Wakacje.pl kontra TUI. Stawka – 20 milionów złotych

Największy w Polsce agent turystyczny Wakacje.pl wystąpiły do największego touroperatora TUI Poland o 20 milionów złotych „świadczenia wyrównawczego” za przejęcie klientów

Publikacja: 04.07.2019 15:09

Wakacje.pl kontra TUI. Stawka – 20 milionów złotych

Foto: Bloomberg

O konflikcie napisał portal waszaturystyka.pl.

Wakacje.pl i TUI współpracowały do końca zeszłego roku, dopóki trwał okres wypowiedzenia, ale już jesienią TUI zrezygnował z usług agenta. W zeszłym roku TUI gwałtownie rósł, stosując niezwykle niskie ceny na swoje wycieczki (przez konkurentów był wręcz oskarżany o stosowanie cen dumpingowych). Udział jego sprzedaży w obrotach Wakacji.pl, które wyniosły w zeszłym roku ponad miliard złotych, mógł wynieść nawet jedną trzecią. Odejście takiego klienta nie mogło więc być dla biznesu Wakacji.pl obojętne.

Czytaj: „Wakacje.pl sprzedały ofert turystycznych za ponad miliard złotych”.

Według waszejturystyki.pl Wakacje.pl swoje roszczenie wywodzą z artykułu 7643 paragraf 1 Kodeksu cywilnego, który mówi, że „po rozwiązaniu umowy agencyjnej agent może żądać od dającego zlecenie świadczenia wyrównawczego, jeżeli w czasie trwania umowy agencyjnej pozyskał nowych klientów lub doprowadził do istotnego wzrostu obrotów z dotychczasowymi klientami, a dający zlecenie czerpie nadal znaczne korzyści z umów z tymi klientami. Roszczenie to przysługuje agentowi, jeżeli, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, a zwłaszcza utratę przez agenta prowizji od umów zawartych przez dającego zlecenie z tymi klientami, przemawiają za tym względy słuszności”.

W paragrafie 2 czytamy dalej, że „świadczenie wyrównawcze nie może przekroczyć wysokości wynagrodzenia agenta za jeden rok, obliczonego na podstawie średniego rocznego wynagrodzenia uzyskanego w okresie ostatnich pięciu lat. Jeżeli umowa agencyjna trwała krócej niż pięć lat, wynagrodzenie to oblicza się z uwzględnieniem średniej z całego okresu jej trwania”.

Na razie Wakacje.pl miały wystosować wezwanie do zapłaty. Dopiero w drugim kroku, kiedy strony się nie porozumieją, sprawę mogą skierować do sądu. Jednak cytowani przez portal anonimowi „prawnicy związani z agentami i touroperatorami  uważają, że udowodnienie zasadności takiego roszczenia w sądzie wyłącznie na podstawie ogólnej umowy agencyjnej może być bardzo trudne”.

Pytana przez nas rzeczniczka prasowa Wakacji.pl odmówiła udzielenia informacji. – Nie potwierdzam ani nie zaprzeczam – to jej jedyny komentarz w tej sprawie.

Podobnie prezes spółki TUI Poland Marcin Dymnicki odmówił rozmowy z dziennikarzami – jest na urlopie.

O konflikcie napisał portal waszaturystyka.pl.

Wakacje.pl i TUI współpracowały do końca zeszłego roku, dopóki trwał okres wypowiedzenia, ale już jesienią TUI zrezygnował z usług agenta. W zeszłym roku TUI gwałtownie rósł, stosując niezwykle niskie ceny na swoje wycieczki (przez konkurentów był wręcz oskarżany o stosowanie cen dumpingowych). Udział jego sprzedaży w obrotach Wakacji.pl, które wyniosły w zeszłym roku ponad miliard złotych, mógł wynieść nawet jedną trzecią. Odejście takiego klienta nie mogło więc być dla biznesu Wakacji.pl obojętne.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej