Rainbow najlepszym pracodawcą wśród biur podróży

Fot. Filip Frydrykiewicz

Pracownicy biura podróży Rainbow są bardzo zadowoleni z warunków pracy. Dzięki ich ocenom touroperator zajął 41 miejsce w rankingu najlepszych pracodawców w kraju i pierwsze wśród biur podróży.

Ranking 300 Najlepszych Polskich Pracodawców przygotowała redakcja polskiego wydania magazynu „Forbes”. To jego pierwsza edycja. O odpowiedź na pytanie, kto jest najlepszym pracodawcą w Polsce, wynajęta agencja Statista poprosiła samych pracowników. Ocenili oni swoich pracodawców w anonimowej ankiecie. „Firmy nie były w stanie wpłynąć na ocenę uzyskaną w rankingu, ponieważ nie można było np. zgłosić swojego udziału poprzez zamówienie usługi płatnego audytu. Gwarantowało to całkowitą niezależność wyników badania” – zapewnia „Forbes”.

Pytano pracowników około 1800 firm zatrudniających w Polsce co najmniej 250 pracowników. Między wrześniem i październikiem 2020 roku ankietę wypełniło ponad 10 tysięcy pracowników, którzy „wydali prawie 160 tysięcy rekomendacji”.

Podstawą przyznania wyróżnienia były następujące kryteria: rekomendacja bezpośrednia, czyli gotowość pracowników do polecania swojego pracodawcy znajomemu lub członkowi rodziny (skala od 0 do 10, wybrana próba statystyczna uwzględniała regionalną i socjodemograficzną różnorodność respondentów) i rekomendacja pośrednia, czyli gotowość pracowników do polecenia innych pracodawców z branży, w której obecnie są zatrudnieni.

Ponadto respondenci ocenili pracodawców pod kątem wynagrodzenia, czasu pracy, możliwości awansu i rozwoju, warunków i sprzętu do pracy w biurze i pracy zdalnej.

Firma mogła dostać maksymalnie 100 punktów.

Aby dowiedzieć się, jakie czynniki wpływają na sukces firm, proszono też każdego respondenta o opinie na temat kilkudziesięciu stwierdzeń opisujących działalność jego pracodawcy w siedmiu głównych zakresach: wizerunek i wzrost, rozwój i perspektywy, relacje między pracownikami i zarządzanie, płaca, warunki pracy i sprzęt, zrównoważony rozwój, obciążenie pracą.

Listę rankingu otwiera Google z oceną 89,15 punktu. Za nim znalazła się informatyczna spółka giełdowa CD Projekt z notą 84,71 punktu, a na trzecim miejscu Microsoft z 83,86 procent.

Biuro podróży Rainbow znalazło się w ogólnej klasyfikacji na miejscu 41 z liczbą punktów 76,21. Autorzy podzielili też ranking na mniejsze zestawienia, według branż. W kategorii „gastronomia, turystyka, sport i usługi rekreacyjne” Rainbow uzyskał trzecie miejsce po sieci hoteli Hilton (77,89) i firmie Benefit System (76,39). Jest to zarazem najwyższe miejsce dla biura podróży. Co ciekawe, w pierwszej trzysetce znalazło się jeszcze tylko biuro podróży TUI z punktacją 67,86.

Źródło: „Forbes”

-Jesteśmy mile zaskoczeni wysoką oceną w rankingu – komentuje członek zarządu i rzecznik Rainbowa Maciej Szczechura. – Jest ona dla nas tym bardziej cenna, że badanie odbywało się w bardzo trudnym dla turystyki momencie. Pracownicy, których wynagrodzenie zależy w części od obrotów firmy, stracili finansowo. Do tego trzeba było przekonywać klientów do voucherów i tłumaczyć im procedurę zwracania pieniędzy za odwołane wyjazdy. Dlatego budujące jest, że nasi pracownicy identyfikują się z firmą, a nawet są gotowi ją polecać, jako miejsce pracy. Myślę, że pomogła w tym polityka kierownictwa firmy – otwartej komunikacji i wyjaśniania zespołowi, jaka jest sytuacja i czego należy się spodziewać w trudnych czasach – wyjaśnia.

„Forbes” podaje w tabeli, że Rainbow zatrudnia 655 osób. To dane sprzed pandemii. Obecnie biuro podróży utrzymuje 550 etatów, z czego lwia część, bo około 350, to miejsca pracy w 97 (przed pandemią 110) punktach sprzedaży. Dodatkowo, w sezonie letnim firma zatrudnia na umowach czasowych około 600 ludzi (rezydenci, piloci, koordynatorzy, animatorzy) w dziale obsługi destynacji.

Jak przyznaje Szczechura, Rainbow nie miał przed pandemią problemów ze znalezieniem pracowników. Kłopot był tylko z jedną grupą zawodową – informatyków (kiedyś nawet biuro zachęcało ich na billboardach obietnicą podróżowania ).

Jakie atuty Rainbowa, jako pracodawcy, mogą być wysoko oceniane przez pracowników? – Wydaje mi się, że połączenie dobrej, niemalże rodzinnej atmosfery (wiele osób pracuje od dwudziestu lat lub więcej), z silnym nastawieniem na wynik, a co za tym idzie jasnymi oczekiwaniami wobec pracowników. Takie połączenie jest możliwe w mądrze zarządzanej firmie prywatnej, dużo trudniej o to w większej korporacji. Nowych pracowników musi przyciągać możliwość rozwoju i perspektywy, dobre relacje między pracownikami i mądre zarządzanie. Pamiętajmy, że przed pandemią branża turystyczna rozwijała się bardzo szybko, nie można było też więc narzekać na zarobki.

„Forbes” nie podaje, jak w poszczególnych firmach oceniano poszczególne kryteria ani, jakie jeszcze biura podróży podlegały ocenie i z jakim efektem.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Upadła linia lotnicza Niki. Touroperatorzy mają problem

Grupa Lufthansa wycofała się z planów przejęcia linii lotniczej Niki, spółki córki Air Berlina, ...

Niemieccy agenci odzyskują dobry nastrój

Co prawda nastroje w niemieckiej sieci sprzedaży nadal są o wiele gorsze niż rok ...

Senat przegłosował bony turystyczne dla emerytów i rencistów

Jeśli Sejm nie odrzuci poprawki Senatu, to Polski Bon Turystyczny w wysokości 500 złotych, ...

Do Egiptu przyjeżdża tysiąc turystów dziennie

Od przywrócenia z początkiem lipca lotów międzynarodowych codziennie do Egiptu przylatuje około tysiąca gości ...

Pali się luksusowy hotel w centrum Londynu

Ponad stu dwudziestu strażaków walczy z pożarem pięciogwiazdkowego hotelu Mandarin Oriental w centrum Londynu ...

Doris namieszała w brytyjskim transporcie

Wiejąca z prędkością do 150 kilometrów na godzinę wichura Doris uderzyła wczoraj w Wielką ...