniczymi. Sprzedano ich o 11,5 procent mniej. Za to dużo więcej, bo aż o 86,4 procent, wzrosła w tym tygodniu sprzedaż wyjazdów z dojazdem własnym. Spowodowały to prawdopodobnie plany klientów biur podróży obejmujące wyjazdy na narty. W górach sypnęło śniegiem, co zachęciło ich do zaplanowania zimowego urlopu, zwłaszcza że ferie szkolne za pasem. Podróży autokarowych było też więcej, ale jedynie o 1,9 procent.

Omawiany w raporcie tydzień kończył też cały rok 2016. W podsumowaniu PZOT okazało się, że w porównaniu z rokiem 2015 przyniósł on gorszy wynik sprzedaży imprez, a co za tym idzie wyjazdów z biurami podróży o 2 procent. Nie jest więc tak źle, jak zapowiadały to wyniki sprzedaży w pierwszej połowie roku, kiedy to każdy miesiąc przynosił potężne straty, kiedy porównywało się go do tego samego okresu sprzed roku.

Pod względem wyjazdów realizowanych przez klientów biur podróży pierwszym miesiącem, który wyszedł na plus był dopiero sierpień. Kolejne dawały duże wzrosty, które jednak, jak widać po wyniku końcowym, nie wystarczyły, by nadrobić poprzednie spadki.

Wyjazdy klientów biur podróży w 2016 r., według miesięcy, w porównaniu z poprzednim rokiem

W 52. tygodniu roku na pierwsze miejsce wśród sprzedawanych krajów wysunęła się ponownie Grecja, która w ostatnich tygodniach ustępowała Hiszpanii (głównie Wyspy Kanaryjskie). Na trzecim miejscu klienci biur podróży wybierali Bułgarię, na czwartym Egipt, a na piątym Włochy (zapewne dominowały narty w Dolomitach).

Pozostałe miejsca zajęły w zaskakującej kolejności: Portugalia, Turcja, Kuba, Chorwacja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Jeśli spojrzeć na popularność poszczególnych kierunków można wywnioskować, że Grecja i Hiszpania mają nad pozostałymi krajami dużą przewagę. W pierwszej dziesiątce dominowały wyspy greckie i Wyspy Kanaryjskie: Heraklion, Fuerteventura, Teneryfa, Lanzarote, Rodos, Zakintos, Korfu. Dopiero na ósmym miejscu pojawia się turecka Antalya, na dziewiątym egipski kurort Marsa Alam, a na dziesiątym bułgarskie Burgas.

PZOT podaje również, jakie generalnie kraje cieszą się wśród polskich klientów biur podróży największym zainteresowaniem na sezon 2017 roku. Są to: Grecja 90 procent wzrostu w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku), Hiszpania (1 proc.), Włochy (minus 15 proc.), Bułgaria (20 procent), Egipt (7 proc.), Kuba (Kuba 35 proc.), Austria (17 proc.), Portugalia (minus 6 proc.), Albania (brak danych) i Turcja (minus 17 proc.).

Pierwszy chyba raz na tak wysokim miejscu znalazł się kierunek egzotyczny (Kuba), bardzo też awansowała Austria i Albania. Aż wydaje się nieprawdopodobne, że ta ostatnia wyprzedza nawet bardzo popularną dawniej Turcję.

Dla porównania, rok temu sytuacja wyglądała następująco: Hiszpania, Grecja, Włochy, Egipt, Bułgaria, Turcja, Portugalia, Austria, Kuba i Cypr.

W kwestii średnich cen w ostatnim tygodniu 2016 roku nie wydarzyło się nic spektakularnego, poza tym, że był to piąty tydzień niewielkiego wzrostu kosztu wyjazdu do Burgas – z 2272 do 2301 złotych i zarazem piąty tydzień spadku ceny podróży do Antalyi – tym razem z 2143 do 2102 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 52. tydzień roku, czyli okres od 26 grudnia 2016 r. do 1 stycznia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Itaka planuje zabierać od 2021 roku klientów z Radomia

Biuro podróży Itaka podpisało list intencyjny z PPL Porty lotnicze na korzystanie z lotniska ...

Upadek Net Holiday i co dalej?

Bankructwo Net Holiday nie wstrząśnie rynkiem touroperatorskim ani nie przestraszy klientów biur podróży. Ale ...

Prima Holiday podkręca kolory

Zdecydowanie ostrzejsze, niemal fosforyzujące, barwy żółci i niebieskiego, a także inaczej ujęte symboliczne wyobrażenie ...

Ryanair ogłasza 15 nowych kierunków z Krakowa

W sezonie letnim przyszłego roku Ryanair będzie latał z Krakowa do 56 miejsc, w ...

Agenci: „Wymagać więcej za mniej” to nie z nami

Szef niemieckiej kooperatywy agencyjnej Best Reisen Cornelius Meyer uważa, że powracanie do rozmów o ...

Większe biura podróży będą przejmować mniejsze

W najbliższych miesiącach na niemieckim rynku touroperatorskim będzie dochodzić do konsolidacji, wynika z pogłębionych ...