Niemiecki UOKiK: portale nie zawsze uczciwe

Bloomberg

Część porównywarek cen w turystyce wprowadza konsumentów w błąd – ocenia o kontroli niemiecki Bundeskartellamt

Niemiecki Bundeskartellamt, odpowiednik naszego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, przeprowadził, wywołaną podejrzeniami o naruszenie praw konsumentów, kontrolę portali porównujących ceny. Sprawdzane były usługi turystyczne, energetyczne, finansowe, telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe.

– Internetowe portale porównujące ceny są ważnym narzędziem tak długo, jak długo dostarczają obiektywnych i nieprzekłamanych informacji – mówi Andreas Mundt, prezes Urzędu. Podkreśla, że wiele z nich jest prawdziwych, ale kontrola pokazała, że dochodzi też do wykroczeń przeciw przepisom.

Często nie wiadomo, według jakich kryteriów uszeregowane są wyniki zapytania, czy na jakiej podstawie portale te polecają poszczególne towary czy usługi. To z kolei może prowadzić do błędnej oceny sytuacji przez użytkownika. Zdarza się na przykład, że z porównania wyłączani są oferenci ważni z punktu widzenia rynku, a obiekty noclegowe mogą kupować miejsca na liście wyników portali hotelowych. Na pozycję wyświetlenia wpływ mają często prowizje i wynagrodzenia wypłacane firmom zarządzającym porównywarkami, niektóre z nich opierają wyniki o ograniczoną ofertę, co uniemożliwia stworzenie rzetelnego zestawienia najlepszych z punktu widzenia użytkownika rozwiązań.

Wiele portali nawet nie prowadzi porównań samodzielnie, ale sięga po dane innych serwisów tego typu, spora część wskazuje na oferty o ograniczonej dostępności, czy na korzyści, które trudno w praktyce zrealizować. Ponieważ klienci nie są o tym wszystkim informowani, nie mogą być pewni, że otrzymują najatrakcyjniejszą ofertę, a wprowadzanie konsumentów w błąd, czy stosowanie kryptoreklamy jest wykroczeniem przeciw zasadom uczciwej konkurencji.

Kontrola dotyczyła 150 porównywarek, teraz Urząd wysyła szczegółowe pytania do 36 najważniejszych dla każdej z analizowanych branż. Pyta o współpracę z innymi portalami, sposób tworzenia rankingów wyników i inne czynniki, które mogą wpływać na wybory konsumentów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Europejscy agenci walczą o równy dostęp do biletów lotniczych

Równe i przejrzyste zasady dostępu do biletów lotniczych to problem zajmujący europejskich agentów turystycznych. ...

Airbnb chce mieć rocznie miliard rezerwacji

W ciągu dziesięciu lat działalności Airbnb pozyskał 400 milionów rezerwacji. Do 2028 roku ich ...

Brytyjczycy zapłacą za wjazd do Unii Europejskiej

7 euro zapłacą Brytyjczycy za wjazd do Unii Europejskiej po Brexicie. Opłata będzie ważna ...

Nowy adres łódzkiej informacji turystycznej

Informacja turystyczna w Łodzi ma nową siedzibę. Razem z Łódzką Organizacją Turystyczną i Łódź ...

13 zastępów straży gasi restaurację w Egiertowie

13 zastępów straży pożarnej próbuje ugasić pożar, który wybuchł w restauracji w Egiertowie w ...

FlixBus wchodzi do Turcji

Operator połączeń autobusowych FlixBus kupił turecką firmę przewozową Kamil Koç i wkrótce rozpocznie działalność ...