Rainbow najlepszym pracodawcą wśród biur podróży

Fot. Filip Frydrykiewicz

Pracownicy biura podróży Rainbow są bardzo zadowoleni z warunków pracy. Dzięki ich ocenom touroperator zajął 41 miejsce w rankingu najlepszych pracodawców w kraju i pierwsze wśród biur podróży.

Ranking 300 Najlepszych Polskich Pracodawców przygotowała redakcja polskiego wydania magazynu „Forbes”. To jego pierwsza edycja. O odpowiedź na pytanie, kto jest najlepszym pracodawcą w Polsce, wynajęta agencja Statista poprosiła samych pracowników. Ocenili oni swoich pracodawców w anonimowej ankiecie. „Firmy nie były w stanie wpłynąć na ocenę uzyskaną w rankingu, ponieważ nie można było np. zgłosić swojego udziału poprzez zamówienie usługi płatnego audytu. Gwarantowało to całkowitą niezależność wyników badania” – zapewnia „Forbes”.

Pytano pracowników około 1800 firm zatrudniających w Polsce co najmniej 250 pracowników. Między wrześniem i październikiem 2020 roku ankietę wypełniło ponad 10 tysięcy pracowników, którzy „wydali prawie 160 tysięcy rekomendacji”.

Podstawą przyznania wyróżnienia były następujące kryteria: rekomendacja bezpośrednia, czyli gotowość pracowników do polecania swojego pracodawcy znajomemu lub członkowi rodziny (skala od 0 do 10, wybrana próba statystyczna uwzględniała regionalną i socjodemograficzną różnorodność respondentów) i rekomendacja pośrednia, czyli gotowość pracowników do polecenia innych pracodawców z branży, w której obecnie są zatrudnieni.

Ponadto respondenci ocenili pracodawców pod kątem wynagrodzenia, czasu pracy, możliwości awansu i rozwoju, warunków i sprzętu do pracy w biurze i pracy zdalnej.

Firma mogła dostać maksymalnie 100 punktów.

Aby dowiedzieć się, jakie czynniki wpływają na sukces firm, proszono też każdego respondenta o opinie na temat kilkudziesięciu stwierdzeń opisujących działalność jego pracodawcy w siedmiu głównych zakresach: wizerunek i wzrost, rozwój i perspektywy, relacje między pracownikami i zarządzanie, płaca, warunki pracy i sprzęt, zrównoważony rozwój, obciążenie pracą.

Listę rankingu otwiera Google z oceną 89,15 punktu. Za nim znalazła się informatyczna spółka giełdowa CD Projekt z notą 84,71 punktu, a na trzecim miejscu Microsoft z 83,86 procent.

Biuro podróży Rainbow znalazło się w ogólnej klasyfikacji na miejscu 41 z liczbą punktów 76,21. Autorzy podzielili też ranking na mniejsze zestawienia, według branż. W kategorii „gastronomia, turystyka, sport i usługi rekreacyjne” Rainbow uzyskał trzecie miejsce po sieci hoteli Hilton (77,89) i firmie Benefit System (76,39). Jest to zarazem najwyższe miejsce dla biura podróży. Co ciekawe, w pierwszej trzysetce znalazło się jeszcze tylko biuro podróży TUI z punktacją 67,86.

Źródło: „Forbes”

-Jesteśmy mile zaskoczeni wysoką oceną w rankingu – komentuje członek zarządu i rzecznik Rainbowa Maciej Szczechura. – Jest ona dla nas tym bardziej cenna, że badanie odbywało się w bardzo trudnym dla turystyki momencie. Pracownicy, których wynagrodzenie zależy w części od obrotów firmy, stracili finansowo. Do tego trzeba było przekonywać klientów do voucherów i tłumaczyć im procedurę zwracania pieniędzy za odwołane wyjazdy. Dlatego budujące jest, że nasi pracownicy identyfikują się z firmą, a nawet są gotowi ją polecać, jako miejsce pracy. Myślę, że pomogła w tym polityka kierownictwa firmy – otwartej komunikacji i wyjaśniania zespołowi, jaka jest sytuacja i czego należy się spodziewać w trudnych czasach – wyjaśnia.

„Forbes” podaje w tabeli, że Rainbow zatrudnia 655 osób. To dane sprzed pandemii. Obecnie biuro podróży utrzymuje 550 etatów, z czego lwia część, bo około 350, to miejsca pracy w 97 (przed pandemią 110) punktach sprzedaży. Dodatkowo, w sezonie letnim firma zatrudnia na umowach czasowych około 600 ludzi (rezydenci, piloci, koordynatorzy, animatorzy) w dziale obsługi destynacji.

Jak przyznaje Szczechura, Rainbow nie miał przed pandemią problemów ze znalezieniem pracowników. Kłopot był tylko z jedną grupą zawodową – informatyków (kiedyś nawet biuro zachęcało ich na billboardach obietnicą podróżowania ).

Jakie atuty Rainbowa, jako pracodawcy, mogą być wysoko oceniane przez pracowników? – Wydaje mi się, że połączenie dobrej, niemalże rodzinnej atmosfery (wiele osób pracuje od dwudziestu lat lub więcej), z silnym nastawieniem na wynik, a co za tym idzie jasnymi oczekiwaniami wobec pracowników. Takie połączenie jest możliwe w mądrze zarządzanej firmie prywatnej, dużo trudniej o to w większej korporacji. Nowych pracowników musi przyciągać możliwość rozwoju i perspektywy, dobre relacje między pracownikami i mądre zarządzanie. Pamiętajmy, że przed pandemią branża turystyczna rozwijała się bardzo szybko, nie można było też więc narzekać na zarobki.

„Forbes” nie podaje, jak w poszczególnych firmach oceniano poszczególne kryteria ani, jakie jeszcze biura podróży podlegały ocenie i z jakim efektem.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gowin: Pieniądze dla gmin górskich na umorzenie opłat i inwestycje

Pomoc dla gmin górskich powinna być uchwalona przez rząd na początku lutego. Wtedy samorządy ...

Niemiecki TUI przecenia hotele

100 hoteli tańszych nawet o 40 procent to pomysł niemieckiego TUI na zwiększenie sprzedaży ...

ETI – teraz w Polsce już oficjalnie

Pierwszy samolot z naszymi klientami wyleci 22 czerwca, a od przyszłego tygodnia będzie można ...

Zbankrutował cypryjski Cobalt Air

Cobalt Air, linia lotnicza z Cypru, zakończył działalność. Pasażerowie po zwrot pieniędzy mają zgłaszać ...

Jos Vranken

Holandia – jak zmienić turystów „uciążliwych” na „jakościowych”

– Pracujemy nad nową strategią rozwoju turystyki. Nie ukrywamy, że zależy nam bardziej na ...

Disney rozbudowuje paryskie miasteczko

Dwa miliardy euro wyda The Walt Disney Company na rozbudowę parku rozrywki pod Paryżem ...